Herkes bir zamanlar kara delikleri merak etmişizdir onların içinde neler olduğunu eğer içine girersek nasıl hissedeceğimizi içinin neye benzediğini ve orada gerçekten zamanın durup durmadığını peki bu ilk kara delik teorisi ne zaman ortaya çıkmıştı.

İlk kara delik teorisi
Takvimler 27 Kasım 1973’ü gösteriyordu ve John Michell’in kafasındaki soru işaretleri giderek büyüyordu. Süper kütleli bir yıldızın nasıl bir şey olacağını hayal etmişti ve ilk kara delik çalışmalarına başladı.

Kendisi amatör bir filozof olduğu için ortaya amatörce bir fikir atmıştı fikri kısaca şöyleydi:
Eğer bir yıldız çok büyük kütleye sahip olur ise kütlesel çekim kuvveti de çok fazla olacaktır hatta o kadar fazla olacaktır ki hiç bir madde bu çekim kuvvetinden kaçamayacaktır ışık bile.
Bu görüş bu zamanki bilgilerimizle tamamen doğru olmamasına rağmen o zamanlar ile çok doğru bir görüştü çünkü o zamanlar şimdiki teknolojilerimizden eser yoktu.
John Michell kara yıldız dediği bu cisimler hakkındaki teoriyi ortaya atınca kimse buna inanmamıştı bunun çok inanılmaz ve imkansız olduğunu düşünülüyordu hatta kraliyet ailesi bu teori için şunları söylemişti.

Bu olması imkansız ve çok çılgınca bir olay tamamen palavradan ibaret.
Ancak bu görüşün doğru olduğunu öğrenmeye ömürleri yetmeyecekti ve bu konu hakkında bir sürü kişi başta olmak üzere Einstein’da görüşte bulunmuştu.
Einstein’ın kara delikler hakkında görüşü
Kısa ve özet olarak Einstein’ın görüşü şu şekilde olmuştur.
Kara delikler uzayda belirli nicelikli maddelerin bir araya toplanması ile oluşan cisimlerdir süper kütlelidirler ve ışık dahi hiç bir şey onlardan kaçamaz bu yüzden ışığı yansıtmaz ve kara delik olarak adlandırılır ancak kara deliğin adının içinde her ne kadarda kara geçse de içine girdiğiniz anda kör olacağınız derecede parlaktır ve içinde zaman geçmez.
Ancak Einstein bunu dediği zaman Kara delikler hala bir teoriden ibaretti daha kanıtlanmamıştı ve Einstein gene filmin en heyecanlı yerinde ölmüştü.

John Michell’i harika bir filozof yapan kanıt
Yıl 1964 olmuştu Einstein bilimi adına çok önemli bir yıldı zira John Stewart Bell Einstein’ın EPR paradoxunun gerçek olup olmadığını kanıtlamak için ilk deney prototipini hazırlamıştı (Kuantum dolanıklığı ve ünlü kedi ) ancak bu bencenin konusu bu değil sadece önemini göstermek için bir ekleme yaptım.
Konumuza dönecek olursak 1964 yılında kuğu takım yıldızından gelen sıra dışı X ışınları araştırmacıların dikkatini çekmişti be araştırmalardan sonra Cygnus X 1 ismi verilen kara deliği bulmuşlardı ve bu kara deliklerin var olduğu kanıtı John Michelli’n mükemmel bir filozof olduğunu kanıtlayacaktı. Ancak hala bilinmeyen bir şey vardı. Bu kara delikler nasıl oluşuyordu işte araştırmalar ile oda açıklandı gelin kara deliklerin oluşumunu kısaca inceleyelim.

Kara deliklerin oluşumu
Kara deliklerin oluşumu tam olarak bir doğma ölme olayıdır öncelikle bir yıldız doğar ve çekirdeğinde hidrojen biriktirmeye başlar sonra bu hidrojen atomlarını bileştirerek helyum atomları oluşturur bir zaman sonra tüm hidrojen atomları helyum atomuna dönüştükten sonra bu helyum atomları da birleşerek karbon atomlarını oluşturur ve bu demir atomları oluşana kadar devam eder.

Bundan sonra demir atomları tekrar birleşerek yeni bir element oluşturamaz bu yüzden artık yıldızımız çok ağır maddelerden oluşan ağır bir yıldız haline gelir yakacak yakıtı kalmadığı için küçülmeye başlar işte bu noktada Chandrasekha araya giriyor ve bu konu hakkında şöyle bir yorum yapıyor.
Artık yeterince küçülen yıldız dayanamayıp patlayarak arkasında süper nova veya hiper nova bırakır belli bir kütlenin altındaki yıldızlar bu patlamanın sonucunda açığa nötron yıldızı çıkartır ancak belli bir kütlenin üstündeki yıldızlar ise açığa kara delikleri çıkartır hiper novalar ise çok büyük kütleli yıldızların patlamasından açığa çıkar ve arkasında kesinlikle bir kara delik bırakır.
Kara deliklerin nasıl oluştuğunu ve bazı kara delik teorilerini gördük peki azcık saha derine gidelim ve kara deliklerin içinde ne olduğuna bakalım.

Kara deliğin içi ve yanıltıcı dış görünüşü
Öncelikle şunu söyleyeyim şu zamana kadar kimse bir kara deliğin içine girecek kadar çılgınlık yapmadı bu yüzden bahsedeceğim her şey sağlam kanıtlara dayanan teoriler o kadar.
Öncelikle bir kara deliğin dışına bakarak görüntüsüne aldanmayın çünkü içine girdiğiniz milisaniye kör olacaksınız çünkü kara deliğin dışı ne kadar siyah olsa da içi çok parlaktır ama eğer kör olmadığınızı ve inanılmaz güçlü gözlere sahip olduğunuzu varsayarsak göreceğiniz tek şey ışık olacaktır ve bir zaman sonra boyunuz uzamaya başlar acı hissetmeyen ve ölümsüz biri olduğunuzu varsayarsak boyunuz kilometrelerce uzunluğa ulaşabilir hatta ışık yılına bile çıkabilirsiniz o yüzden yanınıza Guinnes World Records’dan birini alıp en uzun adam rekorunu kırmayı unutmayın... artık kara deliğin içindesiniz peki hep orada mı kalacaksınız.

Güzel soru bu durum hakkında bir teori mevcut bazı insanlar çok saçma bulurken bazıları mantıklı buluyor bu teoriye beyaz delik deniyor.
Beyaz delik (Ak delik) nedir?
Beyaz delik en kısa anlamıyla kara deliğe giren bir maddenin başka bir yerden çıkışını sağlayan cisimdir. Ak delik olarak adlandırılmasının anlamı ise yüksek derece ışık saçması ve içine hiç bir şeyin girememesidir Stephan Hawking bu konu hakkınsa şunları söylemişti:
Beyaz delikler gerçek değildir kara deliğe giren bir madde ayrıştırılarak geri döner.
Şu anlık kimin haklı kimin haksız olduğuna kesin bir şey diyemiyoruz ancak şu ana kadar hiç bir ak delik izine rastlamadık çünkü bu Ak delikler gerçek ise açıldıkları yer bir bebek evren olabilir başka bir galaksi olabilir ya da kara deliğin tam yanı da olabilir.


Kafalardaki soru işaretleri giderildiğine göre daha 2 hafta önce keşfedilen dünyaya en yakın kara deliği ve özelliklerini sizlerle paylaşıp benceyi sonlandırmak istiyorum.
Dünyaya en yakın kara delik “The Unicorn”
The Unicorn takma adına sahip olan bu kara delik dünyaya en yakın kara deliktir ve aynı zamanda tespit edilen en küçük kara deliktir.

Aşk İlişkileri
YKS2026
Gündem
Dünya Kupası
Güzellik & Bakım
Alışveriş & Hediyeler
Kızlar Bir Adım Öne
Tatil & Seyahat
Arabalar
Astroloji & Burçlar
Eğitim & Kariyer
Gamer
Moda & Stil
Spor
Evcil Hayvanlar
Müzik & Etkinlik
Kültür & Sanat
Para & Ekonomi
Magazin
Diziler & Filmler
Cilt Bakım
Kişilik & Karakter
Saç Bakım
Çocuk & Ebeveyn
Yeme & İçme
Cinsel Yaşam
İnternet & Teknoloji
Ev & Yaşam
Özel Günler & Hijyen
Aile & Toplum
Diyet & Beslenme
Sağlık
Diğer
Kızlar & Erkekler Ne Diyor?
Cevap
41Cevap
kara deliklerin varlığı ispatlanabildi mi? bildiğim kadarıyla ışığı bile içine çektiği için onları göremiyoruz
Fotoğrafı bile mevcut
gerçek mi hayali animasyon mu? görebilir miyim? 🙏
Powehi blackhole diye aratırsan çıkacaktır Messier87 nin merkezindeki süper kütleli karadeliğin bir fotoğrafı
peki yanındaki kızıl çember neden? yani bilmek için soruyorum
E kütlesel çekimi o kadar yüksek ki ışığı kırıyor kara delikler öyle önüne geleni yiyen şeyler değil ancak ışığı kırabiliyor onsan kaynaklı
anladım. o zaman o ışık karadeliğin arkasındaki yıldızlardan gelen ışıklar ve karadeliğe denk geldiği zaman üzerine gelen kısmı yutuluyor sanırım
Onun tam ayarı hakkınsa pek bir fikrim yok tam neye göre yuttuğu ile ilgili ama üstüne gelen şeyleri yuttuğunu biliyorum içine bir şeyi özellikle çektiğini sanmıyorum ama yalan konuşmakta istemiyorum emin değilim...
adamlar van allen kuşağı'nı bile geçemezken nasıl olurda uzayın derin boşluklarında var olduklarını idda ettikleri kara delikleri görüler anlamış değilim. Bide kara deliklerin kütlesel muzzam çekimleir olduğunu söylerler ee be adam bu kadar muazam kütle çekimleri olan bir yapıya sen nasıl olurda görüntü alabildin?
Ne anlatmaya çalıştığın hakkınsa bir fikrim yak fotoğrafı çekilen karadelik Messier87 galaksisinin süper kütleli karadeliğine ait karadeliklerin süper güçlü olması etrafındaki her şeyi yutacağı anlamına gelmiyor bu karadeliklerin kütlesi o kadar büyük ve dolayısıyla kütle çekimi ışığı büküyor karadeliğin fotoğrafını bu sayede çektik etrafındaki ışık sayesinde aynı zamanda senin o Google’a karadelik diye yazınca çıkan çoğu fotoğraf ya çizim ya simülasyon o simülasyonlarda gelem x ışınları ve uzaydaki kütle kaybından yararlanarak yapılıyor %100 doğru değiller
onların Photoshop ve similasyon olduğunu çok iyi biliyorum hatat yayımladıkları Dünya fotoğrafları bile Photoshop ve similasyon yani bize anlatılanların kaçı doğru dersen yüzde 1 derim.
Dünyanın fotoğrafları var ve bir sürü var evet çizimlerde var ancak gerçek fotoğraflarda mevcut sene 2021 kimsenin kandırılmasına ihtiyaç yok
Bence çok güzel olmuş teşekkür ederim ne yazık ki insanlığın ne olacağını ne olduğunu öğrenemeyecek olduğu yüksek bilgi içeren teorilerden ibaret olarak kalacaktır.
Normalde böyle şeyleri kolay kolay okumam yani açmam Googledan falan araştırmam. yalnız ilgimi çekiyor uzay bu bilinmezlikler falan. Neyse bence için çok teşekkür ederim size
Tebrik ederim. Güzel bir bence olmuş. KS nin böyle kaliteli bilimsel içeriklere ihtiyacı varmış.
Abi astronomi harikaya , her gördüğümde böyle Bir yazı hep okurum, teşekkürler
Süper bir Bence. Ellerine sağlık dostum. Takipteyim. :)
Merakla ve keyif alarak okuduğum bir bence oldu. Teşekkürler 👍
Ellerine sağlık güzel bence olmuş.
Teşekkür ederim.
Çok güzel yazı ellerine sağlık daha fazlasını bekliyoruz🙂🙂
Boş oldukça iki bence bir arada yazıyorum ve birini taslak olarak bekletiyorum zamanı geline yayınlayım başka bir taslak daha hazırlıyorum bencelerime yeni konular buldukça devam edeceğim teşekkür ederim...
İyi yapılan bir teknolojiyle kara deliğin içine girmek isterdim
Evet aynısını bende istiyorum hahaha
Valla uzaya gitmek güneş sisteminin dışına çıkmak
Eğer bir yıldız çok büyük kütleye sahip olur ise kütlesel çekim kuvveti de çok fazla olacaktır hatta o kadar fazla olacaktır ki hiç bir madde bu çekim kuvvetinden kaçamayacaktır ışık bile.
Çok ihtişamlı ve de ilgi çekici şey ler eline sağlık
KS ye ağır gelecek içerikler paylaşıyrsn sürekli 👏👏😂
Nickinin hakkını veriyorsun
Hahaha çok teşekkür ederim
Harbiden nickinin hakkını veriyorsun.
Hahaha teşekkür ederim
Acaba içinden gecsek nolur
Bende çok merak ediyorum insanın deneyesi bile geliyor hahah bu konuda sadece teorilerden ibaret bilgiye sahibiz eğer teknolojimiz yeterince gelişirse belki bir şeylerden emin olabiliriz
Harbiden nickinin hakkını veriyorsun.
Hahaha sağol
Knk keske daha ilginç şeyler verseydin hep biliyom ben bunları ama güzel yinede
en çok merak ettiğim konu içinde ne var sonu qnerde acayip bişey ya
Çok güzel bir bence olmuş ellerine sağlık keyifle okudum hayran kaldım
Çok iyi yazı, tebrikler.
Paylaşım için teşekkürler
Çocukluğumdan beri uzaya ilgim var
Güzel bir yazı bilgilendirdiğin için teşekkürler
Güzel bir yazı olmuş...
güzel bir çalışma emeginize sağlık
Faydalı bilgiler teşekkürler.
cok ilgimi ceken bir konu su kara delik meselesi.
yani bir dünyanın uaradılışı veya yok oluşu
Kara deliklere hel hayranımdır
Meraklısına yararlı bilgiler eline emeğine sağlık
uzay ve gizemleri harika bir yazı <3
Emeğine sağlık güzel bilgiler.
Emegine saglik guzel paylasim olmus
Aç ya bu karadelikler
Hahaha doğru
eline sağlık güzel olmuş..
Kara delikler cok gizemli
Keşke bir karadelik benide çekse içine
Evrenin sırları
Çok güzel malumatlar
bu kadar bilgi dolu bir bence için teşekkürlerrrr
Cok guzel olmus. Isime yarar ileride
Çok güzel yazılmış
Yararlı bilgi
Elinize sağlık
eline sağlık
Baya bilgilendirici
Her xaman kara delikleri merak ettim
Gizemli
Güzelmiş
Nerde bu kara delik
götür beni uzaya aya
Eline sağlık