Çok Fazla Abur Cubur Yemenin Zararları: Kilo ve Bağımlılık Yapar mı?

Daha önce yazmış olduğum makalede "İdeal Kiloda mıyım? Zayıflamanın ve Sağlıklı Yaşamın Esasları" gelen sorular üzerine böyle bir makale yazma ihtiyacı doğdu.


Çok fazla abur cubur yiyorum zararlı mı, kilo aldırır mı, acaba bağımlılık yapıyor mu?


Öncelikle şunu belirtmeliyimki doğallığıyla oynanmış ya da doğal olmayan tüm yiyecekler sağlık için tehtit oluşturur. Bunların içine kimyasal koruyucu içeren süt ve yoğurtlarda dahildir. Dikkat ettiyseniz marketlerden aldığınız yoğurt neredeyse 1 ay bozulmuyor oysa yoğurt yapılırken mayalama işlemi yapılır bu nedenle en geç bir haftada ekşimesi hafiften bozulması gerekir. Marketteki yoğurtlar kimyasal koruyucu içerdiği için onlarda ekşime olmuyor.


Abur cuburdan kastımız nedir !?
Çok Fazla Abur Cubur Yemenin Zararları: Kilo ve Bağımlılık Yapar mı?


Paketlenmiş pasta,şerbetli tatlılar, sütlü tatlılar, bisküviler, çikolatalar ve tabiki cips ve benzeri ürünler. Bunlar insana lezzetli gelen albenisi olan paketlerde sunulmuş yiyeceklerdir. Yediğiniz zaman mutluluk hissi ve giderilmiş ihtiyaç duygusu hissedersiniz.


Peki abur cubur yediğimizde neden mutluluk hissederiz !?


Vücudumuza karbonhidratlı yiyecekler girdiği zaman beyinde dopamin ve serotinin salgısı artar. Merkezi sinir sistemi nörotransmitteri olan bu hormanlar. Beyinde rahatlama insanda mutluluk hissini arttırır.

Çok Fazla Abur Cubur Yemenin Zararları: Kilo ve Bağımlılık Yapar mı?



Nasıl bağımlılık yapar?


Yukarıda bahsettiğimiz hormanların görev yapabilmesi için ilgili resöptörlere bağlanması gerekir. Fazla miktarda salınan horman sayesinde resöptörler atrofiye uğrar sonuçta resöptör sayısında azalma olur. Bu durumda fizyolojik miktardaki hormonlar yetersiz kalır. Bizde bu hormonların salınımını artıran abur cuburlara karşı istek duyarız.


Çok Fazla Abur Cubur Yemenin Zararları: Kilo ve Bağımlılık Yapar mı?


Zararları nelerdir, kilo aldırır mı?


Aslında zararları konusunda üç makale yazarım da şimdilik kısaca özetleyeyim.


Öncelikle içerdikleri yüksek kalori kilo artışına neden olur. Doymamış yağlar ve yüksek şeker içeriği mide asidinde artış yapar. Artışa bağlı midede erezyon olur. Erezyon ise gastrit ve ülser gibi hastalıklara neden olur.Yine bu yüksek asid miktarı gastroözofagial reflü şikayetlerinde artışa neden olur.


Cips gibi yüksek tuz içeriğine sahip gıdalar tansiyonda artışa neden olur (tuzdaki sodyum su tutar neticede tansiyonda artış ve ödem olur). Özellikle böbrek hastaların ödem ve konjesyon yapabilir.


Bu gıdaların çoğunda kullanılan kimyasal koruyucular (benzoik asitler,E326,E415 ...) hücrelerin genetik yapısında değişiliğe neden olarak kanseri tetikleyebilmektedir.


Peki atıştırmalık ne yemeliyiz?


Kuru meyveleri önerebilirim. Yanlarında badem, ceviz veya fındık gibi HDL(faydalı kolesterol) içeren kuruyemişler olabilir.


Evinizde yaptığınız sütlü tatlılar (şekeri abartmadan lütfen :) )


Meyvayı çok fazla tüketmiyeceğiz. Fruktoz şekeri içerdiği için yağ sentezini arttırdığını bundan önceki makalemde genişçe anlatmıştım.


Faydalı bilgiler verdiğimi umuyorum. Herkese sağlıklı günler.


Çok Fazla Abur Cubur Yemenin Zararları: Kilo ve Bağımlılık Yapar mı?
Cevapla