Eskisi kadar sık giremeyeceğim fakat girdiğim süre zarfında da soru sormayı ihmal etmek istemiyorum. Hayatımızda fazlasıyla yaptığımız eleştiri ve yargılar var. Fakat bizler eleştirmek ve yargılamak konusunda ne kadar iyiyiz? Bunu hakkıyla yapabiliyor muyuz? Eleştirmek ve yargılamak arasındaki farklar sizce nelerdir?
Eleştirmek ve yargılamak arasındaki farklar nelerdir? Bu konuda ne kadar sağduyuluyuz?
Eleştirmek ehliyet gerektirmeli. Bir şeyi eleştiriyorsan, o şeyden iyi anlaman gerekiyor.
Günümüz sosyal medyasında herkes olmuş bilirkişi. Her şeye bir eleştiri, yorum var. Doğru veya yanlış ama var.
Yapıcı ve seçkin eleştiri için kişi kendine “bu konuya a’dan z’ye hakim miyim” diye sormalı. O zaman eleştiriye yüzde yüz hakim olur ve eleştiriye hak kazanır.
Yargılama da aynıdır aslında ama insan ilişkilerinde yargılama biraz hissel mevzu olabilir. Eleştiri genel manada biten mevzular için ele alınabilir. Yargıyı önceden koyabilirsiniz. Buna da ön yargı diyoruz mesela.
Merhaba, Yargılamak en çok çekindiğim ve uzak durduğum konulardan biridir. Yargılamak, bir insanın yaptığı bir davranış konusunda detayları bilmeden kötü yorum yapmak ce kişi ile empati yapmadan onu toplumdan uzaklaştırma amaçlı eylem gerçekleştirmektir. Hepimiz insanız ve yapılan hataları yargılamak için önce o kişinin hayatını yaşıyor olmak zorundayız. Çünkü dışarıdan bakıldığında kişinin bunu yapma sebebi içsel sebepler ile örtüşmeyebilir. Evrenin kusursuz nizamı gereği yargılayan benzer bir olay yaşayarak o kişiyi anlar ve başıma da gelmiştir. Bu yüzden yargılamak konusunda herkesi sağduyulu olmaya teşvik ederim. Eleştiri ise kişinin karakteri veya davranışı konusunda kendi fikirlerini 'saygılı' bir biçimde iletmektir ve bu karşınızdaki kişiyi daima geliştirir. Eleştiri yapın ama yargılamayın lütfen. Yargılarsan birisini, Mahkum edersin kendini. Kelamlar aşarsa bendini, Gün doğmadan dizginle kendini. Işıkla kal...
Yargı biraz daha rahatsız edici konudur. Ön seziler daha olumsuz oluşur. Bir yargı var ortada sonuçta. Bunu düşünce süzgecinden geçirmek zor olasılıktır. Eleştiri biraz daha ılımlı olabilir. Örnek olarak karşındaki insana çeki düzen verme konusunda düşünce belirtme durumudur. Tabi bu olumsuz yanı olarak bakalım. Eleştiri kısmının olumlu tarafları da vardır. Yargıda insanı infaz edersin ama eleştiri de bu durum biraz daha ılımlı kalır.
Selam, Eleştiri yapıcıdır. Iyisini kötüsü söyler daha iyi nasıl olabileceğini dile getirir. Ancak yargılamak sadece kötüyü görenlerin işidir. Suçlayıcı ve hatta bezen aşağılayıcı olabilir. O sebeple eleştiri yaparken sadece kötüye odaklanmak yanlıştır.
Eleştirmek; Birinin davranışını veya bizim gözümüze hoş gelmeyen bir kıyafeti beğenemdiğimizi ve nasıl davranırsa veya giyinirse kendine daha çok yakışacağını belirtmek anlamına geliyor. İyi veya Kötü 2 çeşidi var.
Yargılamak; yargılamakta bana göre hesap sormak "Bunu neden yaptın?" tarzı sorguya çekmek anlamına geliyor. Örneğin "Mahkemede hâkimin karışısında sorguya çekilmek, Yargılanmak".
İşte ikisi arasındaki fark benim bildiğim kadarıyla bu. Yanlış olabilir ben kesin doğru bilgidir diye bişey söylemiyorum. Ama bana göre aralarındaki farkta bu.
Eleştiri nötr ve irdeleyicidir. Yargılamak taraflı ve yadırgayıcıdır. Ben kadınların büyük çoğunluğunun efendi erkeklerden nefret etmesini eleştiriyorum. (Ben efendi olsam da olmasam da...) Ama kadınlar kim oluyor da efendi adamlardan nefret ediyorlar dersem yargılamış olurum. Eleştiri şeklinde olan cümlemde ortada bir yanlış var diyorum. Düzeltileceğine inanıyorum. Yargılama olanında eleştirmiyorum mahkum ediyorum. Ben eleştiriden yanayım Yargılamaktan karşıyım. Hanımefendiler bana tipsiz sıkıcı sünepe sümsük geberesice vb hakarete varan eleştiriler yapıyorlar. Yapabilirler de ama sen kim oluyorsun da bizi eleştiriyorsun derlerse o da yargılamak olur o da yanlıştır. Benim görüşüm budur.
Ben kimseyi kişisel özelliğinden ötürü yargılamam ama herkes yapıyor diye veya diğer hemcinslerinin çoğu yapıyor diye belki kendisi mutlu olacakken efendi adamı ezip badboyları sevmeleri bana tuhaf geliyor bu bir eleştiridir. Kimseyi duygusundan ötürü mahkum etmem. Belki hemcinslerim de aynısını yapıyordur o da aynı derecede tuhaftır. Ben aşağılamadan hislerim ve gözlemlerim doğrultusunda eleştiri yapmaya çalışıyorum. Bilmeden yargılamışsam özür dilerim.
Hayır tabikide kendini daha iyi ifade etmen için bu soruyu yönelttim. Kendini açıklayıcı bir şekilde ifade ettiğin için teşekkür ederim. Ben efendi, çapkın, bad boy bu tarz bir yaklaşıma sahip değilim. Efendi, nazik, saygılı, değere önem veren insanlara değer veririm. Güzel ve açıklayıcı yorumun için de teşekkür ederim 😄
Eleştiri ve yargı Eleştiri bana göre biraz dedikodu anlamına geliyor.. Ama şöyle bir şey yapabiliriz yargılarıken eleştire biliriz.. Bu arada kant okumalısın eleştirinin yargının çağı ondaydı.. Ben edebiyattan ilerliyeceğim..
“Dostoyevski, Tolstoy’dan daha iyidir.” “Karamazov Kardeşler, Yeraltından Notlar’dan daha iyidir.” Eleştirisel yargılar bir referans çerçevesi oluşturur. Ancak hiçbir referans çerçevesi de mutlak değildir. Yani karşılaştırmaya ortak bir temel bulmak gerekir. Böyle bir temel arayışı ise, yargıyı yönlendirecek bir değerler alanını zorunlu kılmaktadır. Örneğin romanlarda karşılaştırma yapmak için kullanılabilecek bazı eleştiriler şunlar olabilir: konu bütünlüğü, ahlaksal karmaşa, karakterin gerçeği yansıtması, uygun bir dil.. Bu türden her liste dayanılan değerlere eleştiri ve yargıyı getire bilir.. Burada eleştiri yargılama farkı yok modern hayatta ama istersen felsefi açıdanda konuyu açabilir genişlete biliriz.. Bu söylevide çürüte biliriz.. Eger istersen.
Bildiğim konuda fikrimi ortaya sürerim, bunu tartışmaktan da geri kalmam. Asla da konunun aslını bilmeden peşin hükümde bulunmam. Bu sayededir ki sanırım çok evli arkadaşımı barıştırdım. İki tarafı da dinlemeden hiç kesin yargıya varmadım. Bu objektif yaklaşımımı da bildikleri için bana güvenirler.
Selam marjji Sevdiğim yazarın sözünü paylaşayım nihan kaya
Eleştiri ve yargılama arasındaki farkı anlamak çok zor değil: Eleştiride amaç can yakmak değildir; örneğin bir fikrin neden yanlış olduğunu göstermeye çalışmaktasınızdır, bir fikre fikirle karşılık verirsiniz, karşınızdakinin canını yakmak için konuşmazsınız eleştiride.
Selam, Eleştiri ıslah ederek daha iyiye yönlendirir, cesarete cesaret, vizyona yeni ufuklar katar. Yargı hakaret içerir, farklılıkları cezalandırır, azim ve çalışma hevesini giderir. Eleştiren kişi güzel kalplidir. Yargılayan kötücül ruhlu. Eleştiren saygılı ve vicdanlıdır. Yargılayan travmatik ve kinci. Teşekkürler...🦄🍀❤️
Biz Türkler'de maalesef sagduyu, saglikli elestirme, tartisma, dogrulari tartisarak bulma arama, siyasi tartismalara bakmamiz yeterli. Siyasilerimiz basi cekiyor, önemli olan dogrulari bulmak degil, yanlista olsan hakli cikman önemli
Biz toplum olarak en cok bundan kaybediyoruz zaten, anne baba chp li ise, o ailede herkes chp li, özellikle siyasette, söz konusu ÜLKE olunca, takim tutar gibi fanatik parti tutmalarimiz gelismemizde engel.
Yargılamak: bir şey için şöyle ya da böyle olduğu yolunda görüş öne sürmek, yargı vermek yargısını söylemek. Eleştirmek: bir düşüncenin, bir yargının, bir davranışın vb. doğruluk ya da yanlışlığını ortaya çıkarmak, gerçek değerini belirtmek üzere onu inceleyip sonuca varmak.
Eleştiri daha iyiye yöneltici bir anahtardır. Tasvip etmesen bile saygı duymaktır. Ancak yargılamak karşındakine saygı duymamak, kendi doğrularını ona empoze etmeye çalışmak hatta zorlamaktır.
Kötü eleştiri diye bir şey yoktur bana göre. Takdir ve taltif edici eleştiri vatdır, yol gösterici, daha iyye yöneltici eleştiri vardır. Bizim toplumumuzda yargılamanın hatta yargısız infazın adına eleştiri deniyor. Aynı şekilde tartışma aslında bir fikir münazarasıdır ama bizim toplumumuzda tartışma demek kavgayla eşdeğer manada kullanılır. Bunlar da eğitim sistemi diye, toplumsal ve sosyyal etik diye kavramlarımızın olmamasından kaynaklıdır.