Görünüşe göre yargıyı reddetmiyoruz. Fakat yargının nesnesi insan olunca rahatsız oluyoruz bu bir çelişki değil mi?

Görünüşe göre yargıyı reddetmiyoruz. Fakat yargının nesnesi insan olunca rahatsız oluyoruz bu bir çelişki değil mi?

Hamam böceğini sevmemekle uğur böceğini sevmek aynı estetik ve duygusal yargı mekanizmasından doğar ve toplum bunu doğal kabul eder ancak aynı mekanizma bir insana yöneldiğinde ahlaki sorun ilan edilir.

Bu durum yargının kendisinden rahatsız olduğumuzu değil yalnızca yargının nesnesi insan olduğunda rahatsızlık duyduğumuzu gösterir. Eğer estetik yargı başlı başına yanlış olsaydı her durumda yanlış sayılmalıydı. Bu durum hayvanlarda normal kabul ediliyorsa insan söz konusu olduğunda otomatik olarak ahlaksız ilan edilmesi mantıksal değil, insanı doğadan ayıran normatif bir tercihin sonucudur.

Dipnot: Ben hamam böceğini de seviyorum :)

Görünüşe göre yargıyı reddetmiyoruz. Fakat yargının nesnesi insan olunca rahatsız oluyoruz bu bir çelişki değil mi?
Cevapla