Bir Uzmandan Arabanızın Lastikleriyle İlgili Önemli Tavsiye ve Uyarılar

-Merhabalar. Ben Lastik ve jant ustasıyım. Bu benceyi araç sahipleri için yazmamın onlara büyük yardımı dokunacağını düşündüğüm için yazma gereği duydum. Bencenin sonunda aklınıza takılan bir şey olursa sormaktan da çekinmeyin.

Kış lastiği takmak zorunlu mudur?
Bir Uzmandan Arabanızın Lastikleriyle İlgili Önemli Tavsiye ve Uyarılar

-1 Aralık 2014 tarihinden itibaren yük ve yolcu taşıyan araçların kış lastiği takması zorunlu hale getirildi. Takmamaları halinde 519 tl ceza almaları haricinde kış lastiği takılana kadarda aracın yola devam etmesinede izin verilmeyecek. Bu da demektir ki ya bulunduğunuz yere bir lastikçi çağırıp kış lastiği taktırmalı ve yolunuza devam edebilmelisiniz ya da çekici çağırtıp aracınızı bir lastikçiye götürmelisiniz. (Bu haber tam 4 milyon kişiyi ilgilendirmektedir.)

Aralık ve Nisan ayları arasında ticari araçlarda kış lastiği kullanmak artık zorunlu hale geldi. Takmamaları halinde 500 tl para cezası alacaklarınıda hatırlatmak isterim.

Binek araçlarında ise şu 54 ilde yapılacak denetimlerde kış lastiği takmayan binek araçların sürücülerine ise 77 tl para cezası mevcut.

Binek araçlar için kış lastiği kontrolü yapılacak 54 il şunlar; AFYON, AĞRI, AMASYA, Ankara , ARTVİN, BİLECİK, BİTLİS, BOLU, BURDUR, BURSA, ÇANKIRI, ÇORUM, DENİZLİ, EDİRNE, ELAZIĞ, ERZİNCAN, ERZURUM, ESKİŞEHİR, GÜMÜŞHANE, HAKKARİ, ISPARTA, İSTANBUL, KARS, KASTAMONU, KAYSERİ, KIRKLARELİ, KIRŞEHİR, KOCAELİ, KONYA, KÜTAHYA, MANİSA, MUŞ, NEVŞEHİR, NİĞDE, SAMSUN, SAKARYA, SİVAS, TEKİRDAĞ, TOKAT, TUNCELİ, UŞAK, VAN, YOZGAT, ZONGULDAK, AKSARAY, BAYBURT, KARAMAN, KIRIKKALE, BATMAN, ŞIRNAK, ARDAHAN, IĞDIR, KARABÜK, DÜZCE.

Not: Sizin iyiliğiniz için bu konuda bir kaç tavsiyem daha olacak. Yeterli paranız varsa eğer aracınız ne olursa olsun Aralık ve Nisan ayları arasında kış lastiği taktırıp kalan 7 ayda ise yaz lastiği kullanmalısınız. Çünki yazın kış lastiği kullanmak lastiğin yere daha iyi temas etmesinden dolayı hem direksiyon kabiliyetini zorlar, hem yakıt tüketimini arttırır, hemde kış lastiğinin ömrünü azaltır. Tek faydası ise yere daha iyi temas ettiği için fren mesafesini azaltır. Kışın yaz lastiği kullanmak ise fren mesafesini uzattığı için trafik kazası yapmanıza daha çok olanak sağlayıp hayati risk taşır ve bu yüzden yasaktır. Kısacası yazın yaz lastiği, kışın kış lastiği kullanırsanız her durumda kazancınız olur.

Lastiğin üzerindeki yazılar ve sayılar neyi ifade eder?

Daha kolay anlatabilmek adına sizin için şu görseli hazırladım:

Bir Uzmandan Arabanızın Lastikleriyle İlgili Önemli Tavsiye ve Uyarılar

Muhtemelen yukarıdaki resmi iyi göremediniz. O zaman ben size açıklıyım.

-Her lastikte sizlerin bilmesi gereken önemli 3 bilgi vardır. Bunlar "Lastiğin Markası", "Lastiğin Üretim Tarihi" ve "Lastiğin Ebatı"dır.

1- Lastiğin Markası

Her lastik markasının farklı bir fiyatı ve kalitesi mevcuttur. Kullandığınız lastiğin markasını merak ediyorsanız lastiğin yanağına bakmanız yeterlidir. Lastiğin markası muhtemelen lastiğin yanağındaki en büyük yazıdır. (Hangi lastiğin fiyatı ve kalitesi nasıldır diye merak ediyorsanız ise en güvendiğiniz lastikçiye sormanız yeterlidir.)

2- Lastiğin Üretim Tarihi

Her lastikte lastiğin üretim tarihi yazması zorunludur. Lastiğin üretim tarihini merak ediyorsanız yine lastiğin yanağına bakmanız yeterlidir. Lastiğin üretim tarihi lastiğin yanağında 4 haneli rakam olarak yazar. Örneğin; 5016. Bu sayının ilk 2 rakamı size lastiğin o yılın kaçıncı haftasında üretildiğini; Bu sayının son 2 rakamı ise size lastiğin hangi yılda üretildiğini ifade eder. Mesela 5016 yazıyor ise 2016 yılının 50. haftasında üretilmiştir. Peki bunu bilmek size ne kazandırır ? Bir lastiğin ortalama olarak 30.000 ile 60.000 km. yol ömrü vardır. Lastiğin bayatlaması ise üretim tarihinden sonra 5 yıl ile 10 yıl arasında değişir. Lastiğiniz bayatladıktan sonra sızdırmalar meydana gelebilir. Dahada önemlisi lastiğiniz bayatladığı zaman yolda giderken bir anda yarılıp kazaya sebebiyet verebilir. Ölmek istemiyorsanız lastiğiniz bayatladıktan sonra kullanmamalısınız. Eğer lastiğiniz bayatlamadan önce yol ömrünü tamamlamış ise yine kullanmamalısınız çünki yine kazaya sebebiyet verebilir. Lastiğiniz yol ömrünü tamamlamamış ve henüz bayatlamamış ise gönül rahatlığıyla kullanabilirsiniz. (Lastiğinizin ömrünü merak ediyorsanız ise en güvendiğiniz lastikçiye sormanız yeterlidir.)

3- Lastiğin Ebatı

Her lastikte lastiğin ebatının yazması zorunludur. Lastiğin ebatını merak ediyorsanız lastiğin yanağına bakmanız yeterlidir. Lastiğin ebatı genelde şu şekildedir:

3 haneli sayı/ 2 haneli sayı / 1 harf ve 2 haneli sayı. Örneğin; 175/70 R 14. İlk 3 rakam lastiğin sırtı/ tabanı yani lastiğin yere basan kısmının genişliğini yazar ( mm. olarak). Sonraki 2 rakam lastiğin yanak kısmının sırt kısmına oranı yazar ( 70 yazıyorsa sırt kısmının genişliğinin %70 kadarı manasına gelir). Sonraki 1 harf lastiğin tipidir ( Genelde R yazar. R: radyal demektir.) Sonraki 2 rakam ise Lastiğin iç çapı ya da jantın çapıdır ( inç olarak). Bunu bilmek ise aracınıza uygun lastik ve jantı kullanıp kullanmadığınızı öğrenmek demektir. Eğer kullandığınız jant ve lastik aracınıza uygun değilse trafikte kazaya sebep olabilir, lastiğin ve jantın aracınıza sürtmesine ve aracınızda ve lastik/jantta hasar meydana gelmesine yol açması haricinde lastik ve jantı aracınıza hiç takamayabilir ya da taksanız bile aracınızı hareket ettiremeyebilirsiniz. Ayrıca lastik yanağının kısa olması halinde aracınız kaldırım gibi yerlere çıkarken sürtebilir ya da hiç çıkamayabilirsiniz. (Tüm bu sorunlardan en az biriyle uğraşmamak için alacağınız lastiğin aracınıza uygun olup olmadığını bilmeniz gerekir. Bunu merak ediyorsanız ise aracınızın servisine sormanız gerekir.)

Bir Kaç Önemli Not:

- Lastiğinizin hava basıncının hayati önemi vardır. Her lastiğin bir hava basınç sınırı vardır. Bu sınırı geçerseniz lastiğiniz gümler (patlar) ve lastiğinizin etrafındaki herşeyi toz-dumana çevirir. Bunun olmamasını istiyorsanız lastiğinize bastığınız havanın basıncına dikkat etmelisiniz. Lastiğinize basmanız gereken hava basıncı havanın sıcaklığına, aracınızda ki yüke ve lastiğinizle ilgili diğer etkenlere göre değişir. Bu yüzden benim tavsiyem her lastik veya jant değişiminizde, lastik tamirinde, uzun yola gideceğinizde ya da aracınıza yük attığınızda lastik hava basınç değerini kontrol ettiriniz. (Bunları yapmamanız halinde bile her hafta en az bir kere lastik hava basıncını kontrol ettirmenizde büyük fayda vardır.)

Bir Uzmandan Arabanızın Lastikleriyle İlgili Önemli Tavsiye ve Uyarılar

- Aracınızın lastik veya janttan dolayı yolda kalmanız halinde; (eğer varsa) arabanızın servisini arayıp durumu bildirerek yardım isteyin. Eğer aracınızın servisi yoksa istetmenizi (stepne) kendiniz takmanız gerekir. Bu gibi durumlarla başa çıkabilmek adına aracınızın bagajında lastik sökme/takma ve lastik tamir malzemeleri bulunup bulunmadığını daha önceden kontrol etmeniz gerekir. Ayrıca aracınızın lastik veya janttan dolayı yolda kalması halinde ne yapmanız gerektiğini; (eğer varsa) aracınızın servisinden, eğer aracınızın servisi yoksa en güvendiğiniz lastikçiden öğrenmeniz tedbir için muhakkak lazımdır.

"Tıpkı emniyet kemeriniz gibi lastiğinizde sizi hayata bağlar."

Eğer bu bencem hakkında aklınıza takılan bir şey varsa çekinmeden bu bencenin altına yorum yaparak bana danışabilirsiniz.

#yaklaşmayanarsın

Bir Uzmandan Arabanızın Lastikleriyle İlgili Önemli Tavsiye ve Uyarılar
Cevapla