Gaslighting, genellikle narsist ve sosyopatlar tarafından, karşısındaki insana uygulanan psikolojik manipülasyon tekniği. Amacı uygulanan kişinin kendisinden şüphe etmesini sağlamak ve ikili ilişkilerde sık sık yapılan bir davranış. Siz ilişkilerinizde manipülasyona uğradınız mı?
İlişkilerde bir manipülasyon yöntemi: Gaslighting! Siz hiç ilişkilerinizde manipülasyona uğradınız mı?
Gaslighting, karşıdaki insana çeşitli oyunlar oynayarak zamanla kendisinden şüphe etmesini sağlamasına yönelik olan bir psikolojik işkence/manipülasyon yöntemi olarak biliniyor. Genellikle narsistler ve sosyopatlar tarafından uygulanan bu yöntemin korkunç olan tarafıysa kurban tarafından fark edilmesinin neredeyse imkansıza yakın olması. Bunun nedenlerinden biri de sevdiğimiz insanlara güvenmemiz ve sözlerine inanma eğiliminde olmamız. Daha da kötüsü, çoğumuz bir dönemler farkında bile olmadan böyle bir manipülasyona maruz kalmış olabiliriz; küçük çaplı olsa bile. Yani olayın temelinde yatan şey, karşıdaki insanın güvenini ve sevgisini suistimal ederek zamanla özgüvenini ve özsaygısını yaralamak.
Bu eylemi yapan insanların genelde tek bir amacı oluyor: Karşı tarafı kendisine bağımlı hale getirmek. Gözlemleri ve düşünceleri sürekli yalanlanan kurban, belli bir zaman sonra kendi zihnine düşman haline geliyor. Her yapacağı hareketin, her kuracağı cümlenin, her düşüncesinin yanlış olacağını düşünmeye başlıyor ve karar alma yetisini kaybediyor. Zamanla kendine olan şüphesi iyice artan kurban, bütün kontrolü karşı tarafa bırakıp iyiden iyiye kendi köşesine çekiliyor. İşler bu noktaya kadar geldiğinde geri dönülmesi iyice imkansızlaşan bir yola girmiş olan kişi, çevresinde güvenebileceği tek insan olarak karşısındakini görüyor ve o ne isterse onları yapmaya başlıyor.
@isimsizcilik Rica ederim, insanın başına gelince, merak edip araştırıyor ister istemez. Önüne geçebilmenin tek yolu özgüveninizi yüksek tutmak ve kişiliğinizden taviz vermemek. Sağlam durmak kısacası.
@Buneyinnesi aynen bende sevgilimde maruz kaldım gittim arkama bile bakmadan ama pişmanmıyım bilmiyorum belkide onun yaninda kalip ona iyi gelmeye devam edebilir kendimden vaz gecebilirdim sevmekde bu degilmiydi fedakarlik degilmiydi
@isimsizcilik Bu o kadar kolay olmuyor maalesef karşıdaki insanı sevdiğiniz için gözünüz bağlanıyor, size ne yaptığının farkında olamıyorsunuz. Gözünüzü açacak bir olaya ya da kişiye ihtiyacınız oluyor. Karşınızdaki kişi bunu bilinçli yapıyorsa, bundan daha acımasızca bir şey olamaz.
@isimsizcilik Sevmek ve fedakarlık bu değil. İki insan birbirini seviyorsa bir uzlaşma yolu her zaman bulunur. Hayatın güzellikleriyle ya sorunlarıyla birlikte yüzleşmektir aslolan. Birinin diğerini baskı altına alıp tamamen sindirmesi ve hep kendi istediklerini dikte etmesi en başta sevgi tanımına uymaz. Bence en iyisini yapmışsınız, kendinize kızmayın.
Sadece ikili ilişkilerde değil iş dünyasında ve bilhassa siyasette en çok uygulanan yöntemdir. İş hayatında en kurnaz manipülatörler yükselir, siyasette en usta manipülatörler lider olur iktidara gelir. Bu manipülasyona uğramadığını söyleyen kişiler sadece bunu fark edemeyecek haldeki ahmaklardır.
evet eski ve tek sevgilim mazoşistti ve birazda sosyopattı o şekilde davraniyordu bana tedavi olmasini çok istedim ama olmadi vaz geçmek zornda kaldım çok yoruldum çünkü ama hala seviyorum onu seveceğimde 😞😞😔
Bu yöntem zayıf karakterli insanlara söker canım. narsist adamı evimde ben oyle bir hale sokarım ki, aynaya şüpheyle bakarak çıkar evimden. Boş hava cıvaya gelemem, yaparım yuvasını...
baskı kurarak manuple etmek kavramı hayatın her alanında vardır patron-çalışan ilişkisinde de arkadaşlar arasında da çiftler arasında da benzerlerini görebilirsiniz
örnek: yalnızken baskı kurup insan içerisinde çok kibar davranan bir adam kız arkadaşını deli edebilir. bunu anlamak tecrübesiz ve saf tipler için uzun sürecektir.
basitçe şöyle açıklayabiliriz: birisinin iyi niyetini suistimal etmek
Psikopatiyi araştırmışlığım var. Psikopat tarafından manipüle edildiğim de oldu gerçi sonu onun açısından fena benşm açımdan eğlenceliydi :) ilgili 2-3 yere şikayet ettim.. ama gaslightingi ilk defa duyuyorum anlamı nedir
Ben yapıyorum sanırım , ilişki bir süre sonra sıkıcı duruma gelince bu şekilde yönlendiriyorum. Arkadaş ilişkilerinde de oluyor, kafaları karisinca insanlar asıl niyetleri neyse açıkça geliyorlar.
Sen bu konukardaki birikimini söyle ben yorumumu yapayım. Manipüle olmayan insan neredeyse yok gibidir. Senin bu soruyu sorman bile buma bir delil ve lütfen manipülenin tanımını yapar mısınız?
1- Sizi sürekli aşağılıyor ve ses tonunu yükseltiyorsa. 2- Ses tonu konusunda onu uyardığınızda inkar ediyor ve sizin her şeyi abarttığınızı, çok hassas, duygusal olduğunuzu söylüyorsa, 3- Eşyaların yerini değiştiriyorsa ve kendi algınızdan şüpheye düşüyorsanız, 4- Süreklilik taşımaya başlayan bir unutkanlıktan yakınmaya başladıysanız, 5- Size hakaret ediyor, sonra da ‘’ Sen bu hale getiriyorsun. ‘’ diye sizi suçluyorsa, 6- Ailenizden ve arkadaşlarınızdan sizi uzaklaştırıyor ve onların size zarar vereceğine inandırıyorsa, 7- ‘'Ben mi yanlış hatırlıyorum, yanlış mı yapıyorum?” soruları kafanızı meşgul etmeye başladıysa, 8- Onu kırmamak için, yumurta kabuğu üzerinde yürür gibi davranıyorsanız 9- Davranışlarınız yüzünden sürekli özür diliyorsanız, 10- Tek başına alışverişe çıkamıyorsanız ve karar verme mekanizmanız çalışmamaya başladıysa, 11- Nereye gittiğinizi ve ne yaptığınızı sürekli kontrol ediyorsa, 12- Ekonomik olarak sizi sınırlıyorsa (para erişimi, telefon, araba…), Edit: Kız ark.
En İyi Cevaplar