Nisâ Suresi 34. Ayette; "erkeğin kadından üstün olduğu" ve "onu dövebileceği" manasına gelen mealler sizce de yanlış değil mi?

Kuran arapçasını gramer (dilbilgisi) olarak irdeleyerek; hem üstünlük olmadığı hem de şiddet hakkı olmadığı yönünde benzer görüşleri olan alimler: Mehmet Okuyan, Edip Yüksel Meali, Erhan Aktaş Meali, İsmail Yakıt, Bayraktar Bayraklı, Mehmet Çoban.


Üstünlük konusu: Ayetin ilk cümlesindeki Kavama" kelimesini Kuranın başka ayetlerinde "gözetmek, dikkat etmek, ayakta tutmak" diye çevrilen meallere karşılık, sıra kadına gelince aynı kelimeye "hakim, yönetici" diye anlam vermek, erkek despotluğunun Kuran çevirilerine yansıtılması sonucudur. Burada sözü edilen “itaat”, gönülden aile birlikteliğini sağlayacak olan sevgi bağlılığıdır. Kastedilen zoraki ve baskıcı zorbalık içerikli bir boyun eğdirme değildir.


Şiddet konusu: Kuranda "darabe" kelimesi birçok ayette farklı manalarda kullanılır; onları çıkarmak, seyahat etmek, dışarı çıkmak, vurmak, dövmek, sorumluluğu kaldırmak, mahkum olmak, kapatmak, örtmek, bir süreliğine ayrılmak, uzaklaştırmak, göndermek, evden ayırmak, düşürmek, geçici olarak evden uzaklaştırmak, aileden uzaklaştırmak. Görüldüğü gibi ayette yalın halde kullanılan bu “darabe” fiili, “kendinden uzak tutmak, uzaklaştırmak, ayırmak” şeklinde tercüme edildiği takdirde Kuran semantiğine daha uygun olur, evliler arasında şiddetli geçimsizlik halinde Kuranın başka ayetlerinde de dövmek değil, “geçici olarak ayrılmak” veya “boşanmak" önerilir. Peygamberler de eşlerini dövmemişlerdir…

Nisâ Suresi 34. Ayette; "erkeğin kadından üstün olduğu" ve "onu dövebileceği" manasına gelen mealler sizce de yanlış değil mi?
Cevapla