Dördüncü Sure, Kadın Suresi ve Kadının Yeri!

Nisa kelimesinin Türkçe karşılığı kadınlardır. Bu surede genel olarak kadınlardan bahsedildiği için bu isim verilmiştir sureye. Bu bencemde, herhangi bir hakaret/saygısızlık yer almayacak, sizi temin ederim inançlarınıza hakaret edilmeyecek, ancak gerçeklerin üzerini de kaldırmamız lazım.

Nisa Suresi-3.
Eğer (kendileriyle evlendiğiniz takdir de) yetimlerin haklarına riayet edememekten korkarsanız beğendiğiniz (veya size helâl olan) kadınlardan ikişer, üçer, dörder alın.
Haksızlık yapmaktan korkarsanız bir tane alın; yahut da sahip olduğunuz (cariyeler) ile yetinin. Bu, adaletten ayrılmamanız için en uygun olanıdır.
(Diyanet Meali)

Yorum:

İslamın ayrılınmaması gerektiğini söylediği adalet anlayışı bu ayetle ortaya dökülmüştür. Beğendiğiniz/ size helal olan hanımlar ifadesinden şu sonuç çıkmaktadır ki erkekler helal olmayan hanımları da alabilir… Helal olmayan hanımların beğenilmesi sebebiyle alınma izninin verilmesi düşündürücüdür.

Yetimlerin hakkını savunmak adına ikiden dörde kadar eş edinme hakkı tanınmış. Burada yetimlerin hakkı gözetilirken kadınların hakkı ihlal edilmiştir. Hak kavramı ise erkeğin inisiyatifine bırakılmıştır. “Adaletsiz olmaktan korkarsanız bir tane alın korkmazsanız dörde kadar yolu var.” denmiş.

Dolayısıyla erkek, eğer ki adalet sağlayamayacağından korkmuyor ise birden fazla eş edinebilir.

Edinmemesi durumunda ise cariyelerle “yetinmesi” izni ise kadınların bu dindeki yerini anlamamız için iyi bir örnek teşkil ediyor. Cariyelik yasaklanmak yerine teşvik edilmiş. Dört eş edinmeyen erkeğe alternatif olarak edinilebilecek kadınlar tahsis edilmiş. Ayet baştan sona kadın haklarını ve birey olarak kadını hiçe sayan izinler ve yetkiler getiriyor.


1|0
75

En İyi Kız Görüşü

  • Kur'an-ı Kerim'i, indirildiği dönemdeki ortam şartlarına göre degerlendirmek daha doğru olur. Evet, evrensel bir kitaptır ama geçmiş zamanlara da hitap ettiğini yani indirildiği döneme de hitabının olduğunu unutmamak lazım.
    O dönemde cariye vardı. Kölelik kavramı şimdi yok sanılıyor ama altında çalışan elemanlar, evine aldığın hizmetliler üstü kapalı kölelik değil de nedir?
    O dönemdeki kişilerin cariyelere yaptıklarından sonra Islam, onları o dönemde dahi gozetmistir.

    O dönemde çok eşlilik vardı hatta pis pis adetler vardı. İslam bunu sınırlamış 4'e indirmiş ve cariyeden tut evli kadınların haklarini korumaya çalışmıştır. Bizim dönemimizde tek eşlilik olduğu için çok eşliliği kabul edemesek de o zamanki şartlarda bu ayet onlarin hakkı korumaya yönelikti. Yani eger ki korumuyor olsa erkek nefsini bildiği üzere Allah, minimum 4 kadınla evlenin de diyebilirdi. "Kadınlarınıza haksızlık edeceginizi düşünüyorsanız tek evlilik yapın." anlamını göz ardi edemezsiniz. Bu konuda incelemek isterseniz;
    www.mistikalem.com/.../

    Nisa Suresi 3. Ayetin doğru tefsiri için,
    www.sorularlaislamiyet.com/.../...ilgili-ayet.html

    0|2
    0|0
    • Herhangi bir çalışan, işçi vs. istediği an istifa etme hakkına sahip. Kimse zorla birini çalıştıramaz ve bu çalışmanın karşılığında belli bir ücret alınıyor. Ortada bir anlaşma var yani, ''bana çalışırsan sana şu kadar para vereceğim'' gibi bir anlaşma.
      Bu sözler köleliği sevimli göstermeye çalışmaktan başka bir şey değil.

    • katılmıyorum. mesela o dönem zina da yaygındı. ama zinayı yasaklamış kuran. yani kuran zaten cahil toplumu adam etmeye gönderiliyor ama kölelik yasaklanmamış. cariyelik ve 4 eş yasaklanmamış. o dönemin şartlarına hitap ediyor ise evrensel değildir. günümüze hitap etmemektedir. o zaman ben de derim ki zina o dönem yasakmış :D şimdi serbest :D sonuç olarak kölelik serbest 4 eş serbest. karşı çıkmayanların kocası kuma getirir umarım

    • bu arada, göz ardı edilen bir şey zaten yok. erkeğe inisiyatif veriyor eğer ki haksızlık yapmayacağını düşünüyorsan 4 tane al diyor :D yani burada zaten temel bir haksızlık var. 4 eş zaten haksızlıktır. kuarn zinaya kökten yasak dediği gibi buna da diyebilirdi ama dememiş. tekrar söylüyorum kocan 4 tane karı alırsa oturup ağlama. önceden pis adet vardı da onu azalttı diyerek sıyrılamazsın pis adeti azaltmak çözüm değildir kökünden temizlemek çözümdür

En İyi Erkek Görüşü

  • Kadının kuran indirildiği dönemde o coğrafya da köle dahi olamayacağını bilmeyen ya da bilmemezlikten gelenler için dayanacakları bir duvar vermişsin. Ama o dönemde kadının bir sahibi yok ise seks kölesi ya da işkence aleti olduğunu bilenler için söylediklerin komik gelecektir. Tefsirin beğenilmeyecek. Kadın haklarımı diyorsun ben sana köle bile olamayanlardan bahsediyorum. Kadın haklarının temelidi bu ayet. Bugün akıllı telefon kullanıyorsun 1990 larda sana böyle bir telefon yapacaklarını söyleseler hasstır derdin. Ya da klasiktir 2100 de arabalar havadan gidecek yok yer çekimi olmyacak falan filan diyenlere de oha diyorsun ama 2100 un ne getireceğini bilemezsin. Adamlar geleceğe dönüş filmini yaparken 2020 de arabaların falan uçacağını ön görmüş ama bilememişler. Yani şunu diyorum sana bundan 1400 sene önce indirilen Kuran insanlara kadını tanımaları ve kollamaları için böyle bir ayet sunuyor siz kalkmış bunu yorumluyorsunuz. Ama 80 90 sene önce seçme hakkı verenleri peygamber ilan ediyorsunuz. İlginç Ama olmamış yani.

    0|1
    0|0
    • "o dönem" "o dönem" "o dönem" yani bu ayetleri şimdi yırtıp atalım mı? şu an geçersiz mi? o toplum zinaya da çok alışkındı ama ayda bir zina hakkınız var dememiş mesela kökten yasaklamış. aynı şekilde tek eşlilik şarttır diyebilirdi dememiş. kadın önceden çok köleydi sonra az köle oldu diyerek sıyrılamazsınız. cariye demek beleş fahişe demektir. ayıptır be.

Senin görüşün nedir?

Kızlar Ne Diyor 6

  • Şimdi burada sana saldıracak kişiler olacaktır hiç şüphesiz.
    Ama önemli bir konuya değinmişsin. Özellikle cariyelik konusu.
    Müslümanların en büyük ve de çelişkili savunması ''Ama o eski zamanlar için öyleydi, o zamanki şartlar bunu gerektiriyordu''. Bunu diyen kişiye şu söylenebilir ilk olarak ''Madem o zaman için böyleydi, neden bütün zamanlar için bu kural geçerli?'' ve bunu diyerek Kuran'ın evrenselliğine ters düşen söylemlerde bulunuyorlar.
    Cariye dediğimiz şey, köle pazarlarında satılıyordu, savaşta yenilgiye uğramış karşı tarafın kadınları olabiliyordu, bu kadınların normal müslüman kadınlar gibi giyinmesi yasaktı, aynı erkekler gibi diz kapağı ile göbek arası kapalı olacak şekilde giyiniyorlardı. Cariye sahibi (yazarken tiksindim) isterse kadını hediye olarak başka birine belli bir süreliğine veya süresiz olarak verebiliyordu. Peşkeş çekmek de serbestti. Bütün bu iğrençlikler yasaklanmadı ama neden? Çünkü o zamanın şartları böyleymiş (!)
    Ve de bunlar özünde kadını korumak için yapılıyormuş, yani kadın sokağa düşmesin ama senin evinde tecavüze uğrasın, haysiyetini ayaklar altına alsın bu da hayırlı çünkü (!) Aynı şeyi savaşta esir düşen kadınlar için de söylüyorlar.

    Buraya bir kaç ayet bırakayım da kendi dini hakkında bilgi sahibi olmayan müslümanlar, çemkirmeden önce bir zahmet okusunlar.

    Nisâ-24 “(Harp esiri olarak) sahip olduğunuz cariyeler müstesna, evli kadınlar da size haram kılındı. Allah’ın size emri budur. ……………………Allah ilim ve hikmet sahibidir.”

    Mearic-29,30 “Onlar, mahrem yerlerini koruyan kimselerdir. Ancak eşleri, yahut sahip oldukları cariyeleri başka. Çünkü onlar (eşleri ve cariyeleri ile olan ilişkileri konusunda) kınanmazlar.”

    Azhab-52 ''Bundan sonra (başka) kadınlar ve bunları başka eşlerle değiştirmek -güzellikleri senin hoşuna gitse bile- sana helal olmaz; ancak sağ elinin malik olduğu (cariyeler) başka. Allah her şeyi gözetleyip denetleyendir.''

    0|0
    0|0
  • Sende nasıl istiyorsan öyle anlamışsın

    0|1
    0|0
  • Bütün yorumları okudum. Konuyuda okudum. Bende islama tabi. Hatta zikir ehli. Elinden geldiğince ibadetlerinle yapmaya çalışan biriyim. Senelerdir bu konu benimde kafamı kurcaliyor. Bu konuda ne anlamam gerek ne demem gerek bilmiyorum. Kendin adıma bende bu dediğiniz şeyleri onaylamiyorum. Bir yandan arkadaşlar savunma yaparken o zamanin şartları demis. Amenna Kurani kerim zaman üstü yani her zamana her devre uyan bir kitap ise şuanda da 4 eşli olmak lazım hoş çoğu kişinin 4 eşi var. Yok eğer o zamanin şartlarına degerlnedirceksek kurani n hükmü yokk mu şimdi tövbe haşa. Kuran 100 yılda bir yeniden tefsir edilir diye biliyorum ama nedense bazı tefsir ler hiç değişmiyor. Yine eleştirmek haddin değil belki ama homosapiens olarak sorgulamamak elde değil. Buda beni günaha sokar mi. Köle gibi itaat etmektense sorgulayan doğruyu bulmayı tercih ederim. Ne de olsa her koyun kendi bacağından asılır.

    0|0
    0|0
    • olgun bir yorum... sizin gibi müslümanları seviyorum ama milyonda birsiniz ablacım. dindaşlarınız daha çok hakaret ehli maalesef :) eleştirilerimde haklıyım bence... kurandaki hükümler eskimiştir ve arap kültürüne özgüdür

    • İstek gönderdim. Nerde oturuyorsun sen?

    • Ehli zikir tarikat lar cidden bu zamanin değiller

  • Yapmaya çalıştığın tefsirle kendini komik ve cahil durumuna düşürmüşsün farkında bile değilsin bare araştırsaydın niye yetim ve kadın aynı ayette bahsediliyo hangi durum anlatılıyor

    1|1
    0|0
    • tefsir yapmadım ben öyle bir iddiam da yok

    • sadece allahın verdiği hakları ve yetkileri anlattım. kuran diyor ki adalet konuusnda sıkıntın yoksa 4 tane karı alabilirsin... yani bunun nesi tefsir :D allah böyle istiyom laayn diyor siz hayır hayır öyle dememiş diyorsunuz. bu tefsir değildir mealdir.

  • Olayı anlamamışsın. Tefsir senin haddine mi?

    0|2
    0|0
    • Bir milyar tane ayette bunlar apaçık ayettir diyor. Yani sana göre o ayetler de boş. Bak 4 tane kadın alabilirsin diyor.

  • Katılmıyorum

    0|1
    0|0

Erkekler Ne Diyor 4

  • Bu ayette aslında Allah tek eşliliğin uygun olduğunu anlatıyor anlayana tabi yani islama görede tek eşlilik uygundur adaletsizlik yapmayacaksanız yetimlerin hakkını gözetemeyecekseniz diyor sen ayeti yanlış yorumlamışın ya da istediğin gibi islam dini 4 kadınla evlen demiyor 4 kadına kadar evlenebilirsin ancak senin için tek kadın daha hayırlıdır diyor tasfiri öyle değil o ayetin sen kendince istediğin gibi yorumlamışın kadın razı değil adam istemiyor illede 4 kadın demiyor tek eşililik islama görede hayırlıdır şuandada çoğu insan tek eşli zaten Kur'an hükümleri günümüzdede geçerlidir ayette bir anormallik yok he yok kadın kabul etmiş ekekte istekliyse günümüzdede çok eşli evlilik olabilir bundan banane sanane alan razı veren razı misali ancak adaletsizlik kavramı çok eşlilikte adalet gözetemeyeceğinden insan illaki tek eşlilik daha hayırlıdır bunu dinimiz islamda vurguluyor zaten.

    0|0
    0|0
  • bir bitmediniz gitti abi ya şu sosyal medyada kadın hakları üzerinden yapılan prim daha başka hiç bir şeyden yapılmamıştır her gün aynı pilavı ısıtıp ısıtıp önümüze koyuyorsunuz tek farklı olanı pilavın tabağını degistiriyorsunuz

    1|1
    0|0
  • Tek bir ayetten sonuç çıkartamazsınız. Kur'an bütündür. Yetim kızların haklarını korumak maksadıyla bu ayetler indirilmiştir. Öncesi ve devamını okursan anlarsın.

    0|1
    0|0
  • Müslüman değilsen bu konuları buraya taşıma. Seni ilgilendirmiyor zira. Merak ediyorsan ve maksadın öğrenmekse git ilim ehline sor. Buraya değil. Cevapları defalarca kez verilmiş konuları ısıtıp ısıtıp tekrardan önümüze getirmek kötü niyetin ürünü olsa gerek.

    İnsan bir şeye güzellik kastıyla bakarsa güzellik, kusur kastıyla bakarsa kusur görür.

    Diyorsun ki:

    "Beğendiğiniz/ size helal olan hanımlar ifadesinden şu sonuç çıkmaktadır ki erkekler helal olmayan hanımları da alabilir."

    Bu çok absürt olmuş. Haram demek evlenilmesi yasak demektir zaten. Hem evlenilmesi yasak deyip hem evlenebilirsiniz denir mi? Bu senin mantıksızlığını gösteriyor. Burada diyanetin koyduğu açıklamadan kasıt "BEĞENMESENİZ BİLE SİZE HELAL OLANLA EVLENEBİLİRSİNİZ" demektir.

    "Yetimlerin hakkı gözetilirken kadınların hakkı ihlal edilmiş" diyorsun.

    Hukukta iki kaide vardır. İki kötüden biri tercih edilmek zorunda kalındığında hafif olanı tercih edilir. Diğer bir kaide de, umumun menfaatine olan işlerde ferdin zararı düşünülmez. Dediğin gibi çok eşlilik, önceki eşe yapılmış bir hak ihlali olsa da bu kaideler çerçevesinde hukuna uygun olmuş oluyor. Çünkü yetim kalmışlara sahip çıkmak daha önemli, toplumsal bir meseledir. Bu mesele onarılırken ferdin zararı düşünülmez.

    0|0
    0|0
    • Ayrıca bu olaya bugünkü şartlarda ve bugünkü anlayışla bakılması da hatadır. Bir kere çok evliliğin serbest olduğu bir toplumda, ikinci eş nikahlı olduğu için ilk eş nezdinde de, toplum nezdinde de meşrudur. Ortada aldatılma yoktur. Müslüman kadın zaten evlenirken bu ihtimalin farkındadır. Eğer bu ihtimal onu rahatsız ediyorsa nikah kıyılırken boşama hakkını da alır. Dilediği zaman da boşanır. Birden fazla eş olduğunda da eşler aynı evi paylaşmaz. Birlikte yaşamaya zorlanamaz. Birinci dünya savaşı sonunda ülkemizde pek çok kadın dul kalmış ve yaşadığı zorluklardan ötürü kendi arzularıyla birkaçı birden bir erkeğe eş olmuşlardır. Tekrar böyle felaketlerin yaşanmayacağı ne malum?

    • Hepsini Göster
    • Cariyelik hususu da teşvik edilmemiş. Sadece müsaade edilmiş. Cariye alabilirsiniz denmiş. Cariyeyi müslüman biri almasa başkası alacak, hürriyetine kavuşmayacak. Buna mukabil İslam'da köle azat etmek tavsiye olunmuştur. Hatta bazı durumlarda mecbur kılınmıştır. Mesela oruç kefareti, kölesi olanlar için köle azat etmektir. Kölesi olan 61 gün oruç tutarak bu kefaretten kurtulamaz. Köle/Cariye müessesesi 1800lü yıllara kadar varlığını devam ettirdi. Ama hiçbir gayrimüslim ülkede köle ve cariyeler İslam hukukunun onlara tanıdığı geniş haklara sahip olmadı. Şimdi sözde hümanist Batı, geçmişine bakmadan İslamın bu müsaadesini eleştiriyor.

    • dediklerin baştan aşağı yalan, benimle muhatap olma

Yükleniyor... ;