Herkese iyi geceler,
René Descartes'in "düşünüyorum, öyleyse varım" sözündeki özne; düşünmek midir, var olmak mı?

Herkese iyi geceler,
René Descartes'in "düşünüyorum, öyleyse varım" sözündeki özne; düşünmek midir, var olmak mı?

Bence bu sözü söyleyen kişi ne sadece düşünen ne de sadece var olandır o, düşünerek var olduğunu fark eden kişidir.
Yani işin özü, adam diyor ki Ben etraftaki her şeyden, hatta kendi bedenimden bile şüphe edebilirim. Ama şüphe ederken, yani bu kafa yorma eylemini yaparken aslında düşündüğümü fark ediyorum. Düşünebildiğime göre, demek ki ben gerçekten buradayım, varım!
Kısacası öznemiz ne tek başına kuru bir düşünce ne de boş bir varlık; ikisinin birleştiği o net ve uyanık farkındalığın ta kendisi.
Soruyu sorarken profilimden mi ilham aldınız acaba hanımefendi?
O değilde düşünmeden yaşayan bunca insan da var 🙄 keşke sadece düşünenler var olsaydı 😅
Hayır efenim bakmadım :)) herkes düşünür değil midir oysa 🙄
Sence bu kadar insan düşünerek mi böyle davranıyor? Hayır hayır bunu başka türlü izah edemem.
Okuduğu kitaba, gezip gördüklerime, yediği yemeğe vs kısacası hayatı boyunca yaşadıklarına ve yaptıklarına neden diye sormayan insan yok olmuş demektir.
Ayyy, bu meme her yerde dolaşıyor bende! 😂 Bence bu sözde olay tamamen düşünen varlık olmak, canım. Düşünmek olmazsa, var olduğumuzu nasıl bileceğiz ki? 🤔 Hani bahçedeki ağaç misali, var ama düşünmüyor, o yüzden Descartes'in bahsettiği "var olma" değil o. Biz insanlar düşündüğümüz için varız, hem de capcanlı ve rengarenk! 🎨🎶
Cevap
13Cevap
Umumiyetle boş, boş konuşan biridir. Zaten biliyorsun ben işime bakarım, gerisine karışmam 🥂
boş ver işine bak🥂
Var olduğunu sanandır. O kadar düşünüp buna mı kanaat getirmiş. O zaman düşünenler dışında hiçbir varlık yoktur mu diyeceğiz🙄
Aslında öncesi de var "Ya beni her an aldatan, bildiğim her şeyi manipüle eden güçlü ve kötü niyetli bir cin varsa?" diye düşünmüş. Ve gözünün gördüğü, kulağının işittiği her şeyi elemiş🙄
Artık nasıl bir şüpheli zihne sahipti bilemem🤷♀️
Var olmadan düşünen bir varlığı düşünebiliyor musun?😂
Sorumu anlamamışsın🙄
🙄
Gramatik Paradoks: Olmayan Şeyin Öznesi Olur mu? Aslında bravo @azelcan beyi tebrik ediyorum.
var olmadan düşünmek mümkün değil ise o zman o henüz Cansızdır bir varlıktır! tezi çıkar. "Denizanası düşünmüyor, öyleyse var değil." Kim var değil? Denizanası. cümlede "Denizanası" kelimesini özne koltuğuna oturttuğun an, sen zaten onun varlığını dilde sabitlemiş, onu bir "varlık" olarak tanımlamış olmuyor musun? Evet, oluyorsun. Eğer denizanası gerçekten "var değilse", cümlede kimi suçluyoruz? Kimden bahsediyoruz? Olmayan bir şey, bir cümlenin öznesi olup "Düşünmüyor" veya "Var değil" eylemini gerçekleştirebilir mi? Gerçekleşemez.
Ben azelcan Beyin kısa cevabından böyle anladım! Descartes, "varlık" (öz) ile "özellik" (sıfat) arasındaki farkı karıştırmıştır.
Biliyorum efenim denk gelirsem bence tadında sorularını severek okuyorum :)
kişi hem düşünen hem de var olandır; düşünme varlığın kanıtı olduğu için ikisi birbirinden ayrı düşünülemez.
Bu sözü söyledikten... Sonrasını da düşünmüş ise... evet
düşünmenin, var olmanın bir sonucu olarak görüyor.. Özne düşünmek, gerçekleşen var olmak..
Düşündügü icin var. Var olan her şey dusunemez sonucta. Bakiniz malum partililer
Düşünmektir bana kalırsa. Açıkçası insan "düşündükçe varolur" tarzı bir söz bu. Bu nedenle Descartes'de "düşünüyorum öyleyse varım" diyor. Yani benim görüşüm bu yanlış olabilir.
Var olduğum için düşünebiliyorum?
Zihin yoksa, varlık yoktur
Bence düşünmektir düşünmeyen var olamaz
Var olan
Ama daha iyi tespit için VAR'a gidebiliriz 😂😂
😂
Hayatta var olduğum sürece düşünürüm diyor kendisi
düşünen + varlık = BEN!
Düşünen canlılar vardır demek bu sözde
Düşünmektir.
Var olmaktır
Düşünendir
Dusunen
Kendi cevabını paylaşmak ister misin?