Görsel Gallerli Ressam Gwen John' a ait. Eserin ismi; Bir Bayan Okuma 1909-1911. Resimle ilgili şunları söyleyebilirim. Ressamın erken dönem eserlerine ait olmayan bir arka plan vardır. (İlk dönemler daha sade arka planlar seçmiştir.) Hâlâ figür konusunda son derece sade kadının elinde kitap tutması evde kitapların olması aslında kendi ideal kadın tipini yarattığını gösterir. Gwen sanat okuluna gitmek için o dönemde tek kadınları kabul eden Slade Sanat Okulu'nda okuması hayatı ile de bir bağlantısı olduğunu gösteriyor. Kadının kitaba odaklanması aynı zamanda iç dünyasına odaklandığını önümüze seriyor.
Sizce sanatçıyı anlamadan sanatını anlamak mümkün mü?
Yaptığı sanata bakarak sanatçıyı anlayabiliriz bence. Her sanat sanatçısını anlatır. Ama tabi ki yaşadığı dönem ve hayatı hakkında kısa bir şeyler bilsek daha iyi anlarız. Ama eseri de bence kendisinden çok şey içerir ki zaten onun elinden çıkmış.
Bence sanatta herkes sanatçıdan bağımsız olarak kendi anlamlarını çıkartabilir. Eğer ki sanatçıyı tanıyor olsaydık sanatçının hayatına göre (veya diğer eserlerine göre) o sanata olan bakış açımız değişirdi, diğer insanların da sırf sanatçıdan dolayı o esere bakış açıları benzerleşmeye başlardı. Herkesin aynı duygular beslediği eser ise bence bir sanat eseri olmaktan çıkardı. Bence eserden herkes kendine özgü anlamlar çıkartabilmeli
mümkün, sonuçta resimleri ruh halinin birer açıklayıcısı. Ayrıca hiçbir zaman araştırarak duygularını tam olarak anlayamayız, ancak sanatı ile anlarız.
Sanatı okuyabilmek için sanatçıya dair çok bir şey bilmeme gerek yok... Resimde kullanılan objelerin neyi temsil ettiği en önemlisi. Ama kendisine dair bir şeyler bildiğim, anlayabildigimi düşündüğüm örneğin Frida Kahlo ya da Van Gogh sanatçıların eserlerini çok daha iyi anladığımı düşünüyorum. Bazen sanatı anlamak sanatçıyı anlamama yardımcı olur.
Öyle insanlar vardır ki; sanatçının eserini öyle çözümler, yorumlar ki, sanatçının kendisi şaşırır:) Yine de genelleyecek olursak, sanatçıyı öğrenmek / anlamak, derinliği sağlar. Bazen de mantığı yenip dipsiz kuyuya çeker.
Bende web yazarlarının yalancısıyım eheheh. Bu sefer hakkında değilde genel ressam hakkında bilgiler vardı. Bunları çıkardım. Ama sanki o oda da gibi hissetirmiyor mu?
Sanatçıyı tanımadan, eseri zaten bize sanatçı hakkında bilgiler verir ama tanımak esere bizi daha yakınlaştırır ve empati kurdurur. Hikayenin içinde gibi hissettirir
Bence sadece sanata bakmamız gerekiyor. Tıpkı bir spor arabanın ince detaylarını gerçekte kimin tasarladığını bilmeden takdir edebilmemiz gibi. Sanatın kendine has bir dili vardır ve bu dili anlamak için sanatçıyı anlamak gerekmez. Sanatçıyı tanımak sadece sanatlarını daha iyi anlamamıza yardımcı olur. Başka bir deyişle sanatın nereden geldiğini bilirsin ve eserinin yapıldığı dönemi bilmene yardımcı olur.
Bence süper bir soru. Ve soruna cevabım ise evet mümkün eğer sanatı anlarsan sanatçının sanatını da anlarsın zora sanatçı ile aynı dili konuşmuş olursun
Analdığım kadarı ile sanat insanın sistametik bir şekilde icra ettiği her tür eylemdir ve bu yüzden nasıl ki bir mimarın sanatını diğer miğmar hayranlıkla irdeliyorsa veya bir konuşma uzmanı veya bir ressam veya bir şairin sanatı buda öyledir buna en güzel örnek ise belkide geçmiş sanatçıların eserlerini yorumlayan modern uzmanlardır fırça darbesinden tutta ışık yansımasına kadar geri kalan şeyler sadece kişisel yorumlar
Büyük ölçüde katılıyorum. Katılmadığım nokta bu yorumlayıcıların bir eseri dini kitaplar gibi şekilci hale getirip kutsallaştırıcı boyuttaki takıntısı. 😄Okuması zevkle ama ezberletilmesi sıkıcı öğk.
Aslında sanatıçılarin kendilerini bu dünyaya gönderilmiş bir lutuf gibi göremleri sanırsam neylersin insan allahtan uzaklasınca o kulluk dürtüsünü başka şeylerle doldurmaya çalışıyor
Bence bu sanatçının özelinde ne yaptığını anlamak için geçerli olur ama sanatı anlamak olarak genel bir tabir yanlış olur belki bambaşka anlamlar çıkarılabilir sanatçıyı tanımadan ama zaten sanatın en önemli yönlerinden biri budur
Akademilerde şöyle bir mantık var; sanatçının eserlerine ve hayatına, düşünce yapısına, ideolijisine ve bulunduğu akıma ne kadar hakimsen o kadar doğru sonuç elde edilir. Çünkü ironi veya örtük anlamda olabilir. Ve genelde herkes bir taslakta anlaşıyor. Yoksa haklısın yüklediğimiz anlamlar önemli kıymetli bizim için.
Bir insanı tüm çıplaklığıyla görebilmek, tanıyabilmek bence mümkün değildir. Düşünce sadece eylemlerden oluşmaz, bilincin bir de alt katmanları vardır. Sanatta ortaya çıkan şeyse genel itibariyle eylem ve bilinçaltındaki tınılardır. Çoğu sanatçı bilmez bile eserinde ortaya koyduğu şeyin aslında nelerden oluştuğunu. Zaten buna his deriz. Ortaya konulan şeyin sanat olmasıysa bizde yaptığı çağrışımlardan ibarettir bana göre. Ben de bir çöp adam çizerim, bir sanatçı da. Beni ne kadar tanırsan tanı eğer ben kabul görmüş bir sanatçı değilsem, öylesine bir çizim bırakmışsam çöp adam dersin. Eğer çizen bir sanatçıysa onun hayatıyla ilgili bildiklerinden bir anlam silsilesi oluşturur bir sürü anlam yüklersin.
Her dönemin ruhu farklı ama insanlar temelde aynı arayış içindeler aynı duyguları yaşıyorlar o ayrı. Bir Likya şiiri vardı biliyor musun? "Beni bulamazsan üzülme, eşyalarımı bulacaksın. kestiğim taşları, açtığım yolları, işlediğim heykelleri bulacaksın. ve göreceksin ki binlerce yıl öteden, parmak izlerimiz değecek birbirine..."