Yoksa iyi veya kötü olmayı yaşarken okuldan, ailemizden ve çevremizden mi öğreniriz? Bunu öğrenmek üzere Yale Üniversitesi’ nde uzun yıllar sürecek bir seri araştırmalara başlanır.
Deneylerle de belirlenmiştir ki insanın iyi-kötü içgüdüleri ve adalet duygusu doğuştan gelir ve hangisinin büyüyeceğini ve egemen olacağını eğitimi ve çevre koşulları belirlemektedir.
Günümüzde bilimde ve teknolojide şaşırtıcı gelişmeler ve yenilikler yaşanmasına rağmen daha iyi insan olma, iyilik, adalet ve yardım severlik duygularında ne yazık ki aynı gelişmeler yaşanmamaktadır. Daha iyi olma adına yapıldığı varsayılan eğitim çalışmalarının, öğretilerin ve kurumların genel anlamda başarılı olamadıklarını söyleyebiliriz.
Siz ne düşünüyorsunuz? Doğuştan mı & sonradan mı?
İnsanlarda iyilik, adalet ve ahlak doğuştan gelen bir özellik midir?
öncelikle Seni tebrik ederim. Böyle şeylere kafa yorman çok güzel bişey. Bu çoook geniş ve kapsamlı bir konu ama özetlemek gerekirse. Şimdi şöyle Hz. Peygamber (asm.)'in, “Her doğan, İslâm fıtratı üzerine doğar. Sonra, anne-babası onu Hristiyan, Yahudi veya Mecusi yapar.” (Buhari) denildiği gibi insan doğduğunda saf masum temiz olarak doğar bir bebek ne kadr masumdur dimi. Sonra çocuğun nefsi harekete geçmeye başlar yani şimdiki modern batılı tabirle ego. Bütün çocukların pedagogların da söylediği gibi ben deme süreci daha çocuk yaşta harekete geçer çcuk bu yaşta çok hırçın ve paylaşmayı sevmez bir tutum sergiler ama zamanla anne ve babsından paylaşmayı öğrenir. Aslında bu ego insana Allah tarafından evrendeki güzellikleri keşf etmek için verilmiştir. Bir insan kaç yaşına gelirse gelsin olaylar karşısında o çocuk gibidir ve insanın asıl terbiye edicisi allahtır eğer insan terbiye edici olarak Rabbini tanırsa nefisini terbiye edip iyi yönde yeneteklerini geliştirir. Zaten insanın yetenekleri de ancak bu geliştirir. Eğer insan ayette de buyrulduğu gibi nefsini ilah edinirse o zaman kendi kendinin terbiyecisi olur ve nefis hep şımarık bir çocuk olduğundan yine o çocukluğunu yapamaya devam edicektir. Dünya bütün teknolojik terakkileriyle neden hala davranış olarak vahşi tavırlar sergileniyor çocuklar çöp konteynırlarına atılıyor vesaire bu insanın rabbini terbiye edici olarak kabul etmemesidir. Şimdi burda kendimize sormamız gereken 2 Soru var 1BEN RAB OLARAK KİMİ TANIYORUM 2BEN GERÇEKTEN BİR İLAHA İNANIYOR MUYUM BU DA BONUS SORUSU 3 BİR İLAHA GERÇEKTEN İNANIYOR VE ONDAN ŞÜPHE DUYMUYORSAM NEDEN O YOKMUŞ GİBİ YAŞIYORUM...
Bir insanin karakteri merhameti adaletinin temeli once ailesi kisi ne kadar siddet gorurse ailede disari kendini oyle yansitir yanilirsa intikam alir ama gunumuzde ailesi cok iyi olupta kotu olan kisiler var bu birazda vicdanla yurekle alakali cok ozel bir soru :)
Bence doğuştan şöyleki benim babam çok temiz herkese inanan dürüst devletin üst kademelerinde görev almış tek bir sicil bozukluğu olmayan herkes tarafından çok sevilen sözüne itibar edilen biri öyleki bir saatte 1 milyon tl bulmuştu on günlüğüne düşün gerisini şimdi biz iki kardeşiz ben babama benzerken kardeşim sahtekar şerefsiz kumarbaz dolandurıcı namussuz biri şimdi ikimizide babam yetiştirdi yani sonradan olma olsa kardeşim olacak şerefsiz de böyle olmazdı
ergenlige gelene kadar herkes melek gibidir sonrasında devreye giren aile, çevre, din, saf akılcılık, vs... gibi etkenlere göre davranışlar meydana gelir ama eger art niyet yoksa evrensel dogrulara göre bir standartta kalınabilir...
En İyi Cevaplar