Sosyal Bir Test Olarak "Negging": Neden Sizi Kıyaslayarak Küçültmeye Çalışırlar?

Geçenlerde bir kız bana yazdı, ben onu yükseltmeye çalışırken o beni aşağıya çekmeye çalıştı, konu spordu. Bana ilham oldu ve bu araştırmayı yaptım ve sizin için aydınlatıcı olur diye düşündüm:

Gündelik ilişkilerde bazen karşındakinin özgüvenine atılan küçük ama zehirli oklara rastlarsınız. Literatürde buna "Negging" denir. Özellikle fiziksel özellikler üzerinden yapılan "X kişisi senden daha iyi", "Kardeşimin kasları daha belirgin" gibi çıkışlar tesadüf değildir.

1. Nörobiyolojik Arka Plan: Bu tür bir kıyaslama, hedef seçilen kişinin beyninde "yetersizlik" sinyali çaktırarak Amigdala'yı uyarır. Amaç; kişiyi savunma pozisyonuna sokmak ve onu "onay alma" döngüsüne hapsetmektir. Siz kendinizi kanıtlamaya çalıştıkça, kontrol karşı tarafa geçer.

2. Statü Düşürme Stratejisi: Kıyaslama yapmak, hiyerarşik bir üstünlük kurma çabasıdır. Sizi bir başkasının ölçü birimiyle tartmaya kalkan kişi, aslında sizin değerinizi belirleme yetkisini kendinde gördüğünü ilan eder.

3. Stoacı Mentorluk: Epiktetos’un dediği gibi: "Seni ancak sen izin verirsen incitebilirler." Bir başkasının sığ kıyaslaması sizin biyolojik veya mental gerçekliğinizi değiştirmez. Bu tür bir iletişimde saygısızlık sezildiği an yapılabilecek en rasyonel hamle, tartışmaya girmek değil; o kaotik alandan sessizce ve net bir şekilde çekilmektir.

Sonuç: Karakterli bir duruş, onaylanma ihtiyacı duymaz. Eğer biri sizi başkalarıyla kıyaslayarak "terbiye" etmeye çalışıyorsa, orada bir iletişim değil, bir güç savaşı vardır.

Siz hiç böyle "dolaylı yoldan aşağı çekme" girişimlerine maruz kaldınız mı? Tepkiniz ne oldu?

Konu sadece fizik değil, her türlü konuda mümkündür ve rastlıyoruz

Sosyal Bir Test Olarak "Negging": Neden Sizi Kıyaslayarak Küçültmeye Çalışırlar?
Cevapla