Yanlış Yazıldığını Görünce Arıza Çıkartasım Gelen İki Yazım Hatası

Selam, girişi benceyi bitirdikten sonra yapıyorum ve fazla uzatmışım gibi geliyor şu an ama umarım anlarsınız ve doğrusunu öğrenirsiniz. Oradan bakınca çok gıcık bir profil oluşturduğumu hissediyorum nedense ama neden bu yazım hataları ? Yapmayın arkadaşlar. Türkçemizi güzel kullansak dünya daha yaşanılabilir bir hale gelecek belki. Daha fazla saçmalamadan sizi bencemle baş başa bırakıp uzaklaşıyorum...

Tabii mi Yoksa Tabi mi?

Benceme Sinan Akçıl ile başlamak istemezdim ama bu lanet yazım hatası, söz konusu şarkıcının "Tabii Tabii" şarkısı Youtube'da karşıma çıktığından beri beni daha bir rahatsız eder oldu.

Şarkının orijinal klibini paylaşan kanalın attığı başlık "Tabi Tabi" şeklinde. Orada iki 'i' harfine ne olduğu meçhul. Ben de zaman zaman hatalar yapıp yanlış yazıyorum fakat bu iki kelimenin de lügatlarda birbirinden farklı anlamları var gençler.

Yani "Tabii canım..." demek isterken 'Tabi canım..." yazdığınız takdirde kafanızdaki anlama başka bir boyut kazandırmış oluyorsunuz.

Olması Gereken

Yanlış Yazıldığını Görünce Arıza Çıkartasım Gelen İki Yazım Hatası

Çoğumuzun Yazdığı

Yanlış Yazıldığını Görünce Arıza Çıkartasım Gelen İki Yazım Hatası

Ayrı mı Bitişik mi?

Ayrı mı yazsak bitişik mi yazsak bir türlü karar veremediğimiz de/ da...

Kelimeye hiç de ait olmayan bir bağlacı ısrarla kelimeye bitişik yazmamız çok saçma değil mi ? Bağlaç ve sözcük ayrı dünyalara aitken zorla bir araya getirmeye çalışmaktan artık vaz mı geçsek ?

Hiçde zor değil. ( YANLIŞ)

Hiçte zor değil. (YANLIŞ)

Hiç te zor değil. (YANLIŞ)

Hiç de zor değil. (DOĞRU)

Bağlaç harfleri bağlamaz. Cümle içerisinde kelimeleri veya yan cümlecikleri birbirine bağlar. Sizler bağlaç olan de/da 'yı herhangi bir kelime ile bitişik yazdığınızda, bahsi geçen kelimenin harflerini birbirine bağlamaya mı çalışıyorsunuz acaba ?

Ve bağlaçların, çoğunun kendi başlarına anlamları olmasa da, özgün bir dünyaları vardır dolayısı ile siz onları değiştiremezsiniz! Onlarda harf değişiklikleri yapamazsınız! Bir "Ama" bağlacını nasıl ki kelimelere bitişik yazmıyorsanız ya da "Ema" gibi değişiklikler yapmıyorsanız, de/da bağlacını da kafanıza göre te/ta yapamazsınız.

Bağlaç Olduğunu Nasıl Anlayacağız?

"Nedensiz de sevilir. " cümlesinden de' yi attığınızda cümle anlamsız hale gelmiyorsa oradaki de/da bağlaçtır ve kelimelere getirilen bir ek değildir, birleştiremezsiniz yani ayrı yazılır.

"Burada anlatım bozukluğu var." cümlesinden da' yi attığınızda ciddi bir karmaşa ile karşılaşıyorsunuz. ( Bura anlatım bozukluğu var.)

Çünkü siz kelimeye gelen eki cümleden çıkardınız. Oysa kelimelere gelen ekler söylemek istediklerinize asıl anlamı katar. Örneğin, "Benim evim. " cümlesinde 'ben ' kelimesine iyelik eki getirmeyerek bir cümle kurmaya kalkarsanız (Ben evim.) derdinizi doğru bir şekilde anlatamazsınız.

Kısacası eki ( Kelimelere getirilir. ) eklendiği kelimeden ayırırsanız anlamsız söylemlerle karşılaşırsınız. Sizin yalın haldeki bir sözcüğe ek getirmenizin sebebi, cümlenizi kafanızdaki anlama ulaştırmaktır. Eğer hiçbir kelimeye ek getirmeseydik sağlıklı bir iletişim kuramazdık değil mi ? Bu yüzdendir ki cümle içerisinde kullandığınız çoğu kelime yalın halde değildir.

Fakat bağlacı ( Kelimeye eklenmez.) cümleden çıkartırsanız cümle tamamen anlamını yitirmez, yalnızca ufak bir anlam değişikliği ile karşılaşırsınız. Diğer bağlaçlarda olduğu gibi.

Spora gidecektim ama gitmedim. ( Spora gidecektim, gitmedim. ) Anlamsız bir cümle oluşmadı.

Bugün de onu gördüm. ( Bugün onu gördüm.) Anlamsız bir cümle oluşmadı.

Bir ekmiş gibi bağlaç olan de/da ' yı kelimelere nedensizce ekleyip bitişik yazdığınızda bir yazım hatası yapmış oluyorsunuz anlayacağınız. Neden doğruları varken yanlış yazalım ki ? Üstelik bahsettiğimiz dil ana dilimiz...

Kendinize İyi Bakın...

Yanlış Yazıldığını Görünce Arıza Çıkartasım Gelen İki Yazım Hatası
Cevapla