Nobel Barış Ödülü sahibi, Afrikalı halk hareketi önderi Martin Luther King o eşsiz sözünde;
Eğer sizden sokakları süpürmeniz istenirse, Michelangelo’nun resim yaptığı, Beethoven’in beste yaptığı veya Shakespeare’in şiir yazdığı gibi süpürün. O kadar güzel süpürün ki gökteki ve yerdeki herkes durup ’Burada işini çok iyi yapan, dünyanın en iyi çöpçüsü yaşıyormuş’ desin..
..diyerek harika bir mesaj vermiş aslında. Bugün büyük bir heyecanla ve istekle sizinle buluşturmak için uzun uğraşlar verdiğim, sabırsızlandığım, bir başarı öyküsünün baş kahramanı olan bir genç adamla yaptığım söyleşi de King'in verdiği mesaj gibi. Ne yaparsan yap, en iyisini, en mükemmelini yap..
İşte o da tam böyle bir mükemmel kariyerin üst noktasında bir tasarımcı. Hem de kendi sektörünün en iyi şirketinde ülkemizi de gururla temsil ediyor.
Enerjik, pozitif, çalışkan, zeki üstü zeki, son derece mütevazi, samimi.. O, Tesla Motors'un kendisini kaçırmamak için iş teklifinde bulunduğu, yıllardır en gözde tasarımcısı olarak bünyesinde bulundurduğu bir 'sanatçı' Tasarımcı.

Onun hikayesi aslında öyle milyar liralık özel üniversitelerden geçmemiş, ya da öyle başlamamış. Güzel ülkemizin sanayi şehrinde okuyup Kocaeli Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesinden mezun olmuş. Çocukluğunda annesinden elinden tutmuş yolda yürürken, sinemanın önünden geçtiği sırada, o dönem vizyonda olan ünlü Jurassic Park film afişini görüp heyecanla ve hayranlıkla 'Bir gün bende böyle canavarların yaratıcısı olacağım' diyerek daha o yaşta hedefini belirlemiş.

Dediğini de yıllar sonra yapmış ve Güzel Sanatlar eğitiminin ardından Amerika'ya giderek önce New York Güzel Sanatlar Okulu'nda, sonra Sanat Üniversitesi Akademisi'nde (Academy of Art University) eğitiminin ardından dijital oyun şirketi Playstudios'da 3D tasarımcı olarak çalışmış. Parasızda kalmış, garsonlukta yapmış.
Gül dökülmüş yollardan değil, dikenli, çakıl taşlı yollardan düşe kalka geldiği noktada şu an Elon Musk'ın en gözde tasarımcılarından olmuş. Üstelik yaklaşık bir yıl önce büyük bir şaşa ile Musk'ın dünyaya sunduğu son şaheseri Cybertruck zırhlı ve elektrikli kamyonetin tasarım ekibinde yer alarak..
● Aybars bey KızlarSoruyor’a hoşgeldiniz demek istiyorum öncelikle. Beni kırmadığınız içinde tekrar teşekkür ediyorum. Ne çok bekledim sizi. :) Neredeyse bir yıl olacak. Ama en sonunda sizi sitemizde görmek çok güzel.. Çünkü siz bir umutsunuz bir çok genç için. Bir başarı öyküsü aynı zamanda. Güzel Sanatlar Fakültesinden Tesla Motors’a uzanan meşakkatli serüveninizde kısaca yaşadığınız süreci anlatır mısınız?
Herkese selamlar. Öncelikle ilginiz için teşekkür ederim. Çok kısa anlatmak gerekirse 20 li yaşlarımın tamamını ve 30 lu yaşlarımın yarısını her gün durmadan çalışarak geçirdim ve geçiriyorum. Yaptığım işin ismi cismi farklıydı. Fakat hedef hep aynıydı. Yaptığım işte başarılı olabilmek. İlk 4-5 sene içinde komilik ve garsonluk yaparak geçimimi sürdüre biliyordum. Bir yandan da okumaya ve yüksek lisansa kabul edilmeyi hedefliyordum. Ailemi 3-4 senede bir görebiliyordum..
Amerika'daki sistemde başarılı olmak, tamamen ne kadar çalıştığınız ve hedefinize ne kadar fokus olduğunuz ile doğru orantılı

Bu hikayeyi çok kısa bir şekilde maalesef anlatamayacağım. Fakat son 13 seneye baktığımda Atlanta, New York, San Francisco ve Los Angeles şehirlerin de olmak üzere tam 13 kere ev değiştirmişim, 50 civarında okula başvurmuşum, 3 staj, 4-5 restoran da çalışma deneyimi, 3 TOEFL sınav denemesi, 4 dil okulu ve daha sayamadığım onlarca düşüp kalkmalar…
Amerika'daki sistemde başarılı olmak, tamamen ne kadar çalıştığınız ve hedefinize ne kadar fokus olduğunuz ile doğru orantılı..
Hedeflerime ulaşmam yaklaşık 10 seneyi buldu. Şimdi tabi ki başka hedeflerim var ama en azından edindiğim tecrübeler önümde biraz olsun ışık tutabiliyor.
Model Y deliveries begin!https://t.co/ZhuiM5MTOf pic.twitter.com/3gX6MBPmhp
— Tesla (@Tesla) March 16, 2020
Benim için tasarım, mühendislik ve teknoloji ayni derecede önemli

● Bir aracın teknik donanımı, özellikleri, ne kadar hızlı olduğu, motor gücü, vs.. Tüm bunların dışında tasarımın önemi nedir? Olağanüstü bir otomobilin tasarımı genelin yüzde kaçını oluşturur?
Her otomobil şirketinin tasarıma verdiği önemin yüzdesi markadan markaya değişiyor. Amaç mühendisliği, tasarımı ve teknolojisi dört dörtlük olan bir araç ortaya çıkarmak. Bunların hepsini en iyi şekilde yapan çok fazla marka yok. Bazı şirketler mühendisliğe çok önem verip tasarıma az pay veriyor, bazı şirketler ise tam tersini yapıyor. Benim için tasarım, mühendislik ve teknoloji ayni derecede önemli.

● Bir tasarımcı olarak Türkiye’de ya da yurt dışında olmanın farkları nedir?
Türkiye'de uzun bir suredir çalışmıyorum. Türkiye'de tasarımcı olmak adına konuşmak benim için doğru olmaz. Fakat İnternet sayesinde tasarımcılar için daha global bir platform oluşturulmuş durumda. Rekabet ve adil rekabetin olması çok önemli. Amerika'da bunun oluştuğunu düşünüyorum.
● Peki, bir tasarımı lüks yapan nedir?
Bu sorunun tek bir cevabi yok fakat, genel olarak şunları sayabiliriz; materyal kalitesi, yapım adeti sayısı, yapım kalitesi, mühendislik kalitesi, teknoloji, marka stratejisi gibi..
Patrondan imzalı kitap isteyenler, patrondan videolu mesaj isteyenler, para isteyenler oluyor

● Aybars bey biz Türklerde şöyle bir durum vardır. Ailenin oğlu iyi bir işe girer. Akrabalar, eş dost anneye, babaya gelir. ‘Ayşe hanım / Ahmet bey senin oğlana söyle de bizim çocuğu da aldırsın yanına’ gibi sohbetler olur. Siz de de oluyor mu. Şahsınıza veya anne babanıza? ‘Abi beni Tesla’ya aldır’ diyenler var mı çok merak ediyorum?
Çevremde tanıdık birinden henüz böyle bir istek gelmedi. Ama birçok tanımadığım insandan bu soru maalesef defalarca geldi. :) Maalesef çok söylenecek bir şey yok. Patrondan imzalı kitap isteyenler, patrondan videolu mesaj isteyenler, para isteyenler oluyor. Liste sadece iş isteyenlerde kalmıyor maalesef. :)

● Patron sizce tam olarak ne istiyor? Elon Musk’ın yapmak istediği, hedefi ne? Bu konu hakkında siz ne düşünüyorsunuz?
Tesla' nın ilk kurulduğu günden beri hedefi aynı. 'Dünyanın yenilenebilir/sürdürülebilir enerjiye geçişini hızlandırmak.'
Yerli otomobil Türkiye için inanılmaz önemli bir şey

● Dünya’da TOGG’un benzeri birçok elektrikli start-up firması olduğunu biliyoruz. Bu rekabet içerisinde yerli üretimimiz olan TOGG’un tasarımını başarılı buluyor musunuz?
Öncelikle söylemeliyim ki ilk gördüğümde çok heyecanlandım. Eğer bana şu soruyu sormuş olsaydınız, Teknoloji ve endüstriyel araba tasarımı işinin içinde olmadan sormuş olsaydınız yani, belki derdim ki; ‘Yaa güzel, fena değil..’ gibi bir yanıt verebilirdim.. Şimdi baktığım zaman bir aracın üretimi için, tasarımın gerçekleştirilmesi adına ne kadar zorlu süreçler geçirildiğini bildiğim için, böyle bir şeyin adımının bile atılması Türkiye için inanılmaz önemli bir şey.
Eleştirmeye dilim varmıyor

Tasarımı dünyanın en iyi tasarımı olsun veya olmasın bunun bir başlangıcının olması, özellikle elektrikli olması benim için çok heyecan verici bir şey. Çok güzel bir şey. O yüzden eleştirmeye dilim varmıyor. Eleştirilecek bir şey bulamıyorum.
Umarım bu vaatler gerçekleşir. Bende gururla ‘bu benim ülkemin arabası’ derim

Tabi ki tasarımı otururuz konuşuruz. Sizin bir fikriniz vardır. Benim başka bir fikrim vardır. Fakat önemli olan böyle büyük prodüksiyon sözleriyle gelebilmeleri. Ve sonuçta birkaç tane araç yapılacağı söyleniyor. Bu araçların gerçeğe dönüştürüleceğinin garantisi veriliyor. Büyük bir heyecanla bunu izliyorum. Umarım bu vaatler gerçekleşir. Bende gururla ‘bu benim ülkemin arabası’ derim. İlk otomobilleri gördüğümde çalıştığım yerde ‘Gördünüz mü, gördünüz mü. Biz Türkiye’de böyle bir şey yaptık..’ diye arkadaşlarımla da paylaşmıştım. Herkese gösterdim. Onlarda ‘Aa baya iyi gözüküyor.. ‘ falan diye beğenilerini söylemişlerdi..
TOGG Türkiye için çok önemli bir proje, umarım çok daha iyi yerlere gelecektir. Haberleri sizin gibi bende dört gözle bekliyorum.
Çevremde yakın birkaç Türk arkadaşım var. Beraber zaman zaman Türk gecesi yapıyoruz

● Uzun zamandır Amerika’dasınız. Türkiye’yi özlüyor musunuz. Ne bileyim, yağmurlu bir günde kendinizi anne baba evinde çayınızı yudumlarken hayal edip efkarlanıyor musunuz mesela. Türkçe şarkılar, türküler dinliyor musunuz o olağanüstü arabanızda?
İlk 1-2 sene çok zor geçti. Adapte olma sureci açısından. Her gün bir uğraş içinde olduğunuz için efkarlanmaya vs. zaman kalmıyor. Ama tabi ki zaman zaman derinlere daldığım, özlediğim günler olmuştur, hala da oluyor.
Çevremde yakın birkaç Türk arkadaşlarım var. Beraber zaman zaman Türk gecesi yapıyoruz. Mezeler, Türk yemekleri vs. İnternet sayesinde istediğim zaman ailemle görüntülü konuşma fırsatım oluyor.
Tabi ki kaçırdığım, doğum günleri, bayramlar, yılbaşılar, anne-baba günleri gibi şeylerin yerini doldurabileceğim hiç bir şey yok..

KizlarSoruyor üyelerine TEDX motivasyon konuşması tadında mesajlar
● Son olarak çoğu genç olan ama üyelerimize be mesaj vermek istersiniz. Zira geçtiğiniz dikenli yollar ve ulaştığınız nokta hayat dersleriyle dolu.
Hayallerinize ve koyduğunuz hedeflere doğru yol alırken sabırlı ve dayanıklı olmak gerekiyor. Önünüze çıkacak milyonlarca problem ve sorun olacaktır. Bazen en yakınınızdaki aile bireyiniz, erkek/kız arkadaşınız maalesef sizin gitmek istediğiniz yolda size engel olmaya çalışacaktır. Bunların farkına varıp yolunuza bazen yalnız devam etmeyi göze almanız gerekiyor.
Bol bol hata yapmaya teşvik etmek istiyorum sizi. Hata yapmadan öğrenilen şey teoride kalıyor. Ne kadar erken hata yaparsanız sizin için o kadar iyi olacaktır.

Her zaman uzun süreli yatırımların içinde olun. Seçtiğiniz arkadaşlara ve dostluklara çok ama çok dikkat edin. Sizi daha ileriye götürecek ilişkiler seçin. Hedefe doğru yol alırken kendinize bir sürü bahane yaratacaksınız. “Ben yapamam, güçlü değilim, benim ailemin durumu yok, vs…” Bunların hepsinin kendinize söylediğiniz küçük yalanlar olduğundan hiç şüphe duymayın.
Unutmayın ki başarı bir gün, bir hafta veya bir ayda elde edilebilen bir şey değildir. Başarılı olmak veya başarıya ulaşmak kendi içinizde yarattığınız uzun soluklu bir kampanyadır. Erken kalkın, spor yapın, vücudunuza iyi bakin ve günlük tutun. Hayat sizin, elinizden geldiğince doya doya korkmadan yaşayın.

Dedim ya. Aybars beyden kendimde dahil olmak üzere ilham kaynağı olacak, TEDX konuşması tadında harika mesajlar vardı söyleşinin sonunda.. Bence tüm zorluklara rağmen verilen mücadele sonrası bir kitabın son sözü gibi oldu adeta.. Ama şu var ki henüz kendi deyimiyle o, kitabın henüz başında.. Ön sözünü yazmakta..
Bir yıldır iletişimde olduğum ve her daim mütevazi ve samimi kişiliğiyle bu aşamaya geldiğim Aybars Turan'a çok teşekkür ediyorum. Başarıları daim olsun. Bizde gurur duymaya devam edelim.
Sevgiyle.. :)
Aşk İlişkileri
Kadın Emeği
Gündem
Dünya Kupası
Güzellik & Bakım
Alışveriş & Hediyeler
Kızlar Bir Adım Öne
Tatil & Seyahat
Arabalar
Astroloji & Burçlar
Eğitim & Kariyer
Gamer
Moda & Stil
Spor
Evcil Hayvanlar
Müzik & Etkinlik
Kültür & Sanat
Para & Ekonomi
Magazin
Diziler & Filmler
Cilt Bakım
Kişilik & Karakter
Saç Bakım
Çocuk & Ebeveyn
Yeme & İçme
Cinsel Yaşam
İnternet & Teknoloji
Ev & Yaşam
Özel Günler & Hijyen
Aile & Toplum
Diyet & Beslenme
Sağlık
YKS2026
Diğer 