Sevmek mi, saygı duymak mı, zorunda olduğumuz hangisi?

Hislerde zorunluluk olamaz, sevmek, nefret etmek histir, bunları kimseye dayatamazsınız çünkü içinden geldiği gibi davranmalıdır insan. "Ben falancayı sevmiyorum" diyen birini yargılayamaz, "Neden sevmiyorsun o şöyle şöyle iyi biri" diye ısrarcı olamazsınız. Aynı şekilde "falancayı seviyorum" diyene de, "ayy o şöyle kötü böyle kötü biri sevme onu" diyemeyiz.

Ancak davranışlarda zorunluluk olabilir. Örneğin hiç sevmediğiniz bir insana makamından, duruşundan, kişiliğinden dolayı saygı duymak zorunda olabilirsiniz. Bu bir idareci olabilir, yaşı sizden büyük biri olabilir, bir akrabanız olabilir... Hatta hiç kimse olabilir, sadece "insan" olabilir.

Sevmek ve saygı duymak arasındaki farkı ne zaman anlayıp, gereğine göre davranacağız? Birini sevmiyor olmanın saygısızlık olmadığını idrak edip, kimseyi sevmek zorunda olmadığımızı ne zaman fark edeceğiz?
Sevmek mi, saygı duymak mı, zorunda olduğumuz hangisi?
Cevapla