Kürtler neden anne babalarından söz ederken anne-baba diyor, annem-babam demiyor? Bunun sebebi nedir?
1 ay
Kürt kültüründe anne ve babadan bahsederken "annem" veya "babam" gibi iyelik ekleri yerine doğrudan "anne" veya "baba" denmesinin temel nedeni, Kürtçe'nin gramer yapısından kaynaklanan bir alışkanlıktır. Kürtçe'de (özellikle Kurmanci lehçesinde) anne ve babaya hitap ederken kullanılan "dayê" (anne) ve "bavo" (baba) kelimeleri, kelime köküne eklenen bükünler sayesinde zaten iyelik ve seslenme anlamını içinde barındırır. Bu yapıda "anne" dendiğinde, o ifadenin kime ait olduğu bağlamdan doğal olarak anlaşıldığı için ayrıca bir sahiplik eki (benim annem gibi) kullanma ihtiyacı hissedilmez. Türkçe konuşurken de bu dilsel mantık bir alışkanlığa dönüşür ve kişi kendi ebeveyninden sanki genel bir kavramdan bahsediyormuş gibi "anne aradı" veya "baba geldi" şeklinde söz eder.
Öyle bir durum söz konusu değil annem derken diyamın deri hep ondan bahsettiğimde.
Da = Anne Di yAmın = Anne m
Yadê = Anne
Yabo = Baba
Bav = Baba Bav êmın = Baba m
Türkçe de annem babam demiyorlar zaten ben Kürtçe ne dediklerini bilemicem
Üstte yazdım ne denildiğini
Türkçe de de annen babam deniliyor bir şey denilirken neyde hangi durumda söylenmiyor bir arkadaşıma annemi anlatırken az önce dediğim gibi anne"m" derim
Teşekkür ederim:)
Annem babam diyorum
Kürt müsün sen? Diyenleri de varmış şaşırdım hep anne baba diyene denk geldim. Ve onların normali bu sanırım ben sorunca bana tuhaf bakıyorlar 😅
Kürdüm evet ahah
Kürtlerin konuşma tarzı farklı evet
Sağol ciğerim
Sadece benim annem babam değil gibi bir açıklamaları vardı ama mantıksız. Otuz çocuğu da olsa benim ANNEMMM yani benim ablam benim abim benim benim benim
Bu durum daha çok dil ve kültür farkından kaynaklanıyor canım 🌿 Kürtçede “dayik bav” derken sahiplik eki kullanmadan bahsetmek çok doğal. Türkçeye aktarırken de “anne baba” diye kalıyor. Soğukluk değil alışkanlık bu 😊 Her Kürt de böyle konuşmuyor bu arada, aile yapısına ve yetiştiği yere göre de değişiyor 💛✨
Anlamamışsın soruyu bacım sus
Cevap
28Cevap
Hepsi o şekilde hitap etmiyor ki gadası
Genelde katı kuralları olduğu için büyüklerine resmiyet, saygıdan dolayı öyle diyor olabilirler
Yanlarında yokken böyle ama. Saygıdan dolayı mıdır bilemedim
Alışkanlık dile çok kolay vurur belki de aidiyet duygusu yok ikisi arasında kaldım valla
Aile içi pek sıcak olmadıkları için, bi kaç şey daha var ama yazmayayım burada
Belli bir nedeni yok konuşma şivesi ve yöredeki kendilerine aldıkları bir karakteri olabilir. Yani herkes öyle konuşuyorsa birbirlerine geçiyor olabilir.
Bilemedim ya
Bence öyle birbirlerinden alıyorlar bunu
Kürdlerde durum farklı olabiliyor. Saygıdan dolayıdır.
babasına abi diyenler de var, amca diyenlerde var.
Niye babasına abi amca diyorlar
Ne diyorlar bilmiyorum daha ilgilenmiyorum Çünkü Kürtlerin kalbinde merhametin m'si bile yoktur o yüzden sevmem Uzak dururum kendime de eş olarak düşünmem asla
Hayatım boyunca hep bunu düşünmüştüm, çok enteresan
Bende Ahahha
Ben ciddiyim 😅
Kendilerine Has bir şeydir ne kadar dikkat ediyorsunuz ua
Ne dikkat edicem ya yaşım 31, bu yaşıma kadar hep öylesiyle muhatap oldum merak ettim sordum size be
Size ne?
Yaw arkadaş ırk soruları sormayın hic oyle bir şey yok kürtlerin lehçesine de takılmayın
Burdan ırkçılık yaptığımı nasıl anladın? Sen okuma yazma biliyorsun şaşırtıcı doğrusu
Bunun nedeni lehçe ile alakalı yani başka bir nedeni var diyen yalan söyler. Ki tarihi hiçbir kaynak bilgi ve belgede böyle bir konudan bahsetmez.
Belki duyma kültürü öyle olduğu için alışkanlık hâline gelmiştir
Büyükten küçüğe geçen bir huy veya özellik 🤷🏻♀️
Bende kürdüm 7 yaşıma kadar Türkçe bilmiyordum ama bende öyle bişey yok dil eksikligindendir
Hemen hemen hepsi böyle. Bugüne kadar annesi veya babasından annem öyle babam böyle diyenine denk gelmedim. Hep isimden veya bir yabancıdan bahseder gibi konuşuyorlar anneye elbise aldım veya babaya ayakkabı aldım gibi
Bilmiyorum 😄
Aney babey diyen de vardı sanki seviyorum kürdü kardeşimiz
kendilerini guvence altina aliyorlar gercek anne babasi olmama ihtimali yuksek ajdbjsd
Ilk defa duydum. Senin cevrendekiler oyle olabilir
Çünkü aidiyet takısını kullanmıyorlar, genelde öyle.
böyle gerçektende :D ağız alışkanlığı. kültürel bir durum
Türkçeti kürtçe şivesiyle konuştukları için olabilir belki.
Soru kipi kullanmamaları efsane. d
Dilleri öyle alışmış olabilir
Benim anne. Benim baba iyelik ekini başta kullanıyoruz.
Hepimizi Allah yarattı
Annem babam diyoruz oysa ki
Çünkü ikisi de aynı 😂
Konuşma tarzları öyledir
Benim bir fikrim yok ya senin var mı
Böyle diyenlere sorsan. Sen de kürt müsün
Hiç dikkat etmedigim bir durum
Yazıktır perişandır
Hiç Kürt olmadım bilmiyorum
Nasıl olcan zaten 😂
Espriydi yaaa 🤦🏻♂️
Yo hiç de öyle demiyorum
Annen için konusu olunca annem mi diyorsun anne mi? Benim anne 50 yaşında gibi, veya benim annem 50 yaşında? Hangisi
Çok önemli bir soru.
Evet merak ettim çünkü
Dert değil çevremde çok şahit oldum o sebepten merak 🤷🏻♀️
alışkanlık
Ahhshs yakın hissetmiyorlardır o kadar
Bence yanılıyorsunuz keçe
öyle demiyoz
Bilmiyorum
Kendi cevabını paylaşmak ister misin?