2 ay

Psikiyatr ve psikologlara olan güveninizi sarsacak korkunç bir deney, Rosenhan deneyi nedir?

1973 yılında David Rosenhan tarafından gerçekleştirilen deneyde, psikiyatrik tanıların güvenilirliğini ölçebilmek için ortaya çıkmıştır. Dr. David bu hastalığın insanların bir parçası olduğunu ve tedavisinin ise tamamıyla zihinde bittiğine inanırdı. Elbette belli bir eşiği geçen kişilerin tıbbi destek almasını destekliyor fakat bu hastanelere psikolojik rahatsızlıkla giden insanların hasta olmasa bile hastalık tanısı aldığını ve bu sistemin değişmesi gerektiğine inanırdı.

Dr. David Rozenhan
Dr. David Rozenhan

Deney şu şekilde gerçekleşecekti, Rosenhan ve 7 güvenilir sağlıklı arkadaşları çeşitli sesler duyduklarını iddia ederek farklı ilgili hastanelere giderler. Katılımcılar sağlıklı olmasına rağmen doktorlar onlara çeşitli ağır tanılar koydular. Tanılar genellikle şizofreni ve remisyonda olarak konuldu. Halbuki bu kişiler sağlıklıydı. Kimisi 7. gün sonunda doktorlara sağlıklı olduğunu inanılmaz ısrarlar sonucu kabul ettirerek taburcu oldu kimisi ise 52. günün sonunda hâlâ doktorları ikna edemediği için Dr. Rosenhal'ın devreye girmesiyle taburcu oldu.

Temsili foto
Temsili foto

Son taburcu olan 3 kişi eğer içeride biraz daha tutulsaydı gerçekten hasta olduklarına kendilerini de inandıracaklarını söyledi. Deneklerden birisi fiziksel şiddet gördüğü ve zorla ilaçlarının içirilmeye çalışıldığı konusunda hastaneye çeşitli suçlamalarda bulundu. Bir denek sadece not aldığı için hastane çalışanları yani doktorlar tarafından bu bir hastalık göstergesi diye etiketlendiğini anlattı.

Temsili foto
Temsili foto

Deney bitip medya ile sonuçları paylaşıldığında ise özellikle Amerika'da yer yerinden oynadı. Bütün dünyada büyük ses getiren bu deney sonrası psikiyatr doktorları ve hastaneleri Dr. Rozenhan'ın sahtekâr olduğunu ve çalışmalarının koskoca bir saçmalık olduğunu savundu. Bu ithamlar üzerine Dr. Rozenhan basın mensuplarını toplayıp bu hastane ve profesörlere hodri meydan dedi ve hastanelerine yeni sahte hastalar göndereceğini söyledi. Aradan 3 ay geçtikten sonra hastanelerden sonuçları istedi. Yine medya önünde sonuçları gazetecilere açıkladı. Bir hastane bu süreçte 76 bir diğeri 230'dan fazla hastanın sahte ve Doktor Rozenhan tarafından gönderildiğini mektupla bildirmişti. Diğer hastanelerden de çeşitli sayılar geldi. Dr. Rozenhan ise gururlu bir bakış atarak gazetecilere şunları söyledi '' Bu sonuçlardan da anlaşıldığı üzere mevcut sistemde kim hasta kim değil bunu anlayabilecek kadar gelişmemişiz. Sonuçları görüyorsunuz. Üzülerek açıklıyorum ki ben hiçbir hastaneye sahte hasta göndermedim. Onlar gerçekten hasta olan birtakım kimseleri kendi egoları için ''sağlıklı'' diye halkın arasına salmışlar. Halbuki hasta olmayan insanları da hasta etmeye devam etmiş olabilirler... Bu tarihten sonra tüm dünyada psikoloji ile ilgili bildiğimiz her şey üzerine kata kata günümüze gelmiştir.

Psikiyatr ve psikologlara olan güveninizi sarsacak korkunç bir deney, Rosenhan deneyi nedir?

Sonuç olarak psikoloji dediğimiz şeyin hâlâ net bir tanım almadığı ve hem tanısı hem tedavisi konusunda doktorların ve tıbbın henüz geldiği noktaya inanmamız bekleniyor. Benim şahsi fikrim ise Dr. Rozenhan'ın düşüncesine çok yakın. Belli bir eşiği aşan herkesin psikolojik hasta olarak adlandırılması geri kalan ufak tefek psikolojik sıkıntıların ise hastalık değil genel geçici durumlar olduğuna inanıyorum. Buraya kadar okuyan herkese teşekkür ederim...

Psikiyatr ve psikologlara olan güveninizi sarsacak korkunç bir deney, Rosenhan deneyi nedir?
Cevapla