Diş Teli Öncesi ve Sonrasında Neler Yaşanır?

Arkadaşlar diş tellerim 2 ay önce çıktı. 20 yaşında diş teli takan birisi olarak diş telinin yaşı yoktur diyorum.

Konu ise şu: diş teli kararını neden verdim, ne kadar ödedim, tedavi ne kadar sürdü, diş teli öncesi-sonrasında neler yaşadım?

1. Dişlerinizden rahatsız oluyorsanız ve diş teli taktırmak istiyorsanız 18 yaşına kadar devlette sadece malzeme parası ödeyerek yaptırabiliyorsunuz ortodontik tedaviyi.

2. Ortodontik tedaviyi yaşınız geçtiyse özelde yaptırmak daha rahat olacaktır, iki koşulda da tahmini aynı miktarı ödeyeceksiniz. Dişlerinizdeki bozukluğa göre fiyatları değişebiliyor ama 3000 TL'yi gözden çıkartın. Braketlerin cinsine göre fiyat değişiyor, görsel olarak içten ya da porselen takılabiliyor.

3. Doktor seçimini ani yapmayın iyi araştırın. Ankara’da olanlara kendi doktorumu önerebilirim, mesaj atmanız yeterli.

Ve telleri taktırdığım gün… Doktora gittim, artık tellerin takılmasına karar verildi, metal braket taktırdım çünkü en ucuzu bu. Bence en mantıklısı da bu, çünkü hepsi aynı işi yapıyor :)

Braketler dişe takıldıktan sonra mavi bir ışık kullanılarak sabitleniyor. Sadece üst dişlerime takıldı önce ,1 ay ona alıştıktan sonra altlara da takıldı.

En çok sorulan şey, diş teli acısı oldu. İlk anda hiçbir şey hissedilmiyor fakat sonra 2 gün gibi bir süre dişlerde sızlama oluyor, daha yumuşak şeyler yiyorsunuz ama bu süre bir dahaki kontrole kadar sadece 2 gün sürüyor. Her kontrolde o 2 günlük ağrıyı çekeceksiniz, asla aşırı bir diş ağrısı söz konusu değil.

Tedavi süresinde braketler çıkabiliyor, benim çok sık başıma gelmedi çünkü dikkat ediyordum. Dikkat etmediğinizde çıkan her braketin tedavi süresini uzatma ihtimali vardır. Ayrıca ağız içinde yaralar tahmin edildiği kadar sık çıkmıyor ağzınız kısa sürede tellere alışıyor.

Diş Teli Öncesi ve Sonrasında Neler Yaşanır?

Benim tedavim 13 ay sürdü. Ama tedavi süresini sakın sormayın çünkü bunu dişçiniz bile net olarak bilemez. Size ne kadar duracak diye soranlar çok fazla olacaktır bazen sinir bozucu olurlar ama umursamayın.. Dişlerinizin zamanla düzeldiğini fark ettikçe mutlu olacaksınız ve tedavi süresinin her gün kısaldığını bileceksiniz.

Peki diş teli tedavisi boyunca neler yiyecek, nelerde vazgeçeceksiniz?

1. Elma, armut, erik, havuç gibi yiyecekleri ısırarak yeme devrine ara vermek zorunda kalacaksınız.

2. Kola içmeyeceksiniz demiyorum doktorum tamamamen yasaklamadı. Sadece çok az içilecek ve bunun gibi şekerli yiyecek içeceklerden sonra 1 bardak suyunuzu unutmayacaksınız. Karamelli çikolatalar tellere yapışabiliyor, onun da çözümü su :)

3. Zaman kaybı.. Dişlerinizi düzenli fırçalamak zorundasınız. Ama bu teller olduğu için daha uzun bir zamanınızı alacak.

4. Diş fırçanızı ve macununuzu sürekli yanınızda taşımalısınız. Dışarıda bir şey yediğinizde dişlerinizi fırçalamalısınız. Zaten fırçalamadığınız zaman rahatsız olmaya başlayacaksınız.

Diş Teli Öncesi ve Sonrasında Neler Yaşanır?

Tedavinin yarısından sonra doktorunuz size lastik verecek alt çene ve üst çeneyi paralel hale getirmek için. Bu lastikler düzenli kullanılırsa ağrısı 1-2 gün sürer ama düzenli kullanmadığınızda hem tedavi süresini uzatırsınız hem de lastikleri her taktığınızda ağrı hissedersiniz. Bir süre düzensiz taktığım oldu ve bu çok sinir bozucu bir durum. Lastikleri doktorunuzun söylediği kadar takmadığınızda doktorunuz bunu anlar. Sakın “yaa hayır ben takıyorum” gibi yalanlara başvurmayın :)

Diş Teli Öncesi ve Sonrasında Neler Yaşanır?

Son olarak diş tellerinin çıkma zamanı.

- Son randevularınızda hep tellerin çıkma umudu vardır ama doktor bir türlü çıkartmaz hatta siz de çok isteseniz de bir yandan "acaba şurası hala yamuk mu?" diye düşünürsünüz :) Be bir gün doktor “tamam çıkartıyorum” dediğinde çok sevinirsiniz. Telleri acısız bir şekilde çıkarır bu andan, korkmayın.

- Daha sonra ağzınıza alçı gibi bir malzeme koyarak ölçü alır, yutkunmak istersiniz olmaz, neyse ki alt ve üst dişlerin ölçüsünün alınması 5 dakikayı geçmez.

- Daha sonrasında diş yüzeyleri temizlenir, diş taşları temizlenir. Bu kısımda diş etleriniz biraz acıyabilir ama sonuca hayran kalırsınız.

- Tam bitti derken doktor elinde bir apareyle gelir. Bunların da farklı çeşitleri var;, ben essix adı verilen şeffaf olanını kullanıyorum şu an. Bu apareyler istediğiniz zaman çıkarılabilir özelliktedir ama doktor sadece yemek yerken çıkartmanızı söyler. Çok gıcık bir durum olsa da doktora hak veriyorum, çünkü dişler bozulmaya çok müsaittir ve 3-4 saat takmayıp daha sonra taktığınızda dişlerin bozulmaya başladığını hissedersiniz kısa süreli bir sızlama hissedersiniz. Neyse ki fazla bozulmadığı için aparey dişlerinizi olması gereken konumda tutar ama bu aparey kullanılmadığı zamanlarda dişleriniz tedavi öncesinden daha fazla bile bozulabilir, bu durumda dişçi sorumluluk kabul etmez. Yani doktorunuzun söylediği her şeyi yapın :)

Diş Teli Öncesi ve Sonrasında Neler Yaşanır?

Ben şu an bu essixi kullanıyorum, sanırım 6-7 ay gibi bir süre kullanmaya devam edeceğim. Görsel olarak belli bile değil.

Küçük bir uyarı: Diş teli takan arkadaşlar tellerden çekinmeyin, özgürce gülümseyin ve unutmayın dişlerinizdeki tel en az 3000 TL ve siz dişlerinizde onlarla geziyorsunuz :)

Diş Teli Öncesi ve Sonrasında Neler Yaşanır?
Cevapla