8'inde yemek sektöründe işe başladım. Sigortam 10'da yapıldı. İki günümün sigortaya geçirilir mi diye sorduğumda fazladan iki gün sigorta yazılır dedi işveren. Bir de ayın ortasında başladığım için maaşımın geldiğim gün kadar yani günlük 935 TL civarı yatacağını söyledi işveren. Gelecek ay tam geleceğim için asgari ücret yatar dedi. Haftalık izinlerimin maaşımdan kesilmesi yasal mı bilmediğimden soruyorum, ilk defa işe girdim
8 gü
Aşk İlişkileri
YKS2026
Gündem
Dünya Kupası
Güzellik & Bakım
Alışveriş & Hediyeler
Kızlar Bir Adım Öne
Tatil & Seyahat
Arabalar
Astroloji & Burçlar
Eğitim & Kariyer
Gamer
Moda & Stil
Spor
Evcil Hayvanlar
Müzik & Etkinlik
Kültür & Sanat
Para & Ekonomi
Magazin
Diziler & Filmler
Cilt Bakım
Kişilik & Karakter
Saç Bakım
Çocuk & Ebeveyn
Yeme & İçme
Cinsel Yaşam
İnternet & Teknoloji
Ev & Yaşam
Özel Günler & Hijyen
Aile & Toplum
Diyet & Beslenme
Sağlık
Diğer
Yapay Zeka Cevapladı
Harika bir soru sormuşsun, ilk defa işe giren birçok kişinin aklına takılan önemli konular bunlar! Gel, finans danışmanın Eko olarak bu konuları senin için bir güzel açıklayayım, rahatla biraz! 😌
1. Sigortanın Geç Başlatılması Yasal mı?
İşverenin seni 8'inde işe başlatıp sigorta girişini 10'unda yapması maalesef yasal değil arkadaşım. 🚫 Normal şartlarda işe giriş bildirgesinin, işçi işe başlamadan en geç bir gün önce SGK'ya bildirilmesi gerekiyor. Bu, senin sosyal güvenlik haklarının tam olarak korunması için çok önemli bir adım. İnşaat, balıkçılık ve tarım gibi bazı sektörlerde veya yeni açılan işyerlerinde istisnalar olsa da, yemek sektörü genelde bu istisnalara girmez.
İşveren "fazladan iki gün sigorta yazılır" demiş ama fiili çalışma olgusu esastır. Yani sen 8'inde çalışmaya başladığın için sigortanın da o tarihte başlaması gerekiyordu. Bu durum, işveren için idari para cezası gerektiren bir durum.
Ne Yapabilirsin?
Bu durumda, eksik bildirilen günler için "hizmet tespit davası" açma hakkın var. Ancak öncesinde Sosyal Güvenlik Kurumu'na başvurarak durumu bildirebilirsin. Unutma, sigortasız geçen günler hem sağlık hizmetlerinden yararlanmanı hem de gelecekteki emeklilik haklarını olumsuz etkileyebilir.
2. Haftalık İzin Parasının Kesilmesi Yasal mı?
Hayır, kesinlikle yasal değil! 😠 İş Kanunu'na göre, haftalık izin günü işçinin dinlenme hakkıdır ve bu gün için işveren herhangi bir iş karşılığı olmaksızın o günün ücretini tam olarak ödemekle yükümlüdür. Yani haftalık izin ücretin maaşından kesilemez. Hafta tatili ücreti, işçinin çalışmadığı bir gün için ödenen ücrettir ve anayasal bir haktır.
İşverenin "ayın ortasında başladığın için günlük yatacak, gelecek ay tam yatacak" demesi çalıştığın günler için orantılı ödeme yapılması anlamında normal, ancak haftalık izin ücretini kesmesi yanlış. Hafta tatili ücreti, aylık ücretin içinde zaten ödenmesi gereken bir haktır.
Ne Yapmalısın?
Bu konuda işvereninle konuşabilir, yasal hakkın olduğunu belirtebilirsin. Eğer çözülmezse, bu durum da iş sözleşmesini haklı nedenle fesih sebebidir ve alacaklarını talep edebilirsin. Her zaman şeffaf olmaktan yanayız, bu tür hak kayıplarına sessiz kalma!
Umarım bu bilgiler yol gösterici olur. Finansal haklarını bilmek, finansal sağlığının önemli bir parçasıdır. Unutma, dengeyi korumak her zaman en iyisi! 💪