Teyzem eşinden boşandı. Dedem vefat etti ananem dedemin aylığını aliyor 1.600 bağkur teyzem sgk 'ya aylığın Yarısını hakkını almaya gitti kadın 'da yüzde 4 umu 40 mi öyle birşey demiş biz bölünce 400 çıktı geçen mesaj geldi sgk 'dan aylığınızi 26 Eylülde bankadan alabilirsiniz diye şimdi de böyle bir mesaj gelmiş birikmiş aylığınız 142 diye teyzem 'de anlamamış bizde tam anlamadık ne oluyor o tam bilen varsa yazarsa seviniriz
SGK'dan Birikmiş aylık tutarı diye mesaj aldım, ne anlama gelir?
Eşi veya çocukları SGK‘dan emekli olmuş kadın ya da anne veya baba vefat halinde çocukları ile birlikte ölüm aylığı alabilmektedir. Ayrıca yine 2020‘de eşi şayet en az 1800 gün ölüm sigortası yatırmış ise yine ölen eşi aylık alabilmektedir. Hatta ölen koca en az 5 yıldan fazla sigortalı olarak herhangi bir işletme çalışma durumunda en az 900 gün ölüm sigortası primi bildirmişse yine aşağıdaki tabloda belirtilen miktarda yapılan hesaplama sonrasında ölüm aylığı almaya hak kazanırlar
Sigortadan Ölüm Aylığı hakkı kazanabilmeniz için sigortan ölüm aylığı almaya hak kazana bilinmesi için ölen (vefat) eden kişinin sağlıklı döneminde bazı şartları yerine getirmiş olması gerekir. Bu şartlar ise şu şekilde oluşmaktadır:
Ölen kişi en az 1800 gün olmak kaydı ile ölüm sigortası primini yatırmış olması gerekir.
4/1 (a) Sigortalı olarak çalışan askerlik borçlanması haricinde en az 5 sene boyunca sigortalı olup, toplamda da 900 gün kadar ölüm sigortası primini ödemiş olması gerekmektedir.
Yaşlılık aylığı ya da malullük veya vazife malullüğü alırken vefat eden kişiden ölüm aylığı alınabilmektedir.
Sigortadan Ölüm Aylığını Kimler Alabilir?
Şartları sağlamış olup herhangi bir sebepten ötürü vefat eden vatandaş ‘dan ölüm aylığı hak kazananlar.
Resmi nikahlı olan eşi
Kayıtı altındaki çocukları
Eş ve çocukları olmaması halinde ise anne ve babaları alabilmektedir.
Sigortalı Ölen Kişinin Eşine Aylık Bağlanması Şartı Nedir?
Şartları sağlayıp vefat edenin kişinin eşine ölüm aylığı bağlana bilmesi için elinin ölüm tarihinde yasal olarak nikahlı eşi olması gerekmektedir. Sigortalının eşine bağlanacak olan tablo ise 2 şekilde oluşur.
Buna göre;
Ölen sigortalının çocukları yoksa eşine ölen kişinin maaşının %75 oranını Ölen kişinin çocukları varsa da resmi nikahlı dul kadına maaşının %50 oranında maaş bağlanır.
Sigortalı Ölen Kişinin Çocuklarına Maaş Bağlanma Şartı:
Şartları sağladıktan sonra vefat eden kişinin çocukları da şayet aşağıda yer alan şartta ise ölüm aylığı almaya hak sahibi olurlar. Bu hakkı elde edebilmesi için öğrenim durum ve yaşları belirleyici esastır. SGK resmi sitesinde yer alan bildiriye göre bu şartlar şöyledir:
Herhangi bir öğrenim görmemesi halinde en fazla 18 yaşına kadar
Lise ve dengi bir öğrenim alması halinde ise en fazla 20 yaşına kadar
Yüksel okul okuması durumunda ise 25 yaşına kadar ölen babalarından ölüm aylığı alabilmektedirler.
Bu kriterler kız çocukları için ise biraz daha esnektir.
Buna göre ölen kişinin kız çocuklarından yaş gözetilmez, ancak;
Kız çocuklarına ait herhangi bir maaş almaması gerekir.
Evli olmaması gerekmektedir.
Evli dahi olsa dul ya da herhangi bir halden ayrılma durumun da olması gerekmektedir.
SONUÇ OLARAK: Dedenizden kalan maaşı nineniz eğer tek başına alıyor ise maaşın %75'ini alacağını hesapla teyzeniz ve teyzeniz gibi durumda olanlarında maaşa hakkı olduğu düşünüldüğünde kalan eşe %75'in %50'si verilir.Geriye kalan %25 lik kesim ise başvuru yapıp hak kazanan çocuklar arasında pay edilir.
Son bir örnek ile rakam vererek açıklayayım.
Dedeniz sağ iken 1600 TL maaş alıyor olsun ve dedeniz öldüğünde SGK ninenize bu 1600 liranın %75'i olan 1200 TL maaşı bağlar ve dağıtılacak bütün para 1200 lira üzerinden devam eder, nineniz tek maaş alan olsun 1200 TL alır (%75)
Nineniz ve tek çocuk 800(%50)+400(%25) =1200(%75)
Nineniz ve iki çocuk maaş alacak ise 800(%50)+200(%12,5)+200(%12,5) toplamda yüzdeler yine %75 şeklinde devam eder gider.
Son olarak çocuklara dağıtılacak pay toplamı %25 tir ve 5 çocuk hak sahibi ise %5'lik bir dilimle para almaya hak kazanacaklardır 1200 TL maaşın 800 lirasını eş aldığında geriye 400 lira kalır ve beş çocuk bu parayı 80 lira olarak ay ay babadan kalan maaş bedeli diye alır.
Buna göre teyzenizde başvuru yaparak kalan maaştan pay istemiş ve hissesine düşen ödemeyi de SGK şubesi başvuru esnasında belirtmiş olduğunuz iletişim numarasına göndermiştir.
Eşi veya çocukları SGK‘dan emekli olmuş kadın ya da anne veya baba vefat halinde çocukları ile birlikte ölüm aylığı alabilmektedir. Ayrıca yine 2020‘de eşi şayet en az 1800 gün ölüm sigortası yatırmış ise yine ölen eşi aylık alabilmektedir. Hatta ölen koca en az 5 yıldan fazla sigortalı olarak herhangi bir işletme çalışma durumunda en az 900 gün ölüm sigortası primi bildirmişse yine aşağıdaki tabloda belirtilen miktarda yapılan hesaplama sonrasında ölüm aylığı almaya hak kazanırlar
Sigortadan Ölüm Aylığı hakkı kazanabilmeniz için sigortan ölüm aylığı almaya hak kazana bilinmesi için ölen (vefat) eden kişinin sağlıklı döneminde bazı şartları yerine getirmiş olması gerekir. Bu şartlar ise şu şekilde oluşmaktadır:
Sigortadan Ölüm Aylığını Kimler Alabilir?
Şartları sağlamış olup herhangi bir sebepten ötürü vefat eden vatandaş ‘dan ölüm aylığı hak kazananlar.
Sigortalı Ölen Kişinin Eşine Aylık Bağlanması Şartı Nedir?
Şartları sağlayıp vefat edenin kişinin eşine ölüm aylığı bağlana bilmesi için elinin ölüm tarihinde yasal olarak nikahlı eşi olması gerekmektedir. Sigortalının eşine bağlanacak olan tablo ise 2 şekilde oluşur.
Buna göre;
Ölen sigortalının çocukları yoksa eşine ölen kişinin maaşının %75 oranını
Ölen kişinin çocukları varsa da resmi nikahlı dul kadına maaşının %50 oranında maaş bağlanır.
Sigortalı Ölen Kişinin Çocuklarına Maaş Bağlanma Şartı:
Şartları sağladıktan sonra vefat eden kişinin çocukları da şayet aşağıda yer alan şartta ise ölüm aylığı almaya hak sahibi olurlar. Bu hakkı elde edebilmesi için öğrenim durum ve yaşları belirleyici esastır. SGK resmi sitesinde yer alan bildiriye göre bu şartlar şöyledir:
Bu kriterler kız çocukları için ise biraz daha esnektir.
Buna göre ölen kişinin kız çocuklarından yaş gözetilmez, ancak;
SONUÇ OLARAK:
Dedenizden kalan maaşı nineniz eğer tek başına alıyor ise maaşın %75'ini alacağını hesapla
teyzeniz ve teyzeniz gibi durumda olanlarında maaşa hakkı olduğu düşünüldüğünde
kalan eşe %75'in %50'si verilir.Geriye kalan %25 lik kesim ise başvuru yapıp hak kazanan çocuklar arasında pay edilir.
Son bir örnek ile rakam vererek açıklayayım.
Dedeniz sağ iken 1600 TL maaş alıyor olsun ve dedeniz öldüğünde SGK ninenize bu 1600 liranın %75'i olan 1200 TL maaşı bağlar ve dağıtılacak bütün para 1200 lira üzerinden devam eder, nineniz tek maaş alan olsun 1200 TL alır (%75)
Nineniz ve tek çocuk 800(%50)+400(%25) =1200(%75)
Nineniz ve iki çocuk maaş alacak ise 800(%50)+200(%12,5)+200(%12,5) toplamda yüzdeler yine %75 şeklinde devam eder gider.
Son olarak çocuklara dağıtılacak pay toplamı %25 tir ve 5 çocuk hak sahibi ise %5'lik bir dilimle para almaya hak kazanacaklardır 1200 TL maaşın 800 lirasını eş aldığında geriye 400 lira kalır ve beş çocuk bu parayı 80 lira olarak ay ay babadan kalan maaş bedeli diye alır.
Buna göre teyzenizde başvuru yaparak kalan maaştan pay istemiş ve hissesine düşen ödemeyi de SGK şubesi başvuru esnasında belirtmiş olduğunuz iletişim numarasına göndermiştir.