Tanıdığım kişinin arkasından iyi ve kötü konuşsam gıybet etmiş olur muyum? Gıybete girmemek için ne yapmalıyım? Bu konuda önerilerinizi alabilir miyim?
Gıybet, bir kişinin yokluğunda, onun hakkında hoşlanılmayan, ayıplanacak bir sıfatını veya yaptığı bir hatayı başkalarına anlatmak anlamına gelir. İslam dininde gıybet büyük günahlardan sayılır ve kişinin ölü kardeşinin etini yemesine benzetilir. Gıybetin Haram Olmaması İçin Şartlar Hakkın savunulması Kötülüğün önlenmesi
Belli bir mümin veya zimmi kâfirin aybını, onu kötülemek için arkasından söylemek, gıybet olur. Gıybet, haramdır. Dinleyen, o kimseyi tanımıyorsa, gıybet olmaz.
Gıybet olunan kimse, bedeninde, nesebinde, ahlakında, işinde, sözünde, dininde, dünyasında, hatta elbisesinde, evinde, hayvanında bulunan bir kusur, arkasından söylendiği zaman, bunu işitince üzülürse, gıybet olur. Duyunca üzüleceği bir sözü yüzüne karşı da söylemek günahtır.
Kapalı söylemek, işaret ile, hareket ile bildirmek, yazı ile bildirmek de, hep söylemek gibi gıybettir.
Bir müslümanın günahı ve kusuru söylendiğinde, hâfızların, din adamlarının, (Elhamdülillah, biz böyle değiliz) demeleri, gıybetin en kötüsü olur. Birinden bahsedilirken, (Elhamdülillah, Allah bizi hayasız yapmadı) gibi, onu kötülemek, çok çirkin gıybet olur. (Falanca kimse çok iyidir, ibadette şu kusuru olmasa, daha iyi olurdu) demek de gıybet olur.