Akıcı ve Güzel Konuşmak, Hoşsohbetli Olmak İçin Çözümler

Birçok insan ya da kızlar diyeyim. Bu konudan çok muzdaripler. Yok o çok nazik, yok filancanın kocası çok kibar diye diye sizi eleştiren karılar ya da kocalar yok değil tabi ki.. Bunlar hoş değil ama hayatta en tehlikeli şey de kıyaslama yapmaktır. Gelin bunu bir irdeleyelim. E başlayalım.

Mimiklerinizle cevap verin ama abartmayın.
Mimiklerinizle cevap verin ama abartmayın.

Akıcı, güzel ve keyifli konuşmak için öncelikle susmayı bir defa öğrenmelisiniz. Yani karşınızdaki kişinin lafını kesecek olsanız bile bunu mimiklerle yapın. Yani şaşırılacak yerde abartılı olmamak kaydıyla şaşırma ifadesi yapın. Gülünecek yerde gülün ama kahkaha atmayın, üzülecek yerde üzülün ancak samimi olun. Gibi...

İnce espri ve göndermeler, hoşsohbetin sosu, baharatıdır.
İnce espri ve göndermeler, hoşsohbetin sosu, baharatıdır.

İnce espri yapabilmelisiniz. Yani ince espri, enfes bir yemeğin sosudur, baharatıdır. Eğer yemeğe sos ya da baharat katmazsanız tadından herhangi bir haz alamazsınız. İşte keyifli konuşmak için de espri şart ama tabi ki incesi... Bunun için mizah kitapları ya da dergileri okuyabilirsiniz. Mesela Uykusuz, Penguen, Leman, Kafa vs vs. Yani güldürmek demek illa fıkra anlatmak demek değildir. Gönderme yapın, karşınızdakini düşündürün. 5 ya da 10 dakika sonra bırakın 'ne demek istedi acaba' deyip gülsünler. İnce esprinin özelliği de budur zaten. Bazıları da ince esprileri kelimesel yaklaşımla karıştırıyorlar. Mesela canım, kuzum, yavrum vs diyerek zarf atıyorlar. Gerek yok bunlara.. Karşınızdakini bir bırakın, salın. Baskıdan da vazgeçin. Ancak tutup da 39-40 yaşında birine bebeğim diyen şahsa da kızmayın tabi. Sevgilinizdir o.. Yani otla samanı karıştırmayın. Aman ha..

Hiçbir zaman ve hiçbir sohbet ortamında genelleme yapmayın.
Hiçbir zaman ve hiçbir sohbet ortamında genelleme yapmayın.

Sosyal Medya'da bazılarınız bir yerlerden alıntı yaparlar. Tarihleriyle vs. İşte 257 yıldır bilmem ne. Mesela ben bu küsüratları anlamıyorum. Yani böyle deyince daha inandırıcı mı oluyor? Size sorsalar neyin nesidir, olay hakkında bilginiz var mıdır deseler apışıp kalırsınız. Sonra arkanızdan kolpa diyorlar siz bile inanamıyorsunuz. Bilmiyorsanız 250 yıl deyin. 257 nedir? Peki ya genelleyenlere ne demeli. Mesela bütün kadınlar kötü araba kullanır, bütün erkekler böyledir, bütün öğretmenler gaddardır vs. Yani bu gibi genellemeler sizi itici yapar. Neden demeyin şimdi.. Tanımadığınız insanlara da yapıyorsunuz bunu ki bu tarz genellemelere siz de dahil oluyorsunuz. Kendinizi biliyor musunuz genellerken, hayır. O vakit sizi neden itici bulmasınlar? Bakın, genellemek bu yüzden aptallara mahsustur, yapmayın. Yani karşınızdaki sizi 'Ya öyle deme, şöyledir o' dese patladınız yani. Bütün sohbetiniz ziyan oldu. Yazık değil mi?

Zuhal'e Zuzu, Burhan'a Buzu, Abdurrahman'a Abduş gibi hitaplar da var mesela, hiç hoş değil. Sonra bu herif neden beni sevmedi demeyin. Samimiyetiniz yoksa demeyin. Ya da samimiyetiniz gerçekten varsa diyebilirsiniz bunu.. Yani bunu da başarabilirsiniz. Siz kazanacaksınız sonunda..

Hiçbir şeyden şikayet etmeyin. Bir restoranda garsondan bile...
Hiçbir şeyden şikayet etmeyin. Bir restoranda garsondan bile...

Bazıları da başından geçen olayları abartmayı severler. İşte biri arabama tır çarptı der, öteki de üste çıkmak için; 'O da bir şey mi, bana da tırın kör noktası baam diye gömdü der. Komik olacak ya aklı sıra.. Espriler yapar, işte ne bileyim; Kafamda kanaryalar falan uçuyor da ah birini bir yakalasam da vs vs.. Böyle tipler kolpadır arkadaşlar. Eğlenceli olayım diye sizi ortamda da rezil ederler. Hele bir de şikayet edenler var. İşte bir lüks bir restorana giderler: Bu tuzluk nasıl, burda niye peçete yok, mercimek gelir bu nasıl mercimek, bu ülkeden gitmek lazım. E giit! Sanırsın İtalyan Mutfağı gördü de ona buna salça oluyor.

Hoşsohbet için hoşgörülü olun.
Hoşsohbet için hoşgörülü olun.

İkili sohbetlerde hoşsohbet istiyorsanız kesinlikle din, spor, siyaset konuşmayın. Çünkü bu mevzular hoşsohbete müsait konular değil.. İlla konuşacaksanız da buyrun konuş. Ama sonra niye dostum, sevgilim yok demeyin. Yani dinlemesini bilin. Biri size bir şey anlattığında; 'Ya o değil de ben sana bir şey anlatacağım.' diyen tipler de var mesela.. Yani açıkçası anlattıklarınız çöp oldu. İtirazı olan varsa yazın bu bencenin altına, kapışalım. Like et ya da pust et bence.. Bu ingilizce kelimeleri de kullananlar var mesela.. Arkadaş beğen ya da ittir de.. Bu nedir yani?

451235 kuralını uygulayın.
451235 kuralını uygulayın.

Ne bileyim; İlgi çeken şeyler anlatın. 451235. Nedir bu? Yani uzun bir sohbet istiyorsanız bunu kullanın. Şimdi örneğin; Arkadaşın evdesiniz ve 5 farklı olay anlatacaksınız. Sıralama olarak 1, 2, 3 deyip geçtiniz gittiniz. Aklınıza aynı olayla ilgili başka bir fikir geldi ve ona öncelik verdiniz. Sonra ne oldu 4'ten 5'e geçtiniz derken annesi geldi, yemeğe çağırdı. Sonra arkadaşınız yemekte 'sonra ne oldu' diye sorunca sonra anlatırım dedi. Olayı vurgulasaydı zamanında anlatacaktı ama amacı ilgi çekmekti. Bunu filmlerde de yaparlar işte.. Bilirsiniz. Filme başlamadan önce sonuyla ilgili spoiler gibi bir şeyler verirler ve filmin sonunda da fikir sahibi olursunuz ister istemez. Aslında amaç filmin başında sizin ilginizi çekmektir ki filmi izleyesiniz. Bu tekniği hoşsohbet yaparken de kullanabilirsiniz mesela.. Ama saçmalama ihtimaliniz yüksek, aman dikkat. Eğer saçmaladıysanız da mutlaka 'biliyorum saçmaladım' deyip işin içinden çıkın. Bu sizi karşınızdaki kişiye karşı da itici olmaktan kurtaracaktır. Tabi değer veriyorsanız.

Kolpa haberlerden arkadaş ortamında bahsetmeyin.
Kolpa haberlerden arkadaş ortamında bahsetmeyin.

Bir de internette bir olayla ilgili yeterli kaynak bulmadan sağda solda paylaşanlar var. Hatta sohbet ortasında anlatanlar da.. Sonra biri çıkar, yok öyle bir şey der bitersiniz. Güven önemlidir ve arkadaş ortamlarında özellikle bir de bahsederseniz tam kolpa olursunuz ki buna hiç ama hiç gerek yok. Zira ciddi olmak zor değil.. Yok illa da ben seviyorum bahsetmeyi derseniz de konu bağlamayı bileceksiniz. Aksi halde 90 derece dönenlerdensin lafını duymamanız mümkün değil..

Ses tonunuzu iyi ayarlayın.
Ses tonunuzu iyi ayarlayın.

Sesinizi doğru kullanın. Ses tonunuzu doğru yerlerde ifade edin. Olmadık yerlerde bağırtılı konuşmayın. Vurgular sizin samimiyet göstergenizdir. Eğer 'dur, yapma!' değil de 'dur yapma' gibi vurgusuz anlatırsanız hiç kimseye samimi gelemezsiniz. Heyecan yok, duygu yok, mimik yok ancak anlatıyorsunuz. Düşünebiliyor musunuz böyle bir insanı dinlediğinizi...

Ne olursa olsun, en sinirli anınızda bile en sakin kişi olmaya çalışın.
Ne olursa olsun, en sinirli anınızda bile en sakin kişi olmaya çalışın.

Geldik en önemli konuya. Sakin olmak. Beden dilinde çok önemlidir. Mesela el hareketleriyle ani hareketler yapmak sakin olmadığınızı gösterir ki bu size karşı mesafe konulmasına neden olur. Yani genelde eller açık olsun ve yavaşça hareket edin. Mümkünse dikkatinizi ellere doğru toplamanız için de pastel renkler giyinin ki sakinliğinizi daha kolayca anlayabilsinler. Mesela Cem Yılmaz bunu çok yapar. Şovlarında genelde siyah giyinir ve beden dilini daha iyi ifade edebilmek için dikkatleri de ellere yoğunlaştırır. Yaptığı espriler de vücuduyla bütünleşir. Zira sizce bu adam neden komik sanıyorsunuz.

Ve ne yazık ki..
Ve ne yazık ki..

Sevgiler.

Üzülerek söylüyorum ve siz de eminim darılacaksınız ama bu bencemiz de bitti. Okuyup değerli vaktinizi ayırdığınız için teşekkürler.

Akıcı ve Güzel Konuşmak, Hoşsohbetli Olmak İçin Çözümler
Cevapla