Konuyu incelerken esasında Marx ve Adam Smith üzerinden değerlendirme yapmak faydalı olabilir. Marx bir aşama olarak gördüğü aristokrasinin sonunda proletaryanın sınıf bilincinin oluşması ile bir başkaldırı sonucu alaşağı edileceğine ve refah ve bolluk içinde sürecek sınıfsız bir toplumun oluşacağından bahsediyor. Bu imkan dahilinde ve rasyonel bir düşünce midir? Adam Smith ise daha ziyade aristokrasiye karşı çıkmıyor fırsatçılık ve rekabet için bir imkan doğurduğunu şöyle anlatıyordu. Smith, bireyin ve toplumun iyiliği arasında nedensellik kurduğu Ulusların Zenginliği kitabında bunu: "Her birey kendi çıkarı peşinde koşarken, sıklıkla, katkıda bulunmaya niyetleneceğinden çok daha etkin olarak topluma katkıda bulunur."Buna göre, herkesin bencil olduğu bir toplumda da uyum, bilinçli bir müdahale olmasa da, kendiliğinden oluşacaktır. Bu kendiliğindenliği sağlayan görünmez el, piyasa ilişkileridir. Görünmez el ve piyasayı düzenleyen fiyatlar seviyesi, kaynakların en verimli şekilde kullanılmasına imkân sağlar. Kısaca Karl Marx, ekonomik ve politik olarak en iyi model olarak düşündüğü Kominizm'i sundu. Bu sistem tamamen eşit zenginlik oluşturmak için yaratılmıştır. Burjuvalar ile Proleterler arasındaki farkı kapatmak amaçlanmıştır. Smith ise arazi dağılımı ve aristokrasinin zenginlikleri üzerinde hiç durmadı. Smith bir kişinin çabasının karşılığı kadar ekonomik fayda görmesinden yanaydı ve böylece toplam ekonominin iyileşeceğine inanıyordu. Hangisi daha realist ve mantıklı siz karar verin :D
Güncellemeler
+1 yıl
Güncel.
Aristokrasi en iyilerin yönetimi midir? Yoksa sadece bir aşama mı?
Zaten nickinden anladım ne demek istediğimi. Ayrıca yazılım mühendisiyim ama ikinci okulumda iktisat bitirdim. Yani olayın özeti şatolar olmalı asiller orta sınıf Köleler şeklinde ayrım olmalı.
Adam Smith in kastettiği tam da bu değil. Serbest piyasa ve rekabet esas olmalı diyor. Aristokrasi üzerine karşıt bir fikir inşa etmiyor Marx gibi. Bu şatoları savunduğu köleliği meşru gördüğü anlamına bence gelmemeli. Özgürlük kavramı işlediği ve önem verdiği bir konudur zaten.
Ucu nerern hareket edersen et oraya çıkar. Özgürlüğe pranga belki vurmaz ama bir yerde hükmeden ve hükmedilen gene oluyor. Hatta ihtiyaçlardan dolayı gönüllü Köleler oluyor. Şatolarda bu zamanda ki gibi korunaklı siteler villalar vs.
Bu düzen eleştirilebilir ama kaldırılabileceğini hayal etmemiz realist ve rasyonel midir? Rasyonel bir bakış açısı her zaman savunulduğu için ortaya atılmaz gerçekler acı olduğu için dillendirilir bazen.
Kaldırılamaz. Çünkü ihtiyaçlar sınırsızdır kaynaklar sınırlıdır. Gücü elinde tutan her daim kaynağın çoğunu elinde tutar. O kaynaktan önce çevresini bol bir şekilde faydalandırır kim olursa olsun farketmez sonra kendi tarafındakilere dağıtır sonrada karşıt tarafa kıt bir şekilde bu birinci teorem. İkincisi parası olan rahatını düşünür. Birileri rahat yaşamalı. Misal birileri klimalı ofis ortamında iş yaparken birileride yazın sıcağında güneşin altında domates toplayacak. E ofisteki traktör tasarlayıp satacak domates toplayanda sıcakta değil serin traktör kabininde iş yaparım diyecek. E traktor tasarlayanda acıkınca domatesten yiyecek. Ama çok kazanan traktör üreticisi olacak. Ayrıca rahat yaşayanlar yaz gelsede tatil yapsak derler ama kimse bir doyuracak domatesi kim yetiştirecek demez. Son teorem herkes mangalda kül bırakmaz ama herkes yeri geldi mi kendinde bir alt kademeyi küçümser. Ben okudum ben keşfettim o benle eşit olamaz vs gibi. Realite böyledir.
aristokrasiden kastın proleterya diktatörlüğü sanırım. çok detaylı araştırmamıştım ama bunu komünizm teorisinin hep içinde anlatılan bir şeydir. eğer sorun bu aristokrasi sadece bir aşama mı yoksa başlı başına yönetim sistemi olabilir mi ise bence bütün yönetim sistemleri bir aşama eninde sonunda çöküp yerini daha dönemin şartlarına uygun bir sisteme bırakmak zorunda
Hayır ploretarya diktatörlüğü değil ploretaryanın aristokrat sınıfa karşı başkaldıracağı zengin kitleyi ifade ediyor Marx. Bundan sonra gelen ise komünizme geçiş evresindeki proletarya diktatörlüğü aşaması. Marx bir geçiş olarak görüyor tüm bunları fakat en iyilerin yönetimi şeklinde tanıma giden smith daha ziyade rekabet ve serbest piyasa üzerinden açıklıyor konuyu ve daha realist bir şekilde yaklaşıyor olaya.
Siz bir aşama olarak görüyorsanız peki bunun bir sonu var mı yani sonunda gelecek olan ütopya düzenin sizce eşitlik üzerinden mi rekabet üzerinden m itanımlanması lazım.
ben komünizmin insan doğasına aykırı olduğu için gerçekleşebileceğini sanmıyorum o yüzden gelecekte eşitlikçi bir dünya olacağını sanmıyorum. bence insanlığın bundan önceki binlerce yılda olduğu gibi sistemler kurup yıkacaktır ama geleceği tahmin etmek imkansız olduğu için ne spekülasyon yaparsak yapalım tahmin edemeyeceğimiz şeyler olur o yüzden ben gelecek ile ilgili çıkarımlar yapan teorileri ciddiye almıyorum ama sadece şunu söyleyebilirim ki bu değişim insan türünün soyu tükenene kadar devam edecektir.
Herakleitos 2016 da bile '' Değişmeyen tek şey değişimin kendisidir'' sözünün haklı olduğunu hissettiriyor :). Her ütopyaya ulaşılabilir ancak hiçbir ütopya gerçeğe dönüştüğü andan itibaren vazgeçilmez değildir. Vazgeçilebilir her fikir eğer ısrarla bir kenara bırakılmıyorsa şüphe etmeye başlamak lazım.
zaten benim en sevdiğim sözlerden bu görüşlerimin temelini oluşturan sözdür. bir teori sistem vb. işe yaradığı sürece iyidir ama ne zaman işe yaramamaya başlarsa o zaman değişim şartır değişime direnen her şey yıkılmaya mahkumdur.
Platon bundan umutluydu ama su an ben göremedim. Atatürk doneminde bile neler oldu bu ülkede. Bak turkiye icin imkansiz bir durumdan bahsediyoruz. Dünyadada bu çok zor. Bana göre en iyisi ingilizlerin yönetim şekli.
En iyilerin degil de en iyi yonetim. insanin kendisini mutlu eden yonetim seklidir. Sen mutluysan gerisini bosver. Ben çok cektim dusuncelerimden dolayi
Bireylerin bireylerle aynı düşünmediği bir topluluk toplum olabilir mi? Sonu buraya kadar uzar gider. Genellemeler üzerinden en iyi yönetim şekli ve en iyiyöneticileri demokrasi sayesinde bir nebze olsa belirlemeye çalışıyor insanoğlu :( İyi geceler yorumlarınız için teşekkürler :)
En İyi Cevaplar