Karantina günlerinde çocuklarla daha fazla ilgilenmek gerekiyor. Çünkü biz büyükler gibi onlar, evde uzun günler geçiremez. Onların canı çok çabuk sıkılıyor. Bugünlerde onlara olduğundan daha fazla ilgi ve alaka göstermek gerekiyor.
Karantina günlerinde çocuklarla en fazla hangi oyunlar oynanıyor?
# gadasından sevgilerle 🤗
Karantina günlerinde çocuklarla hangi oyunlar oynanmalı?
İçinden geçtiğimiz şu günler, kişisel tarihimizde hiç karşılığı olmayan, herhangi bir deneyime sahip olmadığımız, bilgi kirliliğinin yaşandığı ve geleceğe dair çokça belirsizliğin hüküm sürdüğü günler. Tüm bu nedenlerden ötürü pek çoğumuz kaygı, stres, endişe ve üzüntü duygularını bir arada yaşıyoruz.
Bu süreçte çocuklarla ilgilenmek ve onlarla oyun oynamak da ekstra zorlayıcı hale geliyor. Aile içinde sinir sistemlerimiz birbirine bağlıdır. Yani bir kişinin stresi tüm aileyi aşağı çekebilir. Ya da bir kişinin mutluluğu ve enerjisi tüm ailenin enerjisini yükseltebilir. O nedenle, öncelikli tavsiyem anne-baba olarak kendi duygu durumumuzu fark edip, ihtiyaçlarımızı görebilmemiz. Bunları yok sayıp çocuklarla ilgilenmeye çalışmak, sonrasında daha çok çatışma ve öfke patlamasına neden olabilir. Kendimize yaratabildiğimiz küçücük zamanlar, nefes molaları, sevdiklerimizle iletişim halinde olma, evde işbirliği gibi şeylerle kendimizi biraz olsun rahatlatabilirsek; çocuklarla evde vakit geçirmek o kadar kolay ve zevkli olur.
Oyun bir ilişki halidir. Çocuğun, hayatı öğrendiği çok önemli bir alandır. Aslında farkında olmadan pek çok ilişki kurma biçimimiz ile çocuklarla oyun oynuyoruz. Kendimizden ve oyun oynamaktan beklentimizi yüksek tutmayarak işe başlayalım. Herkes oyun oynayabilir. Çocukların bizden istediği tek şey, o an gerçekten orada olmamız ve oyuna kendimizi kaptırıp, birlikte eğlenmemiz. Genel olarak önerilerim:
Ø Günlük planlamalar yapmak, evdeki herkesi rahatlatacaktır. Hem siz hem de çocuklarınız zamanı nasıl değerlendirebileceğini öngörecektir böylece.
Ø Sürekli eğitici etkinlik yaptırmak zorunda olduğunuzu düşünmeyin, bazen de sadece saçmalayın ve eğlenin.
Ø Çocukların evde kalmak zorunda olduğu bu günlerde, onlara hareket edebilecekleri alanlar yaratmaya önem gösterin.
Ø Ev bir okul ortamı değil; unutmayın.
Ø Dersler, oyun ve boş zamanları gün içinde kendisinin belirlemesine fırsat verin.
Ø Evde olmanın tadını çıkarın ve bu zamanların geçeceğini unutmayın.
Oyun önerilerine gelirsek:
Ø Mutfakta birlikte yemek yapmak;
Ø Evcilik, doktorculuk gibi sosyal roller üzerinden duygularını ifade edebileceği oyunlar oynamak;
Ø İçinde bolca sohbet içeren kutu oyunları oynamak;
Ø Birlikte resim yapmak (Resim de çocuğun o anki duygu dünyasını anlamamız için çok büyük bir fırsattır);
Ø Dans, yoga, zıplamak, takla, yerde sürünmek, evde yakalamaca, saklambaç gibi bedensel hareketlerin işin içinde olduğu oyunlar oynamak;
Ø Yaş grubuna göre puzzle ve legolar yapmak;
Ø Evde sinema gecesi düzenlemek;
Ø Evin değişik yerlerine birbiriniz hakkında küçük notlar bırakmak;
Ø Evin içine bir eşya saklayıp sıcak/soğuk oynamak;
Ø Müziği açıp, sandalye kapmaca oynamak;
Ø Varsa balkonunuzda yoksa evin içinde küçük bir saksıda bitki dikimi yapmak;
Ø Birlikte ev işlerini yaparken, farklı rollere girip oyuna çevirmek;
Ø Evdeki sebze ve meyveleri çıkarıp, manavcılık ya da pazar yeri oyunu oynamak;
Ø Bir kutu ya da sepetin içine soru kağıtları yazıp katlayarak atmak ve akşam hep birlikte oturup o soruları birbirinize sormak (Birbirinizi ne kadar az tanıdığını görüp, şaşıracaksınız);
Ø Yemeklerini masanın altında yiyip, pikniğe gitme oyunu oynamak;
Ø Evdeki atık malzemelerden robot, bebek gibi tasarımlar uydurmak;
Ø Yatakta boğuşmak, güreşmek, kudurmak;
Liste böyle uzar gider…
Ama lütfen şunu da unutmayalım ki, çocukların sıkılmaya da ihtiyaçları var. Boş zaman, yaratıcılığı ve beyni güçlendirir. Bu dönemde zaten her şey bizi zorluyorken, çocuklarımızın her anlarını doldurmamız gerektiğini düşünmeyelim.
En başta da dediğim gibi, biz iyi olursak, çocuklar da iyi olur ve en keyifli oyunlar o zaman oynanır. Çocukların ne tür oyuncaklar aldığımıza ya da oyunlar bulduğumuza değil, bize ihtiyacı var.
Bu konu da sınırlama olduğunu düşünmüyorum çocuk bireysel oyun oynarken anne baba veya evin diger bireyleriyle grup oyunlarıyla da desteklenebilir. Eğitici ögretici olmasının yanı sıra sıkılmadan zaman geçirebileceği oyunlar olmalı. Çocuklar da "oyuncak yoksa oyun da yok" diye bir kavram yok onların gözünde mandal da kumanda da bir oyun araç gereci.. ●Eşleştirme kartları, bilmece kartları hazırlanabilir ● kızma birader, üç taş vb ● kulaktan kulağa, saklambaç, köse kapmaca ●Sıcak soğuk, deve cüce oynamak ● mutfakta birlikte kek kurabiye vb yaparken tv de proğram sunuyor gibi uyarlamak, ● şarkı söyleme ve dans etme veya tekerleme yarışmaları olabilir ● yaşına uygun puzzle veya diger oyuncaklar ●Farklı kumaşlardan parmak kuklaları tasarlayıp kesim ve dikimini birlikte yaparak canlandırma yapmak ● Artık mataryellerdn çeşitli müzik oyuncakları ● Resim çizme ve boyama ● Farklı meslekleri taklit etmek mesleklerin başlıca özelliklerini öğretmek vb
Bu tür oyunlarla çocukların kendilerini toplum içerisinde kendisini rahat ve sıkılmadan ifade edebilmesine söz söz hakkı tanınmasına sorumluk bilincini geliştirmesine vs destek verilebilir.
Oturma odasında kinetik kum, koridorda kaydırak, kendi odasında çadırda kamp, balkonda baloncuk yapma, salonda animasyon izlemek. Heee bir taraftan da boyama ve çocuk dergilerinin aktiviteleri unutulmamalı, mutfakta da mozaik pasta, kek, muhallebi gibi şeylerin yapımına dahil ediyorum.
çamaşır sepetine basket atıyoruzi yemek yapıyoruz, beraber ev temizliyoruz, balkonda vakit geçirip yeterli güneş ışığı alıyoruz, film izliyoruz, kitap okuyoruz ayrıca günlük ödevler geliyor onlar yapılıyor. yaş grubuna göre çok değişken bir olay oyun konusu
Bende çocuk gelişimi bölümü okuyorum evde Çeşitli zeka oyunları oynayabilirsiniz İsterseniz doğaçlama takılıp kendi oyununuzu kurabilirsiniz Çocuklar hayal gücünü kullanarak oyun kurmayı oyunu sürdürmeyi severler Çocuğunuzla birlikte evde müzik açıp dans edebilirsiniz hem ebeveynler içinde evde hareket olur çocuğunuzla beraber şarkı da söyleyebilirsiniz
Evde enerji patlaması yaşıyoruz ailece. Koltukları öne çektim, masayı ve sandalyeleri de sırayla dizdim. Onların sonuna doğru oyuncaklardan engeller yaptım. Evde Ünlüler vs Gönüllüler Survivor yapıyoruz.
Eve survivor parkuru kurdum, kağıda bilmece yazıp bilmecenin cevabına uyumlu yerlere saklayarak evi adeta oyun parkına çevirdim, boyama yapıyoruz, müzik açıp yatakta zıplıyoruz, yemek ve tatlı yapıyoruz kızım ve kuzenleriyle🙏♥️
Biz etkinlik yapıyoruz dans ediyoruz spor yapıyoruz puzzle yapıyoruz pasta yapıyoruz evcilik oynuyoruz mısır patlatıp sinema keyfi yapıyoruz bir leğene su doldurup balık tutmaca oynuyoruz ve daha bir sürü şey 🤗
Onlara kitaplar okunup hikayeler anlatılabilir. Aileyle büyük sofralarda oturup aile bireylerinin kendi anılarını anlatmalari çocuklara aitlik hissi verir bence. Çocuklarla yemekler yapılıp güzel sofralar kurulabilir. Eğitmek için sıkmaktansa onlarla çocuk olunup onların oyunlarina eşlik etmek bu süreçte onlar için çok verimli olacaktır bence. Böylelikle ailelerde çocuklarının hayal gücünü keşfetmiş olurlar.
ebeveynlet yoğun iş hayatlarına ara vermişken çocuklarının en verimli dönemlerinde sadece vakit geçirmeleri bile müthiş olur. bir bilen olmaya gerek yok. Çocuklarınızla zaman geçirin.
Yalnız çocukların alayının elinde tablet , PubG , Call of duty oynuyor. Hobi ya da gelişime dair şeyler nedense göremiyorum. Toprağa temas da yok tabi sokağa çıkma yasağı sebebiyle.
İçinden geçtiğimiz şu günler, kişisel tarihimizde hiç karşılığı olmayan, herhangi bir deneyime sahip olmadığımız, bilgi kirliliğinin yaşandığı ve geleceğe dair çokça belirsizliğin hüküm sürdüğü günler. Tüm bu nedenlerden ötürü pek çoğumuz kaygı, stres, endişe ve üzüntü duygularını bir arada yaşıyoruz.
Bu süreçte çocuklarla ilgilenmek ve onlarla oyun oynamak da ekstra zorlayıcı hale geliyor. Aile içinde sinir sistemlerimiz birbirine bağlıdır. Yani bir kişinin stresi tüm aileyi aşağı çekebilir. Ya da bir kişinin mutluluğu ve enerjisi tüm ailenin enerjisini yükseltebilir. O nedenle, öncelikli tavsiyem anne-baba olarak kendi duygu durumumuzu fark edip, ihtiyaçlarımızı görebilmemiz. Bunları yok sayıp çocuklarla ilgilenmeye çalışmak, sonrasında daha çok çatışma ve öfke patlamasına neden olabilir. Kendimize yaratabildiğimiz küçücük zamanlar, nefes molaları, sevdiklerimizle iletişim halinde olma, evde işbirliği gibi şeylerle kendimizi biraz olsun rahatlatabilirsek; çocuklarla evde vakit geçirmek o kadar kolay ve zevkli olur.
Oyun bir ilişki halidir. Çocuğun, hayatı öğrendiği çok önemli bir alandır. Aslında farkında olmadan pek çok ilişki kurma biçimimiz ile çocuklarla oyun oynuyoruz. Kendimizden ve oyun oynamaktan beklentimizi yüksek tutmayarak işe başlayalım. Herkes oyun oynayabilir. Çocukların bizden istediği tek şey, o an gerçekten orada olmamız ve oyuna kendimizi kaptırıp, birlikte eğlenmemiz. Genel olarak önerilerim:
Ø Günlük planlamalar yapmak, evdeki herkesi rahatlatacaktır. Hem siz hem de çocuklarınız zamanı nasıl değerlendirebileceğini öngörecektir böylece.
Ø Sürekli eğitici etkinlik yaptırmak zorunda olduğunuzu düşünmeyin, bazen de sadece saçmalayın ve eğlenin.
Ø Çocukların evde kalmak zorunda olduğu bu günlerde, onlara hareket edebilecekleri alanlar yaratmaya önem gösterin.
Ø Ev bir okul ortamı değil; unutmayın.
Ø Dersler, oyun ve boş zamanları gün içinde kendisinin belirlemesine fırsat verin.
Ø Evde olmanın tadını çıkarın ve bu zamanların geçeceğini unutmayın.
Oyun önerilerine gelirsek:
Ø Mutfakta birlikte yemek yapmak;
Ø Evcilik, doktorculuk gibi sosyal roller üzerinden duygularını ifade edebileceği oyunlar oynamak;
Ø İçinde bolca sohbet içeren kutu oyunları oynamak;
Ø Birlikte resim yapmak (Resim de çocuğun o anki duygu dünyasını anlamamız için çok büyük bir fırsattır);
Ø Dans, yoga, zıplamak, takla, yerde sürünmek, evde yakalamaca, saklambaç gibi bedensel hareketlerin işin içinde olduğu oyunlar oynamak;
Ø Yaş grubuna göre puzzle ve legolar yapmak;
Ø Evde sinema gecesi düzenlemek;
Ø Evin değişik yerlerine birbiriniz hakkında küçük notlar bırakmak;
Ø Evin içine bir eşya saklayıp sıcak/soğuk oynamak;
Ø Müziği açıp, sandalye kapmaca oynamak;
Ø Varsa balkonunuzda yoksa evin içinde küçük bir saksıda bitki dikimi yapmak;
Ø Birlikte ev işlerini yaparken, farklı rollere girip oyuna çevirmek;
Ø Evdeki sebze ve meyveleri çıkarıp, manavcılık ya da pazar yeri oyunu oynamak;
Ø Bir kutu ya da sepetin içine soru kağıtları yazıp katlayarak atmak ve akşam hep birlikte oturup o soruları birbirinize sormak (Birbirinizi ne kadar az tanıdığını görüp, şaşıracaksınız);
Ø Yemeklerini masanın altında yiyip, pikniğe gitme oyunu oynamak;
Ø Evdeki atık malzemelerden robot, bebek gibi tasarımlar uydurmak;
Ø Yatakta boğuşmak, güreşmek, kudurmak;
Liste böyle uzar gider…
Ama lütfen şunu da unutmayalım ki, çocukların sıkılmaya da ihtiyaçları var. Boş zaman, yaratıcılığı ve beyni güçlendirir. Bu dönemde zaten her şey bizi zorluyorken, çocuklarımızın her anlarını doldurmamız gerektiğini düşünmeyelim.
En başta da dediğim gibi, biz iyi olursak, çocuklar da iyi olur ve en keyifli oyunlar o zaman oynanır. Çocukların ne tür oyuncaklar aldığımıza ya da oyunlar bulduğumuza değil, bize ihtiyacı var.