AI Persona’ya Sor
Merto
Yeni bir tarz mı arıyorsun? Moda ve stil konusunda yanındayım.
Aşko Kuşko
Kafası karışık bir aşıksan ilişkilere dair önerilerimle yanındayım.
Hilal
2026 FİFA Dünya Kupası coşkusunu birlikte yaşayacak, maç sonu sohbetleri yapacak birini...
Ayberk
2026 Dünya Kupası gecelerinde maç coşkusunu birlikte yaşayacak bir futbol buddy’si arıyorsan...
Rehber İpek
Üniversite tercih yolculuğunda yanındayım! Bana soruların neler? 🎓
Mistik Biri
Tarot falına bakmamı ister misin? Astroloji ve Burçlar konularında yardımcı olabilirim.
Şöyle Böyle
Sıra dışı konulara yeni bir soluk getirmek için buradayız.
Oyuna Geldik
Oyunlarla ilgili konuşmaya ne dersin? En yakın oyun arkadaşın olabilirim.
Fragmatik
Bugün ne izlemek istiyorsun? Senin için film ve dizi önerileri verebilirim.
Şef Orçun
Bugün ne pişirmek istersin? Türk ve Dünya mutfağı konularında yardımcı olabilirim.
Ezgi Geziyor
Tatilini birlikte planlayalım mı? Tatil ve seyahat konularında sana yardımcı olabilirim.
Hayat
Aile ya da arkadaşlarınla ilişkilerin nasıl? Kafana takılan her konuda yanındayım!
Hep Parla ⭐
Kariyer hayatında nasıl bir adım öne çıkarsın? Eğitim ve kariyer konularında sana destek olabilirim.
O-Pera
Şehrinde hangi etkinlikler var? Kültür ve sanat etkinliklerini bana sor!
Fikri Harika
Hediye seçimi ve alışveriş ipuçları konusunda desteğe ihtiyacın var mı? Bana sorularını...
Profesör Bilgin
Eğitim ve iş hayatında her şey yolunda mı? Desteğe ihtiyacın varsa buradayım.
Ne-She
Güzellik ipuçları ister misin? Güzellik ve bakım konularında sorularını yanıtlayabilirim?
Dijital Zeka
Teknolojik cihazların sana mı kafa tutuyor? İnternet & Teknoloji konularında desteğe hazırım.
Flaş Batu
Magazin konuşmayı sever misin? Ünlüler nerede, ne yapıyor gel konuşalım!
Fit Meli
Diyet ve sağlıklı beslenmeye dair önerilerimle yanındayım.
KSCansu 💜
KızlarSoruyor kullanımına dair desteğe mi ihtiyacın var? Hemen sor!
İremolog
Genelde nasıl hissediyorsun? Kişilik ve karakter konularında sorularını yanıtlamaya hazırım.
Driver Baby
Yola çıkmaya hazır mısın? Araba ve motorlarla ilgili yardımcı olabilirim.
Baharizma
Bugün gündemde neler var? Trend gelişmeleri birlikte yorumlayabiliriz.
Bir İnci
Bugün nasıl görünüyorsun? Dış görünüşünle ilgili her şeyi bana sorabilirsin.
Luna
Regl dönemlerinde iyi hissetmek mümkün mü? Tavsiyelere ihtiyacın varsa buradayım.
Smaçella
Egzersiz planın hazır mı? Fit kalmakla ilgili endişelerin varsa sorularını sorabilirsin.
Doğa Anne
Çocuk bakımıyla ilgili destek mi arıyorsun? Ebeveynlik konusunda tavsiyelerimle yanındayım
Eko Bey
Bütçeni yönetebiliyor musun? Para ve ekonomi konularında yanındayım.
Kediliçe
Patili dostuna ne iyi gelir? Evcil hayvanlar konularında bana sorularını sorabilirsin.
Bahsedildiğin paylaşımlar "Daha Fazla" altında
En İyi Cevap(eic) Oranı
Detaylı bilgi
Detaylı bilgi
Bu paylaşımı beğenmene sevindik!
Kendi cevabını paylaşmak ister misin?
Aşk İlişkileri
YKS2026
Gündem
Dünya Kupası
Güzellik & Bakım
Alışveriş & Hediyeler
Kızlar Bir Adım Öne
Tatil & Seyahat
Arabalar
Astroloji & Burçlar
Eğitim & Kariyer
Gamer
Moda & Stil
Spor
Evcil Hayvanlar
Müzik & Etkinlik
Kültür & Sanat
Para & Ekonomi
Magazin
Diziler & Filmler
Cilt Bakım
Kişilik & Karakter
Saç Bakım
Çocuk & Ebeveyn
Yeme & İçme
Cinsel Yaşam
İnternet & Teknoloji
Ev & Yaşam
Özel Günler & Hijyen
Aile & Toplum
Diyet & Beslenme
Sağlık
Diğer
Kızlar & Erkekler Ne Diyor?
Cevap
130Cevap
Şii İslamı biraz enteresandır. Ama 300 Spartalıyı yasaklamakta haklılar.
Hemen Anoosh'u arıyorum. 😂😂
~ Emeğine Sağlık ~
Bir din Bu kadar başka gösterilip sıkılaştırılabilirdi welcome to ıran umarm bir gün tekrar yükselişe geçer iran
paran varsa hepsini yaaprsın seriat meriat yalan
bir ara ğinstigramda iranli zenginlerin yasamını konu alan resimler paylasiyolardi
hersey vardı...
kısaca para seriar tanımaz :)
Zaaarr 😃😃 Sen bizim oradansin ellaaam.
Şooo işi nörrrdün gavırrr.
O değilde hagla iranin cahilligi kadar onlarin seriatla yonetildigini sanan zavallilar var.
sizin oralar nereler? :)
Güzel bence cidden. İyi ki orada değiliz. En saçması da kravat maddesi olmuş bir de kedi köpek beslemek.
Hepsi birbirinden saçma da 1. Neden yasakmış ki acaba ilginç.
Gerçekten Müslüman gibi yaşasalardi bir şey olmazdı
Dinde zorlama yoktur lafını biraz yanlış anlamışsın. Gerisi güzel olmuş
İslamda özel olan kediye bile evde besleme yasağı getirenler neye inanıyor acaba önce onu sorgulamak lazım...
Kaç tane İran'dan buraya gelip yerleşmiş kadın gördüysem hepsinde aynı iğrenç estetik vardı. Demekki ordan buraya gelen sapıtıyosa serbestliği görünce :D
bir kaci haric gayet mantijli geldi.
Islamda yasak olan ulkedede yasak; dovme yaptirmak tirnak uzatmak barbie gibi olmak vs. vs.
Evet dinde zorlama yoktur fakat dinde zorlama yok die insanlarin bu kadar kendini salmasi hayra alamet degil.
Böyle faydalı kaliteli bencelerlerle gelin bana bravo :)
Anlatılanların 3te 2 si şehir efsanesi büyük ülkelerin Turist potansiyelini öldürmek için yaptıkları ambargo birnevi zira küçümsediğiniz İran nükleer bir güçtür ve kıtalar arası füze sallaya bilen bir ülkedir adamlar emperyalizm e boyun eğmiyorlar,
Aynısını artık ülkemizede yapıyorlar Wikipedia girersen Türkiye terörün yaşandığı Suriye, ırak gibi ülkelerin arasında yer alıyor
Yani özetle her okuduğumuz şey doğru degil :)
Hala iranı savunanlar var aşağıda çok güldüm. Eşcinsel diye insanları asan rejimin nesi savunuluyor. Onu hiç anlamadım. Güzel paylaşım
Saçmalık köpeğim olmadan asla yaşamam ben başka ülkede köpekler insanlardan zararsızdır
Evin içinde besleyebiliyorsun ama dışarı çıkartamıyorsun :(
@Hail-satan olur mu öyle şey ya onların da yaşamaya Hakkı var saçmalığın daniskası 😕
Bırakacaksın bu işleri. Yasaklar kimi alikoyabilir ki? İçinde olmadıktan sonra.
bazı şeyler gerçekten anlasılabilir
ama siyasal bilgilere karışmak nedir
sadece iranda mı? bütün araplar delirmiş , gelmiş geçiş en dengesiz kitle.
Az atıp tutun kardeşim 8 yıl yaşadım iranda orda okudum bunların hiç biri yasak değil alakası yok bilip bilmeden şu yasak bu yasak nerde yasak kardeşim?
bir iranlı bana iranda zina diye birsey var dedi ama paran varsaymış yakalanıpta polise parayı basamazsan sonun idammış iranda tanrı para dedi
Saçma salak yasaklar hepsi. Kötü ama neye göre kötü neye göre zararlı? Açıklasınlar öyleyse. Körelmiş zihniyetden başka bişey değil.
Sen bu benceyi yazdıktan sonra ülkede yeni anayasada laiklik'in kaldırılmasıyla ilgili tartışmalar başladı bile. Ne hale gidiyor ülke.
Şia'nın faşist devleti. Gerçi ehli sünnetle yönetilen hiçbir şeriat ülkesi yok.
Cüppeli yi koymuşsunuz, ki kendisi İran'ı kılı kadar sevmez. Ayrıyeten yasakların çoğu hoşuma gitti, kedi dışında.
Her zaman demisimdir, dünyanın neresinde DİN egemen olmuşsa o ülkede ahlâksızlık tavana vurmuştur diye.! Sende bu görüşü güzel bir örnekle taclandirmissin.!
birazda iktidarda kalmak için uyguladıkları yöntemler bunlar. ahmedi iktidarını güçlendirmek için panpası israille düşmancılık oynuyordu şimdiki farklı siyaset güdüyor...
Herkes takmış dinde zorlama yoktur diye.
Isinize geldiginiz gibi anlamakta ozgursunuz ama lütfen diğer hadis ve âyetleri de anlayın olur mu?
sen dini yaşıyorsun diye diğer insanların da zorlanması mı gerekiyor? kıskanıyor musun? çekemiyor musun? dine inanmıyoruz. oldu mu?
@gendigelen dine inanmamak ayrı bir olay
Inanip gereklerinden kaçmak ayrı bir olay.
Farkına var.
hiç bir farkı yok kendi inanıyor kendi gereklerinden kaçıyor. kişisel özgürlük.
Bu da benim kişisel yorumum sana ne?
ama yorumun kendi hayatının planlanması hakkında değil. şimdi mızmızlık yapma. lütfen tartışmayı seviyesizleştirme. gerçekçi olmak varken neden şimdi kenara geçiyorsun? şimdi eğer kişi inanmakta özgürse yaşama şeklinde de özgürdür. herkes aynı ölçüde dindar olamaz. kendi iradesiyle dine girebiliyorsa dinin içine girdikten sonra da kendi başına devam edebilir ki karışmak ve yargılamak iyi sonuçlar doğurmaz. bildiğim kadarıyla okumuş bir kızsın. ön yargılarını kırmanı diliyorum.
Çünkü konuşmak ge ugrasmak istemiyoeum seni ilgilendiren bir durum yok ortada.
Sana ne, ne demek biliyorsundur
başta cevap verdiğin için ben de seninle iletişim kurabiliceğimi sandım. bu kadar mantık sana ağır geldiyse bilemem.
İrani sevmem ama gervek iran bu degil gittin mi diye soracaksin hayir ama babam surekli orda aradim sordum dedim var mi boyle bisey arabistan degil dedi bura simdi kim hakli diye sorgulamaya basladim
İslam'ın yönetim şekli olduğu yerlerde bu saçmalıklar son derece normal. Boşuna mı Laiklik var ülkemizde? Böyle saçmalıklar olmasın diye...
Hic alakasi yok, bencen baya HURAFE ÖNYARGI üzerine kurulu.. Iran sii, yani ISLAM diye genelemmen zaten yanlisin basi..
Yasaklara gelince avrupada sokaga sicmakta yasak, KANUNLAR yasaklar üzerine kurulu..
İnanamıyorum ya 😮😮
Gerçekten şu an tekrardan orada yasamadigim için şükür ettim 😊
Irana gidip bunlari gördün mü? Neye dayanarak söylüyorsun bunları merak ettim?
gittim gördüm üstü erenler altı verenler sen neye dayanarak bana bu soruyu soruyorsun?
Hangi şehrine gittin? Ben bizaat kendim gördüğüm şeylere dayanaraj söylüyorum. Kulakdan duyma değil tatlim. Bu arada bu kadar yukselmene gerek yok. Eger bir bence paylaşıyorsun yorumlara açık olmalısın.
Açığım ama biraz sinirliyim o yüzden üstüme gelmezseniz sevinirim yorumunuz için teşekkürler.
1. Ense trasi demişsin o kadar değişik şekil saclı erkekler gördüm anlatamam.
2. Gözümün önünde kaş dövmesi yaptıran oldu
3. Facebook gibi siteler kitli doğru bu
4. Her yerde kravat satıyorlar ve takan azda olsa var
5. Sevgililer günüde mağazalar sevgiligünü için hediyelerle dolu
6. Ev hayvanlari isteğen hem evde besliyor hemde dışarıda çok nadiren gezdirenler var
7. Siyaset bilimlerei okunmuyorsa bu kadar siyasetçi annesinin karnindan mi siyasetçi olarak doğdu?
8. Her mağaza mankenle dolu
9. Doğru yazdığın
10. Hakkinda tam olarak bilgim yok
11. Inan erkeklerin bile tirnaklari uzun
12. Erkekler daha güzel kaşlarını alıyor...
Üzerinize gelmiyorum yanlış aladiniz. Sadece Itham ettiğiniz şeylerin doğruluk oranini araştırin gerçek şekilde kulaktan dumayla değil sonra. Faydalı gerçek olabilecek bir bence yazin. Insanlara kültürleri dini irki aşalamaya çalışarak kendinizi yükselemezsiniz. Çünkü ne olura olsun ten renk irk din ayrimi diiye birşey yok herkes eşittir...
Ama gizli saklı neler dönüyor oralarda Batıda yok :D
Bunu görünce cami hocasının dedikleri aklıma geldi namazı tek başıma kiliyorum hiç kimse yok diye isyan ediyordu 😂
İran a islamda denmez islamla çelişen çok yanlışlar var onlarda örneğin muta nikahı bizde yoktur yani bir kız x bir adamla otelde fuhuş yapıyor sözde muta nikahı dediği nikahla geceliyor ertesi gün boş ol diyor ve herkes yoluna oh ne ala..
uydu kullanımıda yasak millet dünyada ne olduğunu bilmemesi için ama insanlar bahçelerine saklı çanaklar kuruyorlar
türkiye'deki laik düzenin kıymetini bilin işte, şeriat isteriz diyenler iran'a gidebilir.
İran'ı örnek gösterip de şeriatı kötüleyene lanet olsun... Şeriat, Allah'ın kanunları demektir. Kur'an'ın arkasına saklanıp kafaya göre kanun çıkarmak değildir Hristiyanlar gibi.
Eline sağlık güzel bir bence olmuş fakat bizim ülkemizde bu duruma gidiyor haberin olsun
Saçmalık... Bide Allah aşkına kim denetliyor bunları ne beyinsizler ne aptallar ya bunlarla ugraşacaklarına dinlerini anlamaya beyinlerini çalıştırmaya başlasalar keşke iş işten geçmeden...
Laiklik kalkarsa bu dediklerinin hepsi Türkiyede de olacak.
Haha. Belki insan olmaya başlarız bu sayede?
Senin insan anlayışın böyle kölelikse gerçekten yazık. Hadi erkekleri anlıyorum bazıları istiyor çünkü işlerine geliyor olan kadınlara oluyor kısıtlanıyorlar. Ama şu Şeriatı isteyen kadınları anlamıyorum. Bu kadar kör olamazsınız ya. @ayotech
Hayır, tabiki öyle değil. demek istediğim bazı maddeler zaten İslamiyet'in kuralları olan hükümler. Aile yaşantımızın ve kültürümüzün ne kadar yozlaştığının farkında değil misiniz
Kardeşim sen şeriatın ne olduğunu biliyor musun? Şeriat Allah'ın kanunları demek. Bizi yaratan Allahu Teala ise ve biz bu dünyaya O'na kulluk etmek için geldiysek ve yine O'na döndürüleceksek bu isyankârlık neden? Allah'ın hükümleriyle yönetilmeyeceksek başka kimin hükümleriyle yönetileceğiz? Şeytanın mı? Allah muhafaza buyursun. Kulaktan dolma bilgilerle lütfen kendi dininizi karalayıp kendinizi yakmayın, zaten bunu yapmak için and içmiş bir İblis ve kâfir topluluğu mevcut.
Şeriatın içeriğini ve şeriat hakkındaki yorumları, fikirleri, soruları "Kızlar Soruyor" adlı dini konu kategorisi bile olmayan, olsa da bir sürü yanlış ibarenin bulunabileceği basit bir sosyal platformdan değil doğru kaynaklardan öğrenmelisiniz.
Şeriatın ne demek olduğunu çok iyi biliyorum. Bu yüzden böyle konuşuyorum. İslamın kuralı biliyoruz ama ne boyutta. Eşini dövmek helal? 4 eş helal? Tecavüz edilen kadının öldürülmesi günah değil? Açın kuranı okuyun lütfen. Kurandakiler bu dönem için yazılmadı zaten. Eski dönemler için yazıldı sizin gözünüzden bakıyorum şu an. Sadece siz kuranın temelini uygulamalısınız. O dönem için yazılan şeyleri değil. Bu döneme uyarlamalısınız onları.
@ayotech
Kardeşim, Kur'an senden bile daha güncel hiç merak etme. Allah'ın ilmini ne hakla sorguluyoruz böyle? Meal okuyacağımıza tefsir okuyalım da ayetlerde ne demek istiyor anlayalım. Hepsinin bir açıklaması var. "O dönemler için yazılmış" diyip işin içinden sıyrılmak en kolayı. Nerden biliyorsun, Allahu Teala sana mı bildirdi? "Ben Kur'an'ı eski dönemlerdekiler için yazdım sadece, yeniler siz dikkate almasanız da olur." diye bir bildiri mi geldi? Hâşâ. Nefse zor geliyor bazı şeyleri idrak edip kabullenebilmek. Kur'an Peygamberimiz aleyhisselam zamanında nasıl geçerliyse şimdi de aynı şekilde geçerli ve kıyamete kadar da geçerli olacaktır. Dikkat edelim dinden çıkmayalım inkârlarla, çok tehlikeli bu meselelerde ahkam kesmek, kendi beşer aklımızla yorum yapmak. Bari kabul edin de diyin ki "Nefsime zor geliyor Allah'ım, kalp gözümü aç da ben de idrak edebileyim". Böyle dediğimizde uygulayamasak bile inkâr gibi helâka götüren büyük bir hataya düşmüyoruz. Allah gözümüzdeki perdeleri kaldırsın...
https://i.hizliresim.com/OAmY9A.jpg
Sizin bu döneme uyarlayabileceğiniz şeyler azami olarak günlük hayatımızdaki bilgiler olabilir. Mesela kadınların örtündükleri örtüler kültüre, çevreye ve döneme göre değişebilir. Peygamberimiz aleyhisselam zamanındaki koşullarla şimdiki koşullar bir olmadığına göre bunlar çağa göre uyarlanabilir. Fakat siz tutup da büyük emirleri uyarlamaya kalkarsanız çok yanlış yapmış olursunuz. Kur'an'ın her bir hükmünün açıklaması vardır muhakkak. Bunları çok okuyup araştırdıkça anlarız ve kalp gözümüz açılır Rabbimizin izniyle. Ilim öğrenmek ve öğretmek Müslüman olan herkese farzdır. "Oku!" değil mi ilk emir? Kitapların içinde boğulmadan, ayda yılda 1 kitap okuyup yorum yapmak cahilliktir. İlim açlığımızı kitaplarla doyuracağız. Aksi takdirde Allahu Teala'nın yüce ilmini anlayıp O'na yaklaşmak mümkün olmayacaktır. Allah ilmimizi artırsın, hepimize hidayet nasip etsin...
kıymet bilmeyenler baksın da şükretsin , emeğine sağlık.
Iran hakkinda hic bir sey bilmiyorsunuz orada burada gordunuz seyleri copy paste yapmissin coguda dogru degil
Aynen oyle bende buna tepki verdim bir iranli olarak bu benceyi kaldirsin sadece kafasindan uyduma bir bence yazmis
@By-Zippo Evet bende yari Fars kokenliyim ve Iran hakkinda yeterince bilgim var yasadigim ulkede Irana cok yakin bir ulke. Bu bencede sadece Irani kotulemis benceyi yazan bencede kaldirilmali ve sikayet ettim
@By-Zippo maalesef sikayet etmek olmuyormus benceleri 😑
Bunların şeriatta yeri yok. Yani çoğu kendi hukuk kurallarını kendi belirlemiş.
işid de kuranı yorumlamış adnan oktar da yorumlamış bunlar da yorumlamış bir kitap ancak bu kadar farklı yorumlanabilir maalesef
Bir tanesi bile dogru degil. Arkadas hayal dunyasindan yansima bilgiler ile acmis konuyu :)
Çok sığ engeller iyi ki diyorum beni yalnızca kedi- köpek kısmı bağlasa da..
ensesindeki saçlarından tutup kendime çekemicem, kravat da aynı şekilde. Yok o ülke olmamış.
Yaşanmaz tabi.
Gizli partiler düzenleyen zenginler varmış yakalanıyorlar hep :))
yalan bunlar. benim arkadaşlarım var iranda. faceden görüşüyoruz. bizden çok daha modern ve çok daha ileriler. kızların neredeyse tamamının tırnakları ojeli. ve çok bakımlılar.
yasaklar çiğnenmek için vardır tezini de iyi yansıtıyorlar yalnız :D
İran berbat cidden ama bir türlü bunu anlatamadım. @Mutsuz_unicorn
Olsun😑😑😑
@mutsuz_unicorn Hala olsun mu?
Asla olmasın! Ordan nefret ediyorum!!
Şeriatciler islamcılar laikligi istemeyenler haydi irana afdfsgd
Bunlarin seriatle uzaktan yakindan alakasi yok cahilce konusmayin gidin arastirin ayrica biz niye gidiyoruz siz gidin
@fatih9661 ya he he hadi islam sizi bekler 😂
Alkol, bir kadınla Yanyana gezmek gibi şeylerde yasak
nasil hakaret edecegime sasirdim yasamak yasak aslinda orda
iranda çok bulundum ama en çok seks orda var sanırım yasaklar çok tatlı oluyor
bir sey bilmiyorsan yazma...
sadece 2 ile 7 dogru... gerisi yalan... iki tane iranli arkadasim var onlardan biliyorum.
Bu bir 'bence' ve bilgi verme amaçlı değil bence deme amaçlı. Ben internette gördüğüm bilgileri yorumladım eğer böyleyse ben böyle düşünüyorum diyerekten bu neyin tepkisi?
adamları kafa sürekli bacak arasında olduğu için yasaklar ona uygun
Suudi arabistnda öyle yani en iyi müslümanlıği yaşayan ülke Türkiye müslümanlar arasına :) Ellerine sağlıkk :)
Arabistana gittin mi de konuşuyorsun kardeşim ordaki Müslümanlığı gör insanlar namaz vakitleri dükkanlarıni kapatıp işini gücünü bırakıp koşarak namaza gidiyorlar namaz onların herseyi. Turkiyeye bak peki 100 gencten 90 i namaz kılmiyor orda çocuğu yaşlısi genci Müslümanlık olarak en iyiler asıl amacım ülkemi kötülemek değil ne demek istediğimi anlamissindir umarım.
@şizofrenbağyann birkere onların bizim gibi kuranna saygısı yok bizim analarımız ağlar kuran okunurken onlar ağlmaz normal yazıymıs gibi okurlar ve bizim dine saygımız onlardan daha iyi bu arada ben namazımı kılıyorum allaha şükür ve onlar namazı bizim gibi kılmıyorlar sadece farzını kıliyorlar biz islamı daha düzgün yaşıyoruz. biz hem sünnet hem farz namaza da saygımız daha çook.
Hepsi değil Medine insanı özellikle sünneti terketmez bazı kısımlarda sadece farzi kılarlar günah konusunda daha disiplinler onu demek istiyorum bende Türküm türkiyede büyüdüm temizlik konusunda gerçekten 1 numarayız ama Müslümanlığı gerçekten yaşama konusunda 1 numara değilz. ALLAH namazlarina kat kat sevap versin yanlış anlama kötü bişey demek istemedim zaten.
@şizofrenbağyann biliyorum genelleme yapmamak gerek her insanının dini yaşaması farklı yani bu din konusunda herkes kendi için bişi yapmalı sende kıl sna da ALLAH kat kat sevap versin :)
Sen gittin Arabistana?
Evet uzun süre kaldım arabistanda çocukluktan beride kılarim namazı terketmedim çok şükür hala devam inşallah terketmeyizde ☺
@şizofrenbağyann Allah hepimizin namazını kabul etsin :)
Onlar şeriatla yönetilmiyor mu? Eğer yönetiliyorsa normal bunların yapılması.