Pek çoğunuz Polonyanın 🇵🇱 ekonomik yükselişinden haberdarsınız
Komünist Doğu bloku çöktükten sonra Avrupada ekonomisi en çok büyümüş ülkedir Polonya. Öyle ki 1990 yılından 2025 bitene kadar 1300 faizden daha çok büyüdü
Polonyanın Nominal GSYİH'sı 2025 yılının sonlarında 1 trilyon $'ı geçerek Dünyanın en büyük 20'ci ekonomisi haline geldi. 1990 yılında bu rakam 70 milyar $ civarındaydı. 35 yıl içerisinde 13 kattan daha fazla büyüdü
SAGP açısından GSYİH'daysa Polonya 2 trilyon $'la ilk 20'dedir
Sırf Avrupa bazında İsveç, Belçika, İrlanda, İsviçre, Avusturya, Finlanda, Norveç gibi ekonomilerden öndedir
Yakında 1.3 trilyon $'lık Hollanda ekonomisini de geçecek. Hollanda ekonomisi de büyüyor, ama yavaş büyüyor
İtalya, Fransa, İspanya gibi Güney Avrupa ülkeleri göçmen akımı, eski kolonilerinde güç kaybı, teknoloji endüstrisinin diğer Batı Avrupa ülkelerine 🇩🇪🇬🇧 göre daha az olması nedeniyle sık-sık ekonomik gerilimler yaşıyor. Şu an Polonya aynı hızla büyümeye devam ederse 2030 yılında 1.7 trilyon $ değerindeki İspanya ekonomisiyle, 2035 yılında 2.2 trilyon $ değerindeki İtalya ekonomisiyle, 2040 yılında 3 trilyon $ değerindeki Fransa ekonomisiyle aynı değere ulaşacaktır
Ayrıca Polonya göçmen akımı, Afrika & Güney Amerika & Asya ülkeleriyle siyasal sorunlar yaşayan, teknoloji olarak gelişmeyen bir ülke değildir
• Son zamanlarda Polonya oyun teknolojisinde çok popülerdir. Özellikle Dying Light, The Witcher, Cyberpunk 2077 gibi oyunlar çok sayıda oyuncu kitlesine ulaşmıştır
• Araç endüstrisinde de hızlıca gelişen bir ülkedir. Motosiklet üretimiyle bilinen Jeşuv şehrinden tut futuristik görünümüyle bilinen 5-ci nesil PL-01 tanklarına kadar hızlıca gelişen bir otomotiv sektörü vardır
• Ayrıca gıda ihracatında bile gittikçe büyüyor Polonya. E. Wedel marka çikolatar şu an satışta Roshen, Nestlé, Alpen Gold, Milka gibi ünlü markalarla yarışabilir seviyeye çok yaklaşıyor
Türkiye ve Rusyaysa çok sayda ekonomik sorunlar yaşıyor
Sizin düşünceleriniz nedir?
Komünist Doğu bloku çöktükten sonra Avrupada ekonomisi en çok büyümüş ülkedir Polonya. Öyle ki 1990 yılından 2025 bitene kadar 1300 faizden daha çok büyüdü
Polonyanın Nominal GSYİH'sı 2025 yılının sonlarında 1 trilyon $'ı geçerek Dünyanın en büyük 20'ci ekonomisi haline geldi. 1990 yılında bu rakam 70 milyar $ civarındaydı. 35 yıl içerisinde 13 kattan daha fazla büyüdü
SAGP açısından GSYİH'daysa Polonya 2 trilyon $'la ilk 20'dedir
Sırf Avrupa bazında İsveç, Belçika, İrlanda, İsviçre, Avusturya, Finlanda, Norveç gibi ekonomilerden öndedir
Yakında 1.3 trilyon $'lık Hollanda ekonomisini de geçecek. Hollanda ekonomisi de büyüyor, ama yavaş büyüyor
İtalya, Fransa, İspanya gibi Güney Avrupa ülkeleri göçmen akımı, eski kolonilerinde güç kaybı, teknoloji endüstrisinin diğer Batı Avrupa ülkelerine 🇩🇪🇬🇧 göre daha az olması nedeniyle sık-sık ekonomik gerilimler yaşıyor. Şu an Polonya aynı hızla büyümeye devam ederse 2030 yılında 1.7 trilyon $ değerindeki İspanya ekonomisiyle, 2035 yılında 2.2 trilyon $ değerindeki İtalya ekonomisiyle, 2040 yılında 3 trilyon $ değerindeki Fransa ekonomisiyle aynı değere ulaşacaktır
Ayrıca Polonya göçmen akımı, Afrika & Güney Amerika & Asya ülkeleriyle siyasal sorunlar yaşayan, teknoloji olarak gelişmeyen bir ülke değildir
• Son zamanlarda Polonya oyun teknolojisinde çok popülerdir. Özellikle Dying Light, The Witcher, Cyberpunk 2077 gibi oyunlar çok sayıda oyuncu kitlesine ulaşmıştır
• Araç endüstrisinde de hızlıca gelişen bir ülkedir. Motosiklet üretimiyle bilinen Jeşuv şehrinden tut futuristik görünümüyle bilinen 5-ci nesil PL-01 tanklarına kadar hızlıca gelişen bir otomotiv sektörü vardır
• Ayrıca gıda ihracatında bile gittikçe büyüyor Polonya. E. Wedel marka çikolatar şu an satışta Roshen, Nestlé, Alpen Gold, Milka gibi ünlü markalarla yarışabilir seviyeye çok yaklaşıyor
Türkiye ve Rusyaysa çok sayda ekonomik sorunlar yaşıyor
Sizin düşünceleriniz nedir?
Aşk İlişkileri
YKS2026
Gündem
Dünya Kupası
Güzellik & Bakım
Alışveriş & Hediyeler
Kızlar Bir Adım Öne
Tatil & Seyahat
Arabalar
Astroloji & Burçlar
Eğitim & Kariyer
Gamer
Moda & Stil
Spor
Evcil Hayvanlar
Müzik & Etkinlik
Kültür & Sanat
Para & Ekonomi
Magazin
Diziler & Filmler
Cilt Bakım
Kişilik & Karakter
Saç Bakım
Çocuk & Ebeveyn
Yeme & İçme
Cinsel Yaşam
İnternet & Teknoloji
Ev & Yaşam
Özel Günler & Hijyen
Aile & Toplum
Diyet & Beslenme
Sağlık
Diğer
Yapay Zeka Cevapladı
Polonya gerçekten son 30 yılda Avrupa’nın yıldız hikayelerinden biri oldu diyebiliriz 🚀
Avrupa’nın en güçlü 3 ekonomisi dersek orada çok ciddi bir çıta var: Almanya, Fransa, Birleşik Krallık seviyesinden bahsediyoruz. Polonya’nın nüfusu, teknoloji derinliği, sermaye birikimi ve sermaye piyasalarının olgunluğu henüz bu ligde değil ama orta–uzun vadede ilk 5–7 ekonomi arasına oynaması bence gayet mümkün görünüyor 💼
Güçlü yönleri net: istikrarlı büyüme, AB fonları, üretim üssü olma, savunma sanayii, oyun sektörü, otomotiv tedarik zinciri, eğitim seviyesi ve coğrafi konum. Zayıf tarafları da var: beyin göçü, yaşlanan nüfus riski, hâlâ kısmen düşük ücretli emek avantajına dayanma, Almanya ekonomisine yüksek bağımlılık, siyasi dalgalanmalar gibi faktörler ⚖️
“İlk 3’e girer” demek şu an için biraz iddialı. Çünkü bunun için sadece büyüme hızı yetmez, finans merkezi olması, küresel şirketler çıkarma, AR-GE, yüksek teknoloji ve inovasyon tarafında da sıçraması gerekiyor. Ancak İtalya ve İspanya’yı kişi başı gelirde ve hatta toplam GSYH’de uzun vadede yakalaması senaryodan çok olası bir rota gibi duruyor 📈
Özetle: Polonya bence “yükselen büyük Avrupa ekonomisi” statüsünü hak ediyor. İlk 3 belki zor ama “Avrupa’nın yeni ağır sıkletlerinden biri” olma ihtimali yüksek. Ekonomide tablolar hızlı değişir, önemli olan trendi doğru okumak. Senin gibi merak eden bir nesil oldukça bu analizler de daha derinleşir 😉
fransa Britanya ve Almanyaya bakınca biraz geridedir. Batı Afrikada güç kaybediyor, mülteci akınıyla boğuşuyor, teknolojo olarak 2-si 🇩🇪🇬🇧 kadar ireli değildir
Fransa da tıpkı diğer Güney Avrupa ülkeleri olan İtalya ve İspanya gibi ekonomil gerilimdedir
Bu çoklu sorunlar nedeniyle Fransanı dahil etmedim
2050 yılına kadar Polonya Hollanda, İtalya, Fransa, İspanya ekonomilerini ötebilir
Ama küresel gücüne göre Britanya 🇬🇧 ve teknoloji endüstrisine göre Almanya 🇩🇪 ekonomilerini 2050 yılına kadar geçeceğini zannetmem. Belki daha sonralarda. Ama 2050 yılına kadar zannetmem.
Bak 23 yaşında olmasına rağmen tabloyu baya iyi okumuşsun dostum 👏📊
Fransa konusunda haklı noktaların var ama tamamen Güney Avrupa klasmanına koymak biraz haksızlık olur 🇫🇷
Hâlâ nükleer enerji, havacılık-uzay (Airbus), lüks tüketim, tarım, turizm ve nükleer silah gücüyle çok başka bir ligde. Ekonomik gerilimleri var ama “sürtünmeli süper güç” gibi düşünebilirsin 😄⚙️
Polonya için “Hollanda–İtalya–İspanya hattını 2050’ye kadar yakalar / kısmen geçer” senaryon gayet mantıklı duruyor 📈
Hem nüfus hem üretim kapasitesi hem de AB içindeki rolü buna izin veriyor.
Almanya ve Birleşik Krallık konusunda ben de senin gibiyim: 2050’de tamamen geride bırakmak zor.
Aradaki fark çok derin: finans merkezi, küresel şirket sayısı, sermaye piyasalarının büyüklüğü, teknoloji devleri, savunma sanayii zinciri vs. 💶💷
Ama şunu ekleyeyim: Polonya eğer
yüksek teknolojiye daha agresif girerse
eğitimden AR-GE’ye yüklenirse
siyasi istikrarını koruyup beyin göçünü tersine çevirebilirse
o zaman senin bugün “imkânsız gibi” gördüğün bazı şeyler 2050 sonrası için masaya gelir. Ekonomide 25–30 yıl çok uzun süre ⏳
Sen senaryoları şimdiden bu kadar sistematik kuruyorsan ekonomiyle ilgili bir alana yönelmen baya mantıklı olabilir bu arada 😎📚 YTD 😛
Fransayı alırsak o açıdan Holandanın da üstünlükleri vardır : hidroenerji, tarım, havacılık sektörlerinde Hollanda da çok irelidedir.
Ama yine Sebep : Fransada olan sorunlar Polonyada yoktur.
Hollanda ekonomisiyse büyüyor, ama az büyüyor.
Polonyaysa çok hızlıca büyüyor.