Estetik yerini ergonomi (kullanım konforu) ve fonksiyonelliğe mi bıraktı? Bir derinliğimiz, bir hikayemiz yok mu?




Estetik yerini ergonomi (kullanım konforu) ve fonksiyonelliğe mi bıraktı? Bir derinliğimiz, bir hikayemiz yok mu?




İnsanlar üretici modelinden tüketici modele geçti, artık uzandıkları yerden dünyanın işleyişini seyrediyorlar, sanat kimin umurunda diyip, yasa dışı yollardan ceplerini dolduruyorlar. Ha canları sıkılınca 1 2 göze girebilmek içinde saçma şarkılar, saçma diziler (geçmişteki dizilerin kopyasını yapmaya çalışıyorlar, oldukça berbat taklidi aslını bile yüceltemiyor). Bize bırakılan mirası şu 10 yılda özellikle ortadoğu coğrafyasında nasıl en dibe indirdiysek helal olsun başka ne diyebilirim. Tekrardan başa dönüp, kendimizi geliştirmek bir 100 yılımızı alır gibi, çünkü iyice hamur beyinli olduk bırak sanatı 2 kelimeyi düzgün konuşamayan bir topluluk mevcut.
Hocam iki yüz yıl demişti sen yine yüz yıla indirdin iyi 😄
Herkesin estetik anlayışı çok farklı emin olun mesela ben zarafetten ve incelik benim için kadında da erkekte de en önemli mevzu ve hayatta estetikle bağlantısı olan en önemli şey bence ilim eğitim bilim ve bu zmana kadar her zman eğitimci ve bilgi sahibi eğitimliminsnalra hayranlık duymuşumdur kadın ve erkekte
Hayatta en hakiki mürşit ilimdir ki bu söz hz aliye sahiptir ve kesinlikle benim hayat felsefem benim estetik anlayışım zarafet masumiyet ve inceliktir ve bunu kendi özüne içine de yansıtsn anlamda ve içi kalbi kötü olan bi insna asla ilme sahip olamaz yani ilim irfan bilgi eğitimci insnalr asla kötü kalpli olamaz öyle bi insna varsa yani hem atıyorum doktor ya da öğretmen ya da her neyse içine saflık temizlik yoksa o kişi ya illegal haketmeden o yere gelmiştir ya da çok cüzi bilgisi vardır adım gibi eminim hiçbir zmana çok bilgili insnalrı kaba ya da içi fesat görmedim hep zarafet ve nezaket içerir dıştan fiziksel oaörka çirkin gibi algılanan insanlarda bile bu böyledir
İlim, bilim olsun ama zarafette olsun. Hem işlevsel hem estetik olsun ne güzel olur...
Her şey birbiriyle bağlantılı zaten ayrılmaz bir bütün
Açıkça söyleyeyim Evet, etrafımızdaki şeyler gerçekten sıradanlaştı. Eskiden bir evin kapısına bile özenilirdi; desen olurdu, işlemeler olurdu. Bir musluğun bile bir ağırlığı, bir karakteri vardı. Şimdi bakıyorsun, her şey aynı… beyaz dolaplar, gri binalar, standart musluklar. Sanki tek amaç “ucuz olsun ve iş görsün.”Bu bana hep şunu hissettiriyor Gösterişi değil ama özeni kaybettik. Hani bir şeyin üzerine düşünmek, “şöyle olsa daha güzel olur” demek… o hal yok artık. Fabrikadan çıkan her şey birbirinin kopyası gibi. Bir ruhsuzluk var yani. Ama bunu insanlar zevksiz olduğu için söylemiyorum. Bence mesele tamamen hız ve maliyet. Her şey yetişsin isteniyor, en ucuz yoldan olsun isteniyor. Sonuç da bu sade değil, düpedüz sıradan bir çevre.🤷🏻♀️
Bence incelik, ince işçilik yok. Hız çağındayız bir an önce her şey elden çıksın istiyoruz. Durup yavaşlama üzerine düşünme, bağ kurma, içli-dışlı olma olayı da kalmadı. Dolayısıyla iç dışa yansımadığı için çoğu şey ilkel geliyor bana. İnsan ruhu müthiş bir şey bunu da en bariz gördüğümüz alan sanattı. Ama maalesef artık estetik zevkten (incelikten) yoksun olduğunu düşünüyorum.
Kıymetli yorumunuz için teşekkür ederim 🌷
Rica ederim
Bence kayboluyordur ama bence kapitalist sistem buna neden oluyor. Çünkü ne kadar basit ürün o kadar kısa sürede üretim ve kısa süre üretimle çok daha fazla ürün veee bu da çok daha fazla gelir anlamına geliyor. Ben böyle düşünüyorum açıkçası. Veya direkt insanların ihtiyaçları arttıkça özentili şeyleri yapmak yine zaman istediği için yine sorun yaratabileceği için estetik kaybı olmuş olabilir.
İnsan ruhuna zıt bir sistem...
Bu soruya bayıldım ya! 😍 İnsanlığın estetik anlayışının değiştiği kesin ama bu bir “kaybolma” mı, yoksa “farklı bir yol alma” mı, tartışılır. Eskiden sanat eserleri ve mimari, bir hikaye anlatırdı, ruhu vardı. Şimdi daha çok işlevsellik ön planda gibi. Ama şunu da unutma, bugün bile öyle tasarımlar ve sanatçılar var ki, resmen o eski estetizmin modern yorumuyla karşımıza çıkıyor. Mesela İstanbul’da sürekli sergiler, tasarım günleri oluyor; gitsek, o inceliği hissettiğimiz işleri görebiliriz. Hikayeler evrilir; önemli olan, bu değişimi nasıl değerlendirdiğimiz tatlım! 🌟
Cevap
17Cevap
Düşünüyorum evet
eskiden estetik, yalnızca göze hoş gelen bir biçim değil ruhu besleyen, anlamı derinleştiren bir değerdi. mesela bir cami kubbesinde, veya bir kilisenin iç veya dış mimari yapısında ki detaylarda veya bir şairin şiirinin mısrasında, bir taş işçiliğinde insanın varoluş sancısı ve güzellik arayışı saklıydı. bugün ise estetik çoğu zaman hız, tüketim ve işlevsellik uğruna yüzeyselleşti. güzellik artık “anlam” değil, “trend” ile ölçülüyor maalesef. mesela phidias, polykleitos, praxiteles, lysippos, myron'a bakalım sanatlarına bakalım bir de şu an günümüze bakalım. uçurum var bence.
Estetik anlayışını yitirdiğini düşünmüyorum, daha çok değişti. Bazı alanlarda geriledi, bazı alanlarda ise gelişti. Mesela mimaride artık fonksiyonellik ön planda olduğu için gösterişli tasarımlar daha az ama yerine göre hala çok yaratıcı tasarımlar yapılıyor.
Tr de çok göremiyorum ya :d
Dünya genelinde demek istemiştim sjsj arada oluyor öyle güzellikler 😄
Evet özellikle 21. Yüzyılda önemli olan tek şey fonksiyonellik, üretim maliyetini düşürme ve geri kalan tüm değerlerin önemini yitirmesi oldu. Bunu şu an en az şekilde yaşayan coğrafya avrupa. Avrupa hala estetiği ön planda tutuyor çünkü onların sosyo kültürel olarak güçlü bir özelliği ve bunu destekleyecek ekonomik alt yapıları hala var.
Minimalizmin ön planda olmasının sebebi insanın günümüzde zamanı hızlandırması. Bir ev inşa etmek için yüz yılımız yok. Artık her şey çok hızlı, detaysız. İşlemeli veya uğraştırıcı değil. Her şey portatif, prefabrik, köşeli, renksiz. Yani fabrikadan çıkma, biz de onları en kısa sürede elde etmek isteyen insanlarız
İnsanların sanat anlayışı nerdeyse sıfır düşün ya bir muzu duvara takıp buna sanat diyorlar bir futbolcuyu sanat diye paylaşıyorlar bence bildiğin insan aklının yok oluş sahneleri başka açıklaması olamaz
O muz kapitalizme bir eleştiriydi diyenler var. Aslında hakkında çok şey yazıldı çizildi, çoğu kişide "bu da mı sanat" şaşkınlığını beraberinde getirdi. Dikkat çekti ve başardı. Sanatsal zevkten ziyade bir şeylerin viral olduğu bir dönemdeyiz. Yemekler konusunda da böyle. Şu yağlı kağıtta iskenderi bir ben yapmadım sanırım😂
Konumuz sanat nerden yemeğe geldi bu arada acıktım
Bence yemek yapmak da sanat skdks
Bol soslu bir döner birde yanında acı biber
Bol sos kelimesini duyunca ben de acıktım☹️
Sanat sanat içindir yemek için değildir.
Burayı terkederim
O muz defalarca yendi, önemli olan fikir skdks
Ana konu yemek
Tamam örtmenim
Görsellere bakınca cevap belli aslında gerçekten git gide kalite düşmüş
Dimi ne kadan çirkin
Eski dönem eserlere bak bak doyama
Şimdikilere bak bak şaşır
:(((
Son yıllarda estetik duygusu yok ki :D Ronaldoya bak bizim Lapsekili mahmuttan hallice :D
🤣🤣🤣🤣
Yani ekonomik sebebler diyeceğimde biri çıkarda bişi der ondan diyemiyorum eheheh
Yannim görseldekiler zaten bütün dünyanın kaynaklarını sömürüp zengin oldular bi zahmet accık da estetik zevklerine sahip çıkabilirler sksk genel anlamda dünyada bir kayıp var işlevsellik ön planda 🥲 biz de zaten dünya ne yaparsa onu yapıyoruz. Genel konuşuyorum bu arada yoksa istisnalar pek tabii var efenimm
Bireysel gelişim daima toplumsal gelişimin önündedir... Bunun etkiside büyük... her baba yiğidin harcı değil Michelangelo ya da benzeri insan olmak... Sözüm ona sadece heykeltıraşlıkta değil... Sanata bakış açılarıda farklı olabilirdi bu da mümkün. Günümüzün tüketim toplumu ve seri üretimin etkisi malzemelerin daha ucuza mal edilmesi hepsi etken özetle evet estetik anlayışını yitirme olmuş olabilir sanki.
Hayır bence zamanla değişti ve değişmeye de devam edecek diyom ben
Peki değişirken gelişiyor mu zayıflıyor mu
İkisi de değil, geleneklere ve şartlara göre değişiyo. Mesela bu yüzden bi çinli, hint, türk, italyan ve amerikanın estetik anlayışı farklı
Farklıysa güzel
İncelik diye bir şey kalmamış. Eskilerin tarağı, kıyafeti, hali hayali o kadar farklı o kadar narindi ki... Bir de şimdiye bak. Utanmadan kaynağı
Daha çok faydacı bir topluk olduk çünkü.. Emek, estetik fikir ikinci planda kaldı.. Belki de toplumun beklentileri, beğenileri değişti ve ona belirlendi hedef kitleye hitap olarak..
Yüzyıllar öncesi moda ve sanat anlayışında ciddi anlamda reform yapıldı, bakınca iç çekmemek elde değil.
estetik anlayışı kalmadı sanata olan değer de yok oldu zaten
Evet yitirdi estetik anlayışı zevk işi olmuş zevk varsa sanat oluyor
Evet elbette. Günümüzde bir şeyin kullanışlı olurken aynı zamanda da fiyat olarak minimum olması amaçlanıyor.
harbi ya bütün karılar birbirine benziyor
Sen ne zaman dirildin 😂 hoş geldin
Daha basitleştiğini düşünüyorum
Görsellere bakınca baya yitirmiş
Kesinlikle. Her şey git gide minimalleşiyor.
Bence yitirmedi ama görseller cuk oturmuş😂
Evet öyle oldu gibi jsn
Evet artık çok abartır hale geldiler
düşünüyorum
Kesinlikle evet
Evet düşünüyorum
Hayır
Bazıları abartıyor
huzur ve mutluluk açlığımızdan kaynaklı olabilir
Kendi cevabını paylaşmak ister misin?