Tdk'ya göre zeki olmak; anlama ve kavrama yeteneği olan anlamına geliyor. Zekice hareket etmek ise zekadan çok daha fazlasıdır. Peki sizce her zeki insan zekice davranır mı? Her zekice davranan zeki midir?😄
Zeki olmak ve zekice davranmak arasındaki farklar nedir? Her zeki olan zekice mi davranır? Her zekice davranan zeki midir?
Akıl, zekanın üç mertebesi vardır.. İfrat (En üst), Tefrit (En alt) ve Vasat (kıvam, denge)..
Tefrit mertebesi; ahmaklıktır.. Hiçbir şeyden haberi yoktur..
İfrat mertebesi; cerbezedir.. Doğruyu yanlış, yanlışı doğru gösterecek kadar aldatıcı bir zekaya sahiptir.. Zekâ yüksektir ama zekice bir davranış olmaz..
Vasat mertebesi; hikmettir.. Doğruyu doğru bilir, kullanır; yanlışı yanlış bilir, uzak durur.. Bu ise zekayı yerinde ve zekice kullanmaktır..
Zeki olmak nedir? Önce bunu düşünmek lazım. Bence zeka yalnızca IQ veya EQ ile ölçülebilen bir şey değil. Ben çoklu zeka kuramına inanan biriyim. Bir insan, birçok farklı konuda gelişmiş bir zekaya sahip olabilir. Örneğin IQ seviyesi normalin altında olup müzik yeteneği - müzikal zekası normal bir insandan çok daha gelişmiş zihinsel engelli birini tanıdım. Veya duygusal zekası çok gelişmiş olup tamamen duygusal kararlar vererek belki de sonradan "aptalca"diyebileceği şeyler yapmış insanlar da çok fazla. Her zeka türünden bir nebze nasibini alabilmiş biri benim için zekidir. Bu da doğuştan gelen yetilerin biraz da çaba ve ilgi ile geliştirilmesi sonucu ortaya çıkar. Zeki olmak ile bu zekayı kullanabilme ve geliştirebilme kabiliyeti de farklı şeyler. Zekice davranmak kavramı ise aslında tabir olarak bir anlam kayması olabilir. Burada kastedilen daha çok "Akıllıca hareket edebilmek" demek çünkü benim nezdimde. Burada da "idrak" ve "muhakeme" kavramlarının , "duygu" ve "vicdan" sınırları dahilinde bir potada eritilip ona göre davranış sergilenmesi söz konusu. Kısacası, herkese zeki diyemem. Her zeki insana da akıllıca hareket ediyor diyemem. Bunların hepsi birbirini oldukça etkileyen ama bir o kadar da münferit olan kavramlar benim için.
Çoklu zeka kuramındaki fikrinize bende katılıyorum. Ayrıca zekanın testlerle ölçülebileceğini de düşünmüyorum. İlgili ve alâkalı yorumlarınız için de teşekkür ederim 😄
zaten bence diye başlayabilirsin cümleye çünkkü anlattığın şey tamamen öznel. Düşük IQ puanı alan insanların zekaları arttırılmaya çalışıldı ve başarısız olundu. Evet herkesin yeteneği farklıdır ama bu zekayı temsil etmez. Dünyanın en hızlı ezberleyen adamın IQsu 80 civarlarındaydı hafızanın zekayla alakası olmadığıyla ilgili bir araştırmadan. O adam çoğu işi yapabilir iş hayatında da öyle ama IQ olarak düşük bir adam. Enistein sözünü referans vermene gerek yok. Einstein herkesin bir amacını söylüyordu ama kimse sonradan Einstein olamaz maalesef doğuştan olmadığı sürece. Zekanın biyoloıjik kanıtları var zaten zeka geni var direk. Hayvanlarında belli bir IQsu var. Öğretilmiyor bunlar örneğin kargalar.
Zeki olmayandan kastımız, ortalama iq seviyesinden de düşük bir insansa, bu insan zekice davranamaz. Ama kendi standartlarına göre elbet bu da mümkün olabilir.
Zeki olan yani ortalama iq seviyesinden yüksek bir insan içinse her durumda zekice davranıyor diyemeyiz. Bir insanın davranışlarına şekil veren birden çok etken vardır. Mesela bazıları nefsine, duygularına yenik düşerek ferasetli davranamıyor, yani zekice davranamıyor.
Son olarak bence zekice davranmak çalışarak da elde edilebilecek bir yetenek :)
Evet kesinlikle, bunlar varsa zekice davranmak için aşırı derecede zeki olmaya da gerek yok bence 😄 Aklıma gelmişken söyleyeyim bazenleri salağa yatmak da söz konusu olay için zekice bir davranış olabilir, her olay için ayrı değerlendirmek lazım : )
Hmm pekala, bir şeyler tahmin ediyorum ama 😄 Ben de bir şey sorayım o halde, sizce bir insan salt konuşma yoluyla ikna edilebilir mi? Görüşünüzü merak ediyorum :)
Herhangi bir konuda. Ama mesela klasik örnekten gideyim, bana bir şey vermesi ya da benim için bir şey yapması konusunda. Ama öyle bir şey ki bu o kişi için çok da kolay değil. Örneğin bir kızı kendisine uygun olmadığını düşündüğümüz bir erkekten vazgeçirme olabilir mesela 😄
Evet, bir kişinin fikrini değiştirerek farklı yönde davranmasını sağlamak diyebilirim. Öyle sert, agresif konuşmalardan da değil, güzel güzel bir ikna yöntemi mesela. Tatlı dil yılanı deliğinden çıkarır ya o hesap 😄😄
Tamamen fikrini değiştirmesini sağlamak karşındaki insanı sana karşı negatif bir tutum sergilemesine neden olabilir.😄 Bu tanıdığın kişi önem verdiğin bir kişi sanırım
Yo tamamen örnek verdim böyle bir olay yok. Sadece ikna yöntemleri, kişinin yalan söyledğini anlama vs. merak ederim. Doğru söylüyorsun çok ısrar edersen de husumet doğurabilir. Ama öyle durumlar var ki bunu da göze alırsın bence, göz göre göre kaos oluşmasına da müsaade edemezsin değil mi?:D
Ana Sayfa > Kültür & Sanat > Sorular > Zeki olmak ve zekice davranmak arasındaki farklar nedir? Her zeki olan zekice mi davranır? Her zekice davranan zeki midir?