4. BÖLÜM: Modern Tıbbın İlanı: "Ben Çocuk Doktoru Değilim!" Diyen doktora sende denk geldin mi?

Peki sonra ne oldu? Nerede şimdi eski doktorlar aradık ama hâlen bulamadık mı?

Son 50 yılda tıp dünyasında muazzam bir bilgi patlaması yaşandı.

Bilim öyle bir hızla büyüdü ki, hastalıkların tanı ve tedavi yöntemleri öyle çeşitlendi ki, artık tek bir insan beyninin tıp literatüründeki her şeyi aynı derinlikte bilmesi ve uygulaması imkânsız hale geldi.

1960’ların bir hekimiyle bugünün hekimi arasındaki dağlar kadar fark aslında budur.

Eski doktor daha geniş bir alana bakıyordu ama bilgi denizi sığdı; bugünkü doktor ise çok dar bir alana bakıyor ama o dar alanda okyanusun en dip noktasına kadar inmek zorunda kalıyor.
Bu bir lüks değil, bilimsel bir zorunluluktu ve bu zorunluluk beraberinde keskin branşlaşmayı getirdi.

Ancak bu durum, hasta ile doktor arasında soğuk bir duvarın örülmesine de yol açmadı değil.
Bugün bir hekime gittiğinizde, sistemin getirdiği o keskin sınırlarla karşılaşırsınız. Doktor size dönüp net cümleler kurar

• "Ben jinekolog değilim, kadın doğuma görünmeniz lazım."
• "Ben çocuk doktoru değilim, çocuğunuza ben bakamam."
• "Ben ortopedist değilim, üroloji doktoru değilim, göğüs hastalıkları uzmanı değilim...

alanında uzmanlık ve branş uzayıp gidiyor "


Ancak hani eski doktora dediğimiz gibi “Senin adın doktor ise o zaman senin her hastaya bakmak ve yardımcı olmak zorundasın!

Yea… se ne diyorsun ben anlamam senin ortopedist miş… mortopedist miş vırt zırt doktoruymuş anlamam adın doktorsa sen yaptır can bu kadına bu doğumunu” Dememeliyiz, diyemiyoruz.

Doktor ben yaptıramam benim alanım değil dediğinde!

Hasta bu cümleleri başka doktorlardan da peş peşe duyduğunda derin bir kırılma yaşar.
Kendini doktor var ama farklı branş departman doktoruymuş, yapamıyormuş sordum öyle dedi…

Nasıl yaptıramıyormuş doktor değil miymiş? Doktor olmasına doktormuş da… doğum doktoru değilmiş… Ya çekil sen bir kenara şu doktorla bir de ben konuşayım belki benim dilimde anlar…
Aslında sinirlenmeye gerek yok…

Oysa doktor sana "Seninle ilgilenmiyorum, git başımdan" demek istemiyordur; aksine, "Ben kendi alanımda en derin, en kusursuz bilgiye sahibim ama bu senin söylediğin konu benim uzmanlık sınırlarımın dışında, seni tehlikeye atamam" diyordur.

Yea… sen beni anlamıyor musun yoksa sana anlayacağın dilde mi anlatmak gerekiyor?

Ne var ki, bazı insanlar hâlen eski "her şeyi yapan" doktor modeline alışmış. Toplumsal hafıza, bu yönlendirmeyi bir "başından savma" ve ilgisizlik olarak kaydeder.

Branşlar bölündükçe tıp gelişmiştir ama insan vücudu hâlâ tek parça kalmıştır; işte modern sistemin en büyük paradoksu buradadır.

4. BÖLÜM: Modern Tıbbın İlanı: "Ben Çocuk Doktoru Değilim!" Diyen doktora sende denk geldin mi?
Cevapla