Neden bazı ilaçlar emzirme döneminde kullanılabilirken, bazıları kullanılamaz?

Neden bazı ilaçlar emzirme döneminde kullanılabilirken, bazıları kullanılamaz?


Günümüzde yeni nesil çoğu ilacın emzirme ile uyumlu olduğu bilinmektedir. Ancak bazı ilaçların etken maddeleri nedeniyle emzirme döneminde kullanılmaması gerektiği hekimler tarafından vurgulanır.


Annenin vücudu, hamilelik döneminde olduğu gibi emzirme döneminde de bebeğini koruyabilmek için çeşitli özelliklere sahiptir. Anne sütü, annenin vücudunda bebeğin ihtiyaçları doğrultusunda oluşan bir besindir. Annenin fizyolojisinde, bazı zararlı unsurların meme içine girmesine izin vermeyen birtakım özellikler bulunur. Bu girişe izin vermeyen özelliğe, “Kan-meme bariyeri” denmektedir. Aynı özellik, “Kan-beyin bariyeri” için de geçerlidir.


Bu iki bariyer, birbirine benzer prensiplerde çalışır. Yani beyin bariyerini geçemeyen bir madde, meme bariyerini de geçemez ya da beyin bariyerini geçebilen bir madde meme bariyerini de geçebilir. Örneğin; beyne direkt etki eden maddeler vardır: Bazı ilaçlar, anestezikler, analjezikler, alkol ve tütün mamulleri vb. Öyleyse, bu maddeler meme bariyerini de geçer ve süte girerler.


Kısacası, süte giriş izni olmayan çok sayıda madde vardır. Bunlara pek çok ilaç da dahildir. Aslında zannedilenin ya da yanlış bilinenin aksine emzirme döneminde annelerimizin kullanabileceği, emzirme ile uyumlu çok sayıda ilaç mevcuttur ve hekimler de bu doğrultuda ilaç önerirler. Ancak, çoğu annenin hekimin önerdiği ilaçlar karşısında endişe ve güvensizlik duyabildiğine şahit oluruz.


Annelerimiz, doktorlarıyla da bilgi alışverişinde bulunarak, kullanacakları ilaçların etken maddelerini şu adreslerde aratarak, ilacın emzirme ile uyumunu sorgulayabilirler.


http://www.e-lactancia.org
http://internationalbreastfeedingjournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/1746-4358-6-11

Neden bazı ilaçlar emzirme döneminde kullanılabilirken, bazıları kullanılamaz?
Cevapla