Haklı olmak sübjektif midir? Yoksa genel-geçer bir haklılıktan söz edilebilir mi?

Hepimiz ben kesin bu konuda haklıyım demişizdir. Peki haklılık sübjektif bir tanı mıdır? Yoksa haklılık değişken midir? Eğer kişiye göre değişiklik gösteren bir durumsa haklılık izafi bir söylemden öteye gidebilir mi?

Haklı olmak sübjektif midir? Yoksa genel-geçer bir haklılıktan söz edilebilir mi?



0|0
0|3

Erkekler Ne Diyor 3

  • her konuda haklı olan ne kadar aptal varsa selamlarımı iletiyorum beyinleri Pırıl pırıl yanıyor

    1|0
    0|0
  • haklı ya da haksız belli bir konunun etrafındaki göreceli pozisyonlardır. konu objektif bir konuysa pozisyonlar da nettir, mesela belli bir noktada suyun kaynama sıcaklığı konusunda taraflar fikir ayrılığındaysa haklı ve haksız taraflar bellidir, ispat kolaydır. ama subjektif konulara kaydıkça pozisyonlar birbirine yaklaşır, aradaki sınırlar net olmayabilir. özellikle sosyal ve etik konularda referans alınacak bilimsel veri yoksa toplumun normları üzerinden çok da net olmayan pozisyonlar belirlenebilir. mesela hammurabi kanunlarına göre itaat etmeyen bir köleyi dövmek haklı bir davranıştı, kimsenin bununla ilgili şüphesi bile yoktu.

    0|0
    0|0
    • 1ay

      Kesinlik değeri olan (bilimsel bir konuda) haklılık diye bir değer yargısından bahsetmenin bir anlamı yoktur zaten nettir ve kabul edilip edilmemesi haklılık ya da haksızlık yönünden bir incelemeye tabi tutulmaz. Bu nedenle sizin de ifade ettiğiniz gibi sosyal ve etik konuları kastediyorum. Önceki soru ile az çok bağlantısı olduğunu düşündüğüm için davet ettim sizi. Etik ve ahlaki değer yargılarının haklı ya da haksız olduğu konusunda fikir yürütmemizi sağlayan dini, kütürel, hukuki tüm kavramlar açısından dogmatik olanlar için inançsızlık, dogmatik olmayıp bir sistem üzerine inşa edilen kümülatif kurallar olarak ifade edebileceğimiz hukuki kavramlar için anarşi ve ardından gelen yeni model yıllar yılı uygulana gelen sürekli davranış ve değerler birikimi olarak ifade edebileceğimiz kültürel kurallar için ise karma bir dünya vatandaşlığı tanımıyla etkisiz hale getirilebilmesi olanaklı. O halde haklılık günün şartlları ve koşulları dahilinde kesinlik arz etmeyen izafi bir durumdur.

    • Hepsini Göster
    • 1ay

      evet, bence haklılık dediğin gibi beşeri konularda izafi bir durum. ama inançsızlık, anarşi ve dünya vatandaşlığı hikayesinin işe yarayacağından emin değilim.
      evet, hukukun yaptığı haklılık tanımı dikte etmek. hukukun işi bu zaten.
      mevcut kültüre göre insan davranışlarını düzenleyip toplumu bir arada tutacak adalet ve güven duygusu sağlamak. mevcut kültürün normlarının doğruluğu tartışılabilir tabi.
      çok uzun olmayan bir süre önce 10-15 yaşında kızlarla evlenmek normalken, şu anda sapıklık.
      ama haklılık konusunda bilimsel gerçeklerin inanca dayalı kültürleri çürütmeye başlaması şu dönemde sorunlar yaratıyor, din konusunda özellikle.

    • 1ay

      Yorumlarınız için teşekkür ederim.

  • nasrettin hoca gibi sende haklısın :)

    0|0
    0|0
    • 1ay

      Hakkı olana hakkını vermeye kalktığında giyecek donun kalmaz. Herkes kendine göre haklıdır çünkü :D

    • Hepsini Göster
    • 1ay

      Hak hukuk düzenince korunuyorsa hukuk düzenine uygun olmayan her eylem haksızlıksa hukuk düzenince meşru sayılmayan bir şey ileride meşru sayıldığında haksız olan kişi haklı hale gelmeyecek midir? Hukuk kesin genel geçer ve herkes tarafından kabul edilmesi gereken değişmez dogmalara mı sahiptir?

    • 1ay

      değişir bu. hırsızlık hiç zaman meşru olamaz. çünkü bir başkasının malına sahip olmak zarar vermek vardır. dediğim gibi tabi olduğun düzene bağlı. uyduğun düzen genel geçerse genel geçer bir hukuğa bağlısın ama evrensel her zaman geçerli kuralların olduğu bir hukuk olabilir. örneğin sebebsiz yere adam öldürme ilkesi her zaman her yerde uygulanabilen bir kural olabilir

Kızlar Ne Diyor 0

Kızlar görüş yazmamış.

Yükleniyor...