İslamda neden itikadi ve ameli mezhepler ayrımı var?

Aklıma takılan sorulardan birsi de bu sorudur. neden hak mezhep olarak bildiğimiz 4 mezhebe sadece ameli konularda tabi oluyoruz da inançla alakalı konularda çok sonraları ortaya çıkan mezheplere (Maturidi ve Esarı) uymak durumundayız. yani peygambere tarih olarak çok daha yakın olan ve müctehit seviyesine ulaşmış 4 mezhep mezhep imamlarının ameli görüşleri alınıp itikadi görüşleri bırakılmış. neden? cevaplarınız için şimdiden teşekkürler


0|0
3|4

En İyi Kız Görüşü

  • ebu hanifeye herzaman çevresi kelam ilmiyle fazla uğraşmamasını söylemiş.eşariler gibi mezhepler bu konularda yoğun çaba sarfetmiş.ama alimlerden eşarilere katılmayanlarda var.sanırım o yüzden osmanlı bu tarz konularda eşari mezhebini kabul etmiş

    0|1
    1|0
    • Ebu hanife fıkıh ilminden önce kelam ilmiyle meşhur olmuş bir alimdir. henefi mezhebine tabi olanlar genelde itikatta maturidi mezhebibi taklit ederler, osmanlı ise eşari mezhebini değil matüridi mezhebini benimsemiştir, çünkü osmanlı amelde nhanefi mezhabini uygulayan bir devletti

    • Hepsini Göster
    • link eşariye kısmını oku

    • Belli bir dönem dediğiniz gibi olabilir ama ebu suut osmanlı devletinin bel kemiğidir. dolayısıyla en güçlü olduğu yıllarda matüridiliği esas almışlardır

Kızlar Ne Diyor 2

  • hımmm benim bu konudan anladığım şöyle: peygamber efendimiz(sav) döneminde zaten bir ihtilaf yok. halife diöneminde ve onu takip eden alim kendine güvenen kişilerin olduğu dönemde de. mezheplerin ayrılması müslüman çoğunluğun farklı coğrafyalara ayrılmasının ve kendine güvenen kişilerin azlığının doğal sonucu burada mütabıkız herhalde.şimdi hak ezhep dediğimiz akaidle ilgili şeyleri açıklıyo yani iman esası. bu mezhebin kurucusu imam matüridi ama esasını oluşturan eseri ebu hanefi yazmış demek ki görüş olarak ameli mezhep olan hanefilikle benzer doğal olarak. eşarilik için de şafiliğin benzer olduğunu söyleyebiliriz. ayrım şurdan geliyor. akaidle ilgili olan şeyler insanı delalete götürebileceğinden kişi yorumuna çok fazla açık değil bunların hassasiyetle açıklanmaya çalışıldığını ifade ediyor hak mezhepler. ama islamın tek mevzusu iman ve inançla ilgili olan değil. düşün ki adamların kafasına namazla, oruçla ilgili bir sürü şey takılıyo bunların tekrar tekrar ifade edilmesinin gerektiği yerlerde daha serbest yorum hakkına sahip olan fıkıh mezhepleri devreye giriyo. örneğin şafilikte namaz kılarken işaret parmağını kaldırmak diye bir şey var bunu yapsan da yapmasan da seni küfre götürmez. arada nüans farkı var ve ayrımın yapılması biraz ilme dökmek amacından kaynaklanmış olabilir bence yoksa başlık başlık ayırmasan da rekleri belli mezhep konusunda. hanefiliğin hak mezhepten matüridiliğe bağlı olması gibi...

    0|0
    0|0
    • sorumu anlayan tek kişisiniz. görüşleriniz üzerinde uzun uzun tartışılabilir ama ben kendi sorumla alakalı kısmına cevap vereceğim: metürüdiliğin bir nevi hanefiliğin bir devamı olduğunu söylüyorsunuz,madem öyle itikatta da hanefi mezhebine uyulması gerekmezmiydi. itikstts maturidi ile hsnefi mezhebi arasında bir çok görüş ayrılığı vardır. bence itikatta matüridiliğin benimsenmesinin başka bir sebebi var: maturidinin türk kökenli olması ve osmanlının onu benimsemesi.

    • Hepsini Göster
    • :)) pekiii.. böyle konular olsun da biraz sınayalım kendimizi.

      saygılar... :D

    • Selametle.. Allah'a emanet olun

  • Mezhepleri saçma buluyorum tek kelimeyle. Ben Hanefi mezhebiysem yılan balığı yemem helal diyelim Şafii isem haram..Ne saçmalık yani benim bildiğim haramı helali din belirler, Kur'an belirler imamlar değil.

    1|4
    3|1
    • aynı fikirdeyim

    • Hepsini Göster
    • Ama mezheplerin mantığını yazımda yazdım ya zaten. İstersen tekrar oku cevabımı. Son paragrafımı okursan öncelikle anlarsın diye umuyorum.

    • Tamam Mathe, Allah'ın helal ve haram dediğini kabul ediyorsun değil m ? Elbette ediyorsun. Şimdi Kur'anı Kerim'de olmayan birtakım hükümleri Allahü teala peygamberimize vahiy olarak bildirmedi mi ? Elbette bildirdi. İşte peygamberimize bildirilenleri de kitaplaştıran alimlerden öğreniyoruz. Yoksa alimler kendi kafalarından helal-haram diyemez ki. Öyle diyen kişi kim olursa olsun zaten kafir olur.

Erkekler Ne Diyor 4

  • Efendimiz yasarken İslamiyetin yayildigi yer bakimindan fazla bir sorun yok ancak sonrasinda Halifeler dönemi sonra Emevi Abbasi islamiyet daha büyük bir kesime yayildigi icin ihtilaflar cikmis.Bu yüzdende alimlerin ortak bir noktada bulusmalari icin bazi konularda ortak davranmak icin mezhepler ortaya cikmistir.Tabi itikadi mezheplere gelince Osmanli ve Dahasi Selcuklu döneminde uyulan itikadi mezhepler anadoluya gelmistir.Ve bölgede yetisen Alimlerinde bu konuda telkinlerin olmasi nedeniyle Hanefi Mezhebi bu ülkede daha cok.Ancak Arap kökenli olan insanlar sanirim Sii mezhebindeler.

    0|0
    0|0
    • yorumlarınıza katılıyorum ancak arap kökenli olanlar şii mezhebinden değildirler. aksine şii mezhebine en çok karşı çıkan araplardır. şiilyi benimseyen farslılardır

    • evet sanirim fatimi halifeligide Sii mezhebinin Halifeligi oldugunu idda etmistir evet pardon cok özür dilerim hatali yazmisim.

    • estağfirullah

  • Öncelikle dört mezhep imamının ameli görüşlerinin bırakıldığını da nereden çıkardığını anlayamadım . Örnek verir misiniz ?

    Mezhepleri de kısaca açıklayacak olursak, mezhepler Allahü tealanın insanlara bir nimetidir. Çünkü Kur'anı Kerim'deki bazı şeyler kesin olarak hükmedilmemiştir edilmemiştir. Yani bazı şeyler yoruma açık bırakılmıştır. Bu, bizim kolaylığımıza gelsin diye yapılmıştır. Peygambarimiz bu durumun oluşacağını zaten belli etmiştir.

    Ümmetimin ihtilafı rahmettir ( Deylemi )

    Yine Enes Bin Maliki'den rivayet edildiği diğer bir hadis şöyledir : Ümmetimden Ebu Hanife adında biri gelecektir. Allahü tealanın dinini ve benim sünnetimi canlandıracaktır.

    Hadisleri çoğaltabiliriz. Eğer İslam, direk emirlerin kesin ve net bir şekilde dile getirilen bir din olsaydı, kolaylık dini olmazdı. Allah'ın kitabındaki ayetlere uymayan günahkar olurdu, ehemmiyet vermeyen ise çok basit kafir olurdu. İşte İslamın kolaylığı buradan anlaşılıyor. Ehl-i Sünnet mezheplerinden hangisi işimize geliyorsa ona uymalıyız. Yollar bazı yerlerde farklı olabilir ama hedefler aynıdır. Ayağındaki ayakkabı hangisine uygunsa o yolu takip et. Yeterki Ehl-i Sünnet itikadında olalım.

    2|0
    3|2
    • Eğer İslam, direk emirlerin kesin ve net bir şekilde dile getirilen bir din olsaydı, kolaylık dini olmazdı..

      Ee madem öyle neden mezheplerde haram helal olayı geçiyor?

    • Hepsini Göster
    • Allah niye peki Kur'anda bir ölçüt vermiyor? Kullarının insiyatifine bırakmış madem neden Peygamber aracılığıyla bir kısıtlama getiriyor? Bu tezatlık değil mi?

    • Aslında mantıklı dediğin tamam onu bende biliyorum önceden beri ama işte haram helal olayını bir türlü beynim kabul etmiyor.

  • Kuran'da mezhep diye bir şey yok. Ve ben Kuran'da olmayan bir şeyi her kim söylerse söylesin, kıstas almam. Mezhepler sonradan ortaya çıktı. İslamda tek doğru var, Kuran'da her şey açıktır, mezheplere gerek yok aslında ama zaman içerisinde illa bölünmeler olmuş. Şu an ki gerçek bu

    1|2
    2|1
    • bizim için ana kaynak kur'an ve sünnettir, ikisini bir birinden ayıramazsınız. etle tırnak gibidir, eğer böyle yaparsanız zaten kendinizle çelişmiş olursunuz. çünkü kuran onun (s.a.v.)İn sözlerininde kendi heva ve hevesinden olmadığını ve vahiy kaynaklı olduğunu belirtmekte. mezhepler ise dinin aslından değil, sadece zarurete binaen doğmuştur

    • Hepsini Göster
    • ilimde yetersiz olan insanlar yani bizler

    • Mezhep konusuna katılmıyorum dediğim gibi.

  • İtitkati görüşlere ulaşabileceğim kaynak önerirmisin

    0|0
    0|0
Yükleniyor...