80'li Yılların Unutulmaz Türk Dizileri

Merhaba Dostlar;

Neredeyse her gün yeni bir diziyle karşılaşıyoruz. Bazıları sezonu tamamlayamadan kaldırılıyor, bazıları seyirciyi ekrana kilitliyor. Günümüzde hal böyleyken eskiden hangi diziler vardı ?

Bu dizileri hatırlamak adına, özellikle tek kanallı 80'li yıllarda bizzat izlediğim dizilerle ilgili izlenimlerimi ve aklımda kalanları sizlerle paylaşacağım.

Duvardaki Kan (1986)

80'li Yılların Unutulmaz Türk Dizileri

Senaryosunu Prof.Dr. Mim Kemal Öke yazmış, daha sonradan aynı adla romanını da çıkarmıştı. İttihat ve Terakkinin Lideri Talat Paşa'nın Berlin'de bir ermeni tarafından öldürülmesi sonrasında yaşanan dava ile ermeni sorunu konu ediliyordu.

Dizinin oyuncu kadrosu oldukça zengindi. Türk sinemasının tamamına yakın ünlü ve karakter oyuncuları yer almıştı. O kadar güçlü oyunculuk sergilemişlerdi ki, ermeni rolünde oynayan oyuncuları daha sonradan hep ermeni vatandaşı olarak görerek itici bulmaya başlamıştım. Bir zamanlar TRT'nin bir kanalında tekrarına denk gelmiş, ancak dizinin son bölümlerine geldiğinden izleyememiştim.

Duvardaki Kan Dizi Jeneriği

Küçük Ağa (1983)

Tarık Buğra'nın aynı adlı romanından diziye uyarlanmıştı. Başrollerini Çetin Tekindor, Fikret Hakan ve Aydan Şener oynamıştı.

Milli mücadeleye daha subjektif açıdan bakılarak, Konya'nın Akşehir ilçesinde nasıl bir mücadele verildiği anlatılıyordu. İşgal altında bulunan vatanının tekrar bağımsızlığına kavuşabilmesini dert edinen bir imamın milli mücadeleye katılmasını, Çerkes Ethem ve Kuvayi Milliye arasında kalışı, hainlikten kahramanlığa geçişi konu edilmişti.

İzlediğim en iyi dizilerden biriydi. Tek kanallı televizyon döneminde reyting kaygısı olmayınca, günümüz dizilerindeki gibi, tarihi kişi ve olaylar çarpıtılarak magazin malzemesi yapılmıyordu. Belki de bundan dolayı kaliteli ve etkileyiciydi. Aynı Duvardaki Kan dizisinde olduğu gibi Türk sinemasının neredeyse bütün iyi-kötü karakterleri rol almıştı. Şu an bu kadar oyuncuyu tek bir dizide toplamak neredeyse imkânsız.

Bir zamanların en gözde kadın oyuncusu Aydan Şener'in ilk tanındığı diziydi. Daha sonradan rol aldığı Çalıkuşu dizisiyle zirve yapacaktı.

Küçük Ağa Dizi Jeneriği

Perihan Abla (1986)

Günümüzde anlamını ve önemini yitiren mahalle kavramının muhtarlık tabelasına sıkıştırılmadığı, hâlâ canlı tutularak yaşatıldığı bir dönemde İstanbul'un örnek mahallelerinden Kuzguncuk'da bir mahalle dizisi olarak çekilmişti. 2 yıl kadar ekranda kalan dizinin daha sonradan benzerleri çekilecekti. Hem de aynı mahallede.

Perran Kutman ile Şevket Altuğ'un başrollerini paylaştığı dizide Perran Kutman'ın müthiş oyunculuğu ile hayat verdiği Perihan Abla karakteri bizlere örnek olmuştu. İki kardeşine hem analık, hem de babalık yapmıştı.

Samimiyet, yardımlaşma ve dostluk gibi kavramların değerini ve anlamını öğretmişti bizlere. Zaman zaman güldürdü, zaman zaman hüzünlendirdi misafir olduğu izleyenlerini.

Şakir ile Perihan'ın yaşadığı aşk o kadar naifti ki, her türlü menfaatten uzak, tutkulu bir sevdaydı yaşadıkları.

Dizinin diğer önemli karakterlerinden Tuluğ Çizgen'in oynadığı Meraklı Melahat tiplemesi, hala günlük hayatımızda kullanılan yakıştırmalardan birisi olmuştu.

Perihan Abla Dizi Jeneriği

Bizimkiler (1989)

Bir apartmanda yaşayan aileleri her hafta evimize misafir ettiğimiz aile dizisiydi.

Apartmandaki baş kahramanımız tipik bir aile reisi ve babası Şükrü Bey, ideal bir türk kadını ve annesi Nazan Hanım, Onun sesi ve gözüyle diziyi anladığımız oğulları Ali,

Ağabeylik kavramına hayat veren Şükrü Beyin ağabeyi ve iş ortağı Şevket Bey,

Titiz, takıntılı ve cimri tavırlarıyla tanınan apartman yöneticisi Sabri Bey ve hırçın karısı Ayla,

Dalavereci kapıcı Cafer, ters ve asabi karakterli kayınpederi Yandan Çarklı Halil,

Apartmanın dedikodu kaynağı sarhoş Baykuş Cemil ve terzi karısı Sevim Hanım,

Her seferinde aracıyla çöp bidonlarını deviren horoz dövüştürücüsü Katil Yavuz ve oynak sevgilisi Şengül,

Katilin elemanı düzenbaz Tak Tak Sedat,

Almanya gurbetçisi tamirci Davut, sürekli kültür çatışması yaşadığı alman asıllı karısı Ulrike, kadınlara sarkan sempatik sapık, zihinsel engelli oğulları Halis,

Şükrü Beyin işyerindeki meraklı ve dedikoducu Muhasebeci Ergun ile sürekli çekiştikleri Çaycı Abbas Efendi.

Dizinin bu kadar tutulması ve benimsenmesinin nedeni isminde gizliydi

Görüldüğü üzere tüm karakterler ailemizden, akrabalarımızdan, komşularımızdan birileriydi ve bizi anlatıyordu. Yayınlandığı saatlerde evimize misafir oluyorlardı sanki.

Dizideki ilişkiler samimiydi, naifti. Şimdiki dizilerle kıyaslandığında şiddet, nefret, entrika, aldatma yoktu. Kısacası tam bir aile dizisiydi ve ailece izlenebiliyordu. Dolayısıyla dizinin bu kadar tutulması ve benimsenmesinin nedeni isminde gizliydi. Bizimkiler.

14 yıl gibi uzun süren dizinin bir çok oyuncusu değişti, bir çok oyuncusu da hayata gözlerini yumdu. Dizideki bazı karakterlerin lakapları ve söylemleri hayatımızda kullanılır hale geldi. Bu açıdan bakıldığında dizi uzun yıllar hafızalardan silinmeyecek.

Bizimkiler Dizi Jeneriği

Çalıkuşu (1986)

80'li yıllarda çekilen ve sonradan türeyen taklitlerinden farklı olarak uyarlandığı romanın orijinalliğinden ödün verilmeden çekilen bir diziydi.

Başrollerini dönemin en güzel kadın ve en yakışıklı erkek oyuncularından olan Aydan Şener ve Kenan Kalav oynamıştı. Sadri Alışık, Zafer Ergin ve Eşref Kolçak gibi usta oyuncular dizinin diğer ana karakterleriydi.

Çocuk oyuncu olarak diziye katılan Mine Çayıroğlu'nun oynadığı karakter olan Munise'nin hastalığa yakalanıp hayata göz yumduğu sahneler izleyenlerini ağlatmayı başarmıştı.

Dizinin senaryosu ve güçlü oyuncu kadrosu kadar müzikleri de çok beğenilmişti.

Çalıkuşu Dizi Jeneriği

O yıllarda diziler 40-45 dakika sürüyordu. Şimdiki gibi 1,5-2 saat sürmesi için sahne ve senaryolar lastik gibi uzatılmıyordu.

Bir sezon ekranlarda kalan dizi, damağımızda unutulmayacak bir lezzet bırakmıştı. Belki de lezzetli olmasının sebebi buydu.

Kaynanalar (1974)

Bildiğim kadarıyla türk televizyon tarihinin ilk dizisi. 1970'li yıllarda çekilmiş, sonrasında devam dizisi çekilerek 30 yıla yakın ekranlardan hiç inmemişti.

Tekin Akmansoy ve Leman Çıdamlı'nın başrolünü oynadığı filmde, Kayseri'den Ankara'ya taşınan bir ailenin, gelenek ve göreneklerine bağlı kalarak, büyük şehire alışmaya çalışması durum komedisi olarak anlatılıyordu.

Aynı zamanda Demokrat Partili uyanık Kayserili işadamı olan Nöri Gantar'ın, sosyetik CHP'li dünürüyle yaşadığı çatışmaya da yer veriliyordu. Bu açıdan bakıldığında, dizinin o dönemi anlamamıza ve günümüzle kıyaslama yapmamıza imkan veren sosyalojik bir çalışmaya konu olabileceğini de söyleyebiliriz.

Dizinin jenerik müziğini Moğollar yapmıştı. Onca seneden sonra hâlâ kulaklarımızda çınlıyor desek abartmış olmayız.

Kaynanalar Dizi Jeneriği

Kartallar Yüksek Uçar (1983)

Attila İlhan'ın senaryosunu yazdığı dizide sosyal ve kültürel farklılık gösteren Banazlı İsmail (Sadri Alışık) Hanımağa (Selda Alkor) ailelerinin çatışması konu ediliyordu. Asmalı Konak'ta Sümbül Sultan olarak karşımıza çıkan Selda Alkor'un oynadığı Hanımağa karakteri bu dizi sayesinde üzerine yapışıp kalmış, Banazlı İsmail karakteriyle birlikte toplumda kabul görerek günlük hayatta yapılan yakıştırmalardan biri olmuştu.

Kartallar Yüksek Uçar Dizi Jeneriği

2. Dünya Savaşı sonrasındaki yıllara ışık tutması nedeniyle dönem filmi özelliği taşıyan dizide, aynı zamanda mafya ilişkileri de konu ediliyordu. Dizi yıllar sonra farklı oyuncularla uyarlanarak tekrar çekilecekti.

Usta oyuncu Sadri Alışık'tan anlamlı ve derin sözler.

Sabır göstererek okuduğunuz için teşekkür ediyorum.


2|2
7|4

Senin görüşün nedir?

0/2000

Gönder

Kızlar Ne Diyor 7

  • Hiçbirini bilmiyorum

    0|1
    0|0
  • Güzel görüşş :)

    0|0
    0|0
  • Küçük ağa ve kartallar yüksek uçar dışındakileri izlemiştim..

    0|1
    0|0
    • Bahsettiğiniz dizileri yaşınız ve kısa sürmesi nedeniyle hatırlamanız zor.

      Yorumunuz için teşekkür ederim.

  • Yaşım bizimkileri bir iki bölüm izlemeye yetişti ama çoğunu bilmiyorum
    Eline sağlık

    1|1
    0|0
    • Haklısınız, daha çok yaş gurubu ve üzerindekilerin hatırlayabileceği dizilerdi.

      Teşekkür ederim.

    • * orta yaş grubu olacaktı, eksik çıkmış.

  • Eskiye götürdünüz 😊

    Emeğinize sağlık

    0|1
    0|0
    • Bu yaşlarda nostalji duygularımız depreşip eskiye özlem artıyor. Genç yaşınıza rağmen sizde de başladı demekki :)

      Teşekkür ederim.

    • Hepsini Göster
    • Ne demek efenim, asıl ben teşekkür ediyorum :)

  • Bizimkiler ve Kaynanalar çok güzel dizilerdi. Emeğine sağlık

    0|1
    0|0
  • Kartallar Yüksek Uçar'ı hatırlıyorum. O zaman çok küçüktüm ve aslında yaşıma göre de değildi ama yine de uyumamak izleyebilmek için her numarayı yapar, sonuçta da her zaman ilk beş dakika içerisinde uyuyakalırdım.
    Küçük Ağa da aşağı yukarı aynı dönem yanlış hatırlamıyorsam. Annemlerin Fikret Hakan'ı tüm yaşamları boyunca Çolak Salih diye hatırlamalarının sebebidir. Bolca çatışma sahneleri hatırlıyorum o filmden.
    Çalıkuşu'yla tüm Türkiye tanımış aşık olmuştu Aydan Şener'e :) Perihan Abla, Kaynanalar, Bizimkiler hep çocukluğumun sıcak dizileri oldular. İnsanlık kavramının hep ön planda olduğu, mahalle ve yardımlaşma gibi Türk değerlerini öne çıkaran Perihan Abla ve Bizimkileri daha sonra Süper Baba takip etti tarz olarak sanırım.
    Duvardaki kan hiç bir şey ifade etmediği gibi hikayesini şimdi de beğenmedim.
    Elinize sağlık, çok değerli bir bence olmuş şahsım adına teşekkür ediyorum :)

    0|1
    0|0
    • Aynı yaş gurubundan olmamız hasebiyle hepsini hatırlayarak yorumlamanız mutlu etti beni.

      Özellikle Aydan Şener ile ilgili "Tüm Türkiye aşık olmuştu" yorumunuz mükemmeldi. Bu tespiti nasıl akıl edemedim diye hayıflandım :)

      Gerçekten de o yıllarda dizi karakterleri o kadar benimsenirdi ki, kimilerini evleneceğimiz kadın olarak görür aşık olurduk, kimilerini evlat, kardeş, baba, anne yerine koyardık. O yıllarda magazin programları yoktu. Zannımca bunun da etkisiyle sanatçıların -varsa bile- kirli çamaşırlarını ekranda görmez, gönlümüzde hep masum olarak kalırlardı.

      Duvardaki Kan'ın çekildiği yıllar Asala örgütünün eylemlerinin olduğu bir döneme rastlıyordu. O yıllardaki devlet ideolojisinin etkisinde, belki de yönlendirilmesiyle çekildiğini düşünüyorum.

      Tebrik etme-teşekür etme ikilemindeki tevazu farkı ince bir detaydı. Bu naifliğinizden ben de kendime ders çıkardım.

      Güzel yorumunuz benceme anlam kazandırdı. Çok teşekkür ederim.

Erkekler Ne Diyor 4

  • Bizimkileri hatırlıyom sanki :D

    0|1
    0|0
    • Yaşınız çok genç, hatırlamamanız gayet doğal :)

  • Emeğine sağlık abim, bizimkileri unutmak elde değil. 😊

    0|0
    0|0
  • eline sağlık arkadaşım güzel paylaşım panpa

    0|1
    0|0
  • bizimkiler unutulmaz, pazar akşamlarının telaşı içinde izlediğimiz

    0|1
    0|0
Yükleniyor...