Batılılardan geri kalmamak düşüncesinin üzerine başlayan sanatın temelleri ne kadar sağlam olabilir?

Osmanlı dönemi ihtişamını kaybetmeye başladığında batılılardan bir çok konuda geri kaldığını kabul etmesiyle 18.yy da resim sanatına ağırlık vermeye başlasa da 19 yy.da Osman Hamdi ve Mihri Müşviğin öncülüğünde yasakların kısmen kalkmasıyla insan ve kadın figürünün resim edilebilmesiyle biraz daha özgür hale geldi.

Yinede ressamlar bağımsız olmadı çünkü Osmanlı henüz kapitalizme geçiş yapmamıştı ve bu eserlere sahip çıkan burjuva yoktu dolayısıyla eserlerinde tek sahibi Osmanlı devletiydi. Bu da akıllara şu soruyu getiriyor ''bu dönemde muhalif bir ressam olabilir miydi''
(Elbette vardı fakat savaş dışında Osmanlının halkının zor dönemi asla resim edilmedi.)

Günümüze de bakarsak hala Anadoluyu yansıtan eserleri bulabilmiş değiliz. Oysa ki sağlam kökleri bulunan bir kültüre sahip olduğumuz kesin.

Bir diğer sorum ise kapitalizmin kölesi olan ülkemizde eserin değerini anlayabilecek bir burjuva sınıfından bahsedebilmemiz mümkün mü?

Teşekkürler..


0|0
15|68

En İyi Erkek Görüşü

  • Merhaba can kız.

    Cevap oryantalizm ve O. Hamdi ilişkisinde gizli sanki. Dönemdaşları manzaraya hapsolmuştu. O ise yasak olan veya belli belirsiz resmedilen "figür"e yönelmiş, ezber bozmuştu. Fakat. F. Özpetek ve F. Akın filmlerinden de aşina, "oryantalist" bir arka plan var burada. O dönem Batı'da şahlanan oryantalizm, egzotik addettiği Doğu'yu -resim düzleminde- odalık, cariye, parmaklık üçgenindeki yüzlerle alır hani. Hamdi Bey'in Paris'teki yılları göz önüne alındığında pekala bu rüzgara kapıldığı söylenebilir. Eserlerinde ikircikli bir hal görülüyor:

    Ondaki oryantalist figürler biraz daha gerçekçi. Egzotizmden görece arınık. Fikret Otyam'ın cefakar Anadolu kadınlarının nüvesi oradadır mesela. Kadın, Hamdi Bey'de zincirlerini kırar. Kah divanda kitap okur; kah vazoyla ilgilenir. Kafesin öte yakasındadır. Buna karşın erkek figürlerinde oryantalist iz yoğundur.

    Özetle; bileşik kaplar yasası gereğince elbette XIX. y.y. Batılılaşma'sından resim de payına düşeni alır. Ancak figür çizmek, başkaldırıdan ziyade, oryantalizmden tevarüs. Ve oryantalizmle malul bir özgü/n olma sıkıntısı mevcut.

    Tarih felsefesi, çöküş döneminde mimarinin şaha kalktığından bahseder. Kasırlar, maskelemedir. 19. y.y. mimaride şanslıydı :) Heykelde ise alabildiğine bedbaht. Resmi, ikisinin arasına konumlamalı. Avrupa'da çağdaş edebiyat, burjuva kahvehanelerinde doğar. Bizde kentsoylu sınıf olmadığı için sarayın iaşesinde, "mabeyn" ressamları görüyoruz.
    Bu mabeynciler çoğunlukla asker kökenli okullardan yetişme. Ekonomik kaygılarının olduğu da pek söylenemez. Dolayısıyla ortodosk çizgiye bağlılar ve bir hami aradıklarını da zannetmiyorum. Anadolu'yu da pek tanımıyorlar.

    1940 kuşağı mesela bu resmi çizgiyi kırar, siyaseten bağımsızlaşır (ekonomik değil). Ve sivilleşir. İstanbul'daki kabuğundan çıkar ressam. Demir ağlarla örülü Anadolu'yu kateder. Estetik açıdan ne kadar tatmin ettikleri tartışılır tabii. Ama Anadolu, bir İstanbullunun dar/oryantalist tasvirlerinden de uzaklaşır

    3|1
    0|2
    • Maslow piramidinin ilk aşamalarını geçemeyen bir insan için resim sanatı lüks kaçıyor demek ve ilgisizliği salt buna yormak yeterli değil. Halkın kültürel geri kalmışlığını atlamamalı. Bu meyanda. 1950 sonrası Anadolu'da sergiler açan ressamlar, çok satma peşinde değillerdi şüphesiz. Bu çabalar muhtemeldir ki -ekonomik kaygılardan çok- sevdirme görevine hizmet ediyordu. Ressam, Ahmet Celallikten sıyrılıyor ve Anadolu'yu tanımaya başlıyordu.

      Bir toplumun gelişmişlik düzeyi, kültür ve sanata verilen değerle (ve sanat "ÜRÜN"lerinin kemiyet ve keyfiyetiyle) doğru orantılıdır.

    • Oryantalizmden bahseden olur diyordum kendimce ama bu şekilde doyurucu bir cevap beklemiyordum. Ne güzel tek tek detaylı yazmışın üzerine ne söyleyebilirim ki..
      Bu yazının mükafatı ucuz bir en iyi olmamalıydı , çok üzgünüm =(

    • Arjantin maçına pas atıyordum ki, derken bildirim.

      O kadar güzel bir soruydu ki bu. Beyin fırtınası ile örülü. Asıl mükafat, belki de bu sorunun varlığı.

      Kuru bir teşekkür ediyorum.

Erkekler Ne Diyor 67

  • Zaten en iyi cevap secilmis. Ben de kendime göre, kapitalizm konusunda bir tartisma baslatayim efendim.

    Kapitalizm, agir, ezici, sadece amaca yönelik bir sistem oldugu icin, saf halde alindiginda bunama, kültürsüzlük, gaddarlik gibi yan etkiler yaratip, insanin en bencil huyu olan hirs kavramini gidiklar. Isine gelmeyen seye, yani kar getirmeyen seye tu-kaka dedigi icin, süper kapitalist bir toplumda, burjuvanin sanatla ilgilenmesi ya hava atmak icin ya da parayi baska bir degere cevirmek (Bknz. Picassom var, ne zaman istesem satarim) icin olur ne yazik ki.

    Bu Kapitalizm sablonunu ülkemize uygulayinca, zaten bünyede var olan egitimsizlik, kapitalizmle karsilikli etkilestigi icin, eserin degeri "Tükürürüm ben böyle sanatin icine" seklinde yorumlanir genelde. Kaldi ki bu "günah !! yakalim !! asalim, keselim, poposuna seyedelim o sanati" seklindeki tarihi yaklasimlarin yillar veya asirlar sonraki yankisi oldugu icin mazur görmek lazimdir efendim. Tabiri caizse "Urfa'da Oxford vardi da biz mi okumadik?"

    Biz kendimizi kandirmaya devam edelim efendim. Sanata ihtiyac yoktur. Neyimize yarayacak heykeldi, resimdi, edebiyatti, performansti. Bize arabesk arabesk, "ruhum yorgun, bedenimi zorluyor" tarzi kamyon arkasi yazilardan toparlama sado/mazo kitaplar yeter. Performans sanatcisi da sanatini icra ederken (Bknz. Pippa Bacca) kendi memleketinde dursun. Ne isi var Türkiye'de?

    Bizim Ebru sanatimiz bir de dokudugumuz kilimlerimiz var. Onlar zaten anadolunun duygusunu, düsüncesini, dokusunu, yapisini, kanini, cigerini yeterince tüm dünyaya anlatiyor. Herkes de bizi öyle güzel anliyor ki zaten.

    0|0
    0|0
    • Burjuvanın lüks merakını es geçmeyelim ama :) Birde kapitalizmin işlediği ülkelerde çok ünlü ressamlar (picasso, frida gibi) dönemin komünist partisine üyeydi bu durumda burjuvaya hizmet etmiş olması kapitalizmi benimsediği anlamına gelmez. Sanatı ayakta tutabilecek başka bir sistem var mıdır düşünür dururum.
      Ülkemizde ise öyle bir burjuva yok ki alacağı eserin değerini anlasın , takibini sürsün ;) Sabancıya sahte eser kakalamacalar falan yani para ç. k olsa da burjuva burjuva ünvanını taşıyamıyor.
      Ben daha farklı bir soru soruyum :)
      Sence ezilme , gaddarlık, acı, sefalet olmadan ressamın muhalif duygular hissetmeden eserler icra etmesi mümkün müdür?
      Yani en az burjuvanın beslendiği kadar sence sanatta bundan beslenmiyor mu?

    • Hepsini Göster
    • Fikirleriniz tutarlı, yorumlarınız da net efenim. Teşekkürler :)

    • Rica ederim efenim, adam gibi bir soruya cevap verdigim icin mutlu oldum. :)

      Dipnot: Okuyanlar icin, bu sorudaki "Osmanli ve Sanat Tarihi" bilgilerini ben yeni ögrendim. Bilmeyenlere tavsiye ediyorum.

  • Yazdıklarını 2 parçaya ayırarak yorumlarda bulunmak istiyorum.
    1.si gerek İslam'ın kısıtlayıcı tarafları gerekse Coğrafi keşiflerle başlayan, sonrasında reform (ki bunun bizde yaşanmamasının sıkıntısını dini baskı noktasında hala çekiyoruz) ve rönesansla devam eden sanatı da birebir ilgilendiren süreçlerin yaşanmamış olması nedeniyle sanatta da bilimde de gelişemedik. Sanatta gelişmek demek toplumun modernleşmesi demektir. Bugün bu ülkede kadın-erkek ilişkilerinde yaşanan sorunlar dahi sanatta geri kalmışlığımızla doğrudan ilgilidir. Sanatla ilgili altyapımız sağlam, kültürümüz oldukça zengin, ama sanat yapma eylemiyle ilgilli altyapımız ise oldukça zayıf. Bu konuda sana katılıyorum.

    2.soruna gelince... Batıdaki burjuva sınıfı da kapitalizmin gelişmesiyle büyüyebilmiş ve o ülkelerin gelişmesine, modernleşmesine öncülük etmiştir. Yani aradaki fark kapitalizmin gelişme biçimdir. Bu nedenle sanırım oradaki doğru kelime kapitalizm değil emperyalizm!

    1|1
    0|0
  • İşte bu soru çok güzüel teşekkürler ilk başta...

    sanatı aslında her alanda kullanmışız lakin osmanlı döneminde bağımsız değildi.Hatta Sultan "Fatih sultan mehme’in, saray içinde Venedikli ve Fiorentinalı sanatçılar için bir atölye oluşturduğu biliniyor. Böylelikle Sultan, Topkapı Sarayı’nı İtalyan stiliyle tanzim ve tertip ettirmiş oluyordu"
    Figürsel olarak bağımsız çalışmaları daha çok roma ve avrupa krallıklarında görülüyor.

    Günümüzde ise Tamamen Sanatsal eserlerin bir çoğu ya satılıyor , ya kaçırılıyor ya da orjinali sahtesi ile değiştiriliyor.Senin bahsettiğin burjuva takımı kendi sanat eserlerimize sahip çıksaydı zaten kendi lüks yaşamlarında duvarlarında orjinal pikasso resimlerimleri olmazdı.Kültürümüz çok eski elimizdeki birçok eserde maalesef telef olmuş. BU ülkede Diyanete ayrılan bütçenin %30 u bu bahsettiğimiz çalışmalara aktarılsaydı zaten her ilde bir müzemiz olacaktı... Daha devam ederde uzatmayım...

    1|0
    0|0
  • Eski Osmanlı bildigin gibi teoratik bir sistemle yönetiliyordu ve altta bazı arkadaslarında yorumladıgı gibi İslam dininin resme getirdigi birtakım sınırlamalar vardı zaten bu tür sınırlamaların oldugu bir ortamda özgürlükten elbette bahsedilemez ki sanatta bir bakıma özgürlükle bagdasan bir kavramdır hatta öyleki bu dini gelenekci anlayıs hattatcılar issiz kalmasın diye matbaanın kullanımını dolayısıyla yazılı materyalin genis kitlelere yayılmasını ve halkın okur yazar olmasını engelledi bakıs acıları hep dar bir pencerede sınırlı kaldı öyleki cumhuriyet geldikten sonraki dönemde bile cok partili hayata gecis denemeleri yobaz kesimlerin eski sistemi geri getirme cabalarına tanık olmustur bu ülke.Atatürk cumhuriyeti ilan etmeden belli bir süre sartların olgunlasmasını beklemek durumunda kalmıstır konudan uzaklasmayalım demem o ki yıllarca teokratik sistemle yönetilmis ve bu sistemi benimsemis ve belli düsünce ve deger yargı kalıpları icine sıkısıp kalmıs ve kah dönemim seyhülislmalarının verdigi fetvaların kah mahalle imamlarının vaazlarının etkisinde kalarak her yenilige seytan icadı anlayısı ile yaklasan bir toplumdan veyahut bu toplumdan peydah olan bir sanatcıdan özgün bir eser cıkmasını beklemek pek gercekci bir yaklasım degil bence cünkü özgün bir eser verebilmek ugrastıgın isin son asamasıdır isin temelini kuralını kaidesini ögrendikten sonra yapılan tekrarlarla isin mantilitesini kapmak ve bunu icsellestirdikten sonra ugrasımıza artık kendi yorumumuzu katmak demektir ki önce batı örnek alınmıs yavas yavas icsellestirilmis ve en sonunda sartlar da olgunlasınca artık özgün eserler verilmeye baslanmıstır yani bahsettigin dönemlerdeki eserlerde batı etkisinin görülmesi gayet dogaldır

    0|1
    0|0
    • Yasakların çok etkisi var :) normal bir durum değil çünkü Osmanlı dönemi ressamları yeteneklerine rağmen batıyı resim alanında Osmanlı kültürü gibi tanıtmıştır ve yıllarca adı barbar olarak geçen Osmanlı halkının batıya olan tanıtımı barbar ifadesinden biraz sıyrılmıştır çünkü resimlerde ne bileyim batılı kıyafeti falan vardır figürün..

      Yani batıdan bu işi öğrenmiş olması diyorsun ya Abidin Dino Avrupada yetişmesine rağmen eserlerine bakarsak aynı tutumu sergilememiştir.

    • Hepsini Göster
    • Teşekkürler. Öğrenmeye çalışıyorum sadece.
      Sizin yorumunuzda gözümden kaçmadı..

    • kpss saolsun :) ne diyeyim ama bunun yanında tabi tarihi olaylara karsı da bir merakım yok degil

  • 16-17. yüzyıllarda egemenliği üç kıtaya yayılmış bir dünya devinden bugün bahsedilirken elimizde kalan tek şeyi yalnızca görkemli hükümdarlığıdır. Ağızlarda dolanan kaybolmuş bir korku salar gücün işgal ettiği topraklarda kültürünü bile bir nebze bırakamadığı becerisizlikten , sanatını bırakabilmiş olma düşüncesi veya isteği, gelişimi, komik bir söz geliminden başka bir şey olamayacaktır.

    Başlığa ithafen, başkalarını taklit ederek yükselmeye çalışmak en başından itibaren temelsiz bir hareketin devamı niteliğini taşıyacağı için ilkler sıralamasına girebilmek için daima bir şeylerden eksik kalacaktır. Böyle bir gelişime başvurmak başlangıçtan itibaren sonuca ket vurmak olacaktır kendiliğinden.

    Henüz bitirmeden son yazdığın cümleye değinmek gerekirse, "burjuva" sınıfının olması sanatın değerinin anlaşılmasını sağlayacaktır tüm ülkede öyle mi? Sadece belli bir kesimde kendi varlığını sürdüren bir şeyin anlamı kapalıdır.

    0|0
    0|0
    • Burjuvayı bende onaylamam fakat sanatın üzerindeki varlığı ve gücü inkar edilemez bir sistem yok ki bu konuya çözüm getirsin.. Nereye bakarsan bak sanata sahip çıkan burjuvadır , oysaki dünyada tanınmış ünlü ressamlar dönemin komünist partisine üyedir.Böylede çelişkili bir konu..

  • osmanlı falan beni ilgilendirmez benim sanatım yani Türk milletinin sanatı bir tabloya sığamıyacak kadar köklü ve eskidir. sanattan aklınıza gelen nedir bilmem ama At binişimiz ok atışımız kilim dokumamız ninemizin ördüğü patık. annemizin yaptığı dolma bir kızımızın işlediği oya bence bence bunlar minyatürden ebrudan ya da başka sahip çıktığımız sanatsal eylemlerden daha önemli daha yüze. kültürümün içinde yoğurduğum her şey sanatımdır. sanat kültürümdür. sanat avrupalının yese yiyemiyeceği tablo içse içemiyeceği heykelle sınırlı olabilir. ama benim kültürümün sanatı her gün taze mayalanan yoğurttur mucizedir. sanat görecelidir benim gördüğüm yerden ise sadece osmanlı sanatıma engel olmamış kültürümede engel olmuş.

    0|0
    0|0
    • Peki bu kültürünü 100 yıl sonrasına nasıl aktarırsın?
      İstemez miydin o sahip olduğun kültürün dönemine ait esintileri olsun?
      Çünkü bir mimaride , resimde , heykelde bu güzelmiş gözüme hitap etti anlayışı sanat için yeterli değildir.

    • Hepsini Göster
    • onca sene sanat tarihi okuduk hangi katatral nerede kim yapmış içinde ne var. hangı heykeltraş hangi mermerden kimin heykelini yapmış ne ayrıntısı var. okuduk durduk sınavına girdik çıktık. ama asıl keşif benim miladım olan selçıklu altıgen kümbetleridir. anadolunun her yerinde selçuklu eseri vardır osmanlı eseri nadirdir. çünkü osmanlı hiçbir zaman bu toprağa yatırım yapmamıştır. kümbetlerin neden altıgen olduğunuda yurt dediğimiz göçebe çadırlarının aynısı olduğunu farkedince nekadarda çadırdada yaşasa bir hükümdar dahi taştan mezarını aynı çadır şeklinde yaptırır çünkü yurt içinde en güzel anıların geçtiği aile sıcaklığının yaşandığı ev denilen yerdir. kısacası küçük hanım sanat saymak için taş binalara gerek yoktur çünkü taştanda yapsan benzetmeye çalıştığın şey çadırdır. mermerden at heykeli yapabilirsin ama sana ilham veren o sırtına binip dört nal gittiğin yağız yılkı atındır. bence sanatkar ve sanatcısı bol toplumlar kültürüne sıkı sarılandır.

    • Son cümlen nokta olmuş. Benimde söylemeye çalıştığım ne varsa içinde toparlamış :)
      Cevaplarının samimiyetini anlayabildiğimi söylemek isterim. Bugün bu soruda çok fazla gereksiz muhabbet oldu ve yordu beni en iyi cevabı ve seni ve bir kaç kişiyi daha erken görmek isterdim. Algım yeterince düştü ayak uyduramıyorum iyi geceler, renkli rüyalar ve teşekkürler :)

  • Sağlam Kök mü dedin? Ne sağlam kökü beee.. Bin türlü milletin karmasından T. C. kurulmuş. Tabii bunu görmek zor, nede plsa külliyen gaza getirilerek eğitilmiş bir milletiz...
    Düşünsene bir ve söyle bakalım hangi kökten bahsediyorsun? Kürt - Arap - Çerkez - Laz? bunlar en bariz olanları. Daya Güney D. Ad de Süryani kültürü, Rum pontıs- Ermeni vs.. vs.. Psmanlı yönetimi Adana Kebap misali. Bir yeri aldıktan sonra olduğu gibi bırakmış ve bunun neticesinde de ilk zayıf anda gereğini yapmışlar. Neyse bunlar tarih...Sanat da osmanlının tıpkı Eğitim gibi baskı uygulayarak geri tutuğu bir urum. Günümüzde de aynı şekilde. Bir ülkeyi yönetirken istediğin gibi dans etmek oynamak istiyorsan, cahil bırakırsın. Yoksa Aklı başında , hakkını hukukunun bilincinde olan bir millete bu yaşananları nasıl yapabilirsin ki. Sence bizim türk Siyasi partilerinin Avrupa ülkelerinde şamsı ne olurdu? :-)))))))?

    0|0
    0|1
    • bölücü detected

    • Hadi ordan.. bazı doğruları da kabullenip ona göre davranmaklazım.. Yazdıklarımdan yalan veya yanlış var mı?

    • Aynı topraklarda kültür farklılıkları güzeldir. Sanat içinde çok güzel bir malzeme olabilirdi.
      Avrupa ülkeleri bizim siyasileri ne yapsın.. Adamların Yeşillikler partisi var.

  • Resim olan Eve Melek girmez.
    Resimli evlerde kilinan Namazlar gecerli olmaz.

    Ve bilmem daha ne. Islam Sanat düsmani bir Dindir. Osmanlida bu nedenle Sanat düsmanidi.
    Osmanli üzeri iyi bir söylenti var. Bir irmakta Hristiyanlar Edibiyat yaparlarmis, Siirler okurlarmis, bu siradada Müslümanlar Hristiyanlar ordalar diye o irmaktaki sulan abdest almak caizmidir diye düsünüyorlarmis.

    600 sene boyunca resammlara boyaci, müzisyenlerede calgici dediler bu topraklarda.
    Piri Reisi Idam ettiler, Mimar sinarda idam edilmemek icin kacmisti.

    Sanatin degerini anlayacak zeka seviyesi yok bir Müslüman toplumunda. Müslümanlar kültürsüz varliklar.

    2|3
    0|2
    • Dünyada en büyük imparatorluklara bak ya 1 ya da 2. sırada Osmanlı vardır. Sanat, ilim, bilim, din konusunda zamanın en büyük devleti olmuştur. Fatih kendi resmini çizdirmiştir. Abdülhamit okullar, tershaneler, demir yolları vs. yaptırmıştır. Saymakla bitmez Osmanlıyı. Yaptıkları mimari yapıların hala bir çoğunun sırrı çözülememiştir.

    • Sanat, ilim ve bilim konusunda en büyük olmus mus Osmanli hahaha iyi güldüm ya.
      Osmanlinin son dönemine dogru Batidan tam 300 sene sonra, aydinlar yavas yavas Sanatsal gelisimi zorlaya bildiler.

      Osmanli kactane okul kactane kütüphane yapti? Osmanli bir rezil adi devletti.

    • helal olsun be Aren 88

  • Bahsedemeyiz çünkü Turkiye hala gelişmiş bir ülke değildir.

    Sayın Başbakan arkeolojik eserlere "bir kaç çanak Çömlek derken",

    Halk "Allah" diyeni müslüman sanarken,

    Türkiye'de sanat ancak tiyatrodur oda trajikomik türünde...

    4|3
    1|1
  • Osmanlı imparatorluğundan, günümüze kadar olan tarihsel süreçte,
    hiçbir zaman sınıflı bir toplum bilincinde olmadık bence.

    Bir sınıflandırma yapılacaksa, yaşadığımız toplumu; yönetenler- yönetilenler, sömürenler- sömürülenler ve köklü toplumsal reform isteyenler, istemeyenler (bağnazlar, yobazlar, çıkar çevreleri) şeklinde sınıflandırabiliriz.

    Böyle bir toplumun sanata bakış açısı da şu şekillerde;
    Bale, ''belden aşağı, ahlaksız'' bir sanat.
    Resim, sinema, tiyatro, opera, enstelasyon ve diğer çeşitli performanslar, ''Entel - dantel işler'',
    ''Bu ne la yanınakoyim.''

    Kültürel kökenimiz sağlam ama, değerini bilenimiz çok az.
    Sanatı destekleyen burjuva sınıfından değil de, çeşitli aile şirketleriden bahsedebiliriz.
    Sanatla ilgili toplumsal bilinç ve duyarlılık geliştirilmediği ve sanat devlet tarafundan da desteklenmediği sürece, bana göre bu da yeterli değil.

    0|0
    0|0
  • Farklı bir konu genelde bu sitede bu tarz sorularla karşılaşmak mümkün değil :)
    Osmanlı döneminde sanat kavramı dini sanatlara yönelikdi diye biliyorum hat ebrugibi birde mimari bakımdan çokkk gelişmiştirki mimar sinan bunların öncülerindendir...
    aslına bakarsan osmanlı döneminde piri reis yapmış olduğu harita bile yanlış olduğu batılı kesimlerin aynı yy.çizdiği haritalrd net i şekilde belli oluyor tarihin arka odası programını bundan dolayı sevmişimdir konu resimdi biraz saptı :)
    Anadoluyu yansıtan eserler var mı ki bulabilelim arkadaşım :))
    egellemelerle resim kültürümüzün "sanat" külyütürümüzün gelişmediği aşikr..

    0|1
    0|0
    • çini, tekstil, dericilik gibi alanlarda ilerlemiştir Osmanlı fakat dünyayı sallayan sanat akımlarını görmezden geldi. Edebiyatta , resimde, müzik ve mimaride çok büyük akımlar doğdu. Sanat tarihine baktığınızda görebilirsiniz. ve batı bu şekilde gelişirken dünyaya hükmeden Osmanlı bu nedenden dolayı geri kaldığını kabul edip bunun için çalışmalar başlatsa da yeterli olamamıştır.
      Bende isterim günümüze uzanan eserler. Aslında en sevdiğim Osman Hamdinin ''silah tacirleri'' eseridir gerçekten muhteşem.Fakat benim görmek istediğim ne bileyim osmanlı dönemi halkın sıradan bir gününü yansıtan bir eser. Bu şekilde gerçekten her şey çok kuru geliyor bana.

    • Hepsini Göster
    • Çünkü askeri okullarda çizim eğitimi verilmeye başlandı bu gelişmek kelimesini kullanabilmek için yine yeterli bir konu :)

    • Hala "Gelişmekte" olan bir toplumuz malesef şuanda 21 yy aradan geçen 2 asıra rağmen...

  • Bak şımdi batılılardan geri kalmamak için başlayan sanata terş bir tarafından bakanlar olabilir.Sonuçta Burası bizim ülkemiz neden başkalarını örnek alalım.Ama unutma ki Osmanlı bu yüzden çöktü.Batıyla ilişkisini kesip, sadece ülkeye kapanmakla olmuyor bu işler.Akıl akıldan üstündür demişler atalarımız.Yani bu açıdan "Sanat sadece güzelliğe açılan bir kapıdır" Doğusu Batısı olmaz bu anlayışın.Sağlamlığı ise sanatçının kendi özverisine kalmıştır.

    2. soruya yanıt olarak;Eski dönemler de divan edebiyatında yüksek zümre için sanat yapılırdı.Ülkemizde insanlar kendilerini geçindirmekte zorlanıyor ve sen onlara sanatı soruyorsun! "Sanatçı acaba burada neyi anlatmış" Cümleside burdan gelıyor zaten :D.
    Tabikide böyle bir grup var oda üst kesim sanatçılarımız.Ama oda çok azınlık bir grup ne yazik!

    1|0
    0|0
    • Sağlamlığı sanatçının özverisine kalmıştır cümlesine katılamıyorum maalesef çünkü sanatçı o dönemde Osmanlı devletinden bağımsız çalışmazdı..Yasaklar vardı bunun için yurt dışına çıkmalıydı.

      Sanatla ilgilenmek araştırma ister. Yani mallaştırılmış olduğumuz doğru eseri satın alamıyor olmamız onunla ilgilenmeyeceğimiz , sanattan uzak durup sahip çıkmayacağımız anlamına gelmemeli.

  • Bence şöyle oluyor;bizim milletimiz sanat falan umursamaz.Bize göre sanat boş iş.Tamam geçmişte birtakım sanat dallarında güzel işler çıkardık fakat batı tarzı sanat bize ters gelmiş sanırım.Şöyle de bişey var sanat yapmak için, sanatın dikkatini çekebilmesi için bazı şeylerin halledilmiş olması gerek.Bizim ülkemizde sanata eğilebilcek bir kesim-bunun adına burjuvazi de ne dersen de-olamadıki.Biz yüzyıllardır sürekli hayatımızı sürdürmeye çalışmakla uğraştık.Hala durum böyle.Ülkede milyonlarca insan akşam eve ekmek götürebilcek miyim, karnımız doycak mı acaba telaşında.Bu şartlarda sanattan bahsetmek çok zor.Sanatın, felsefenin gelişmesi için önce ihtiyaçlar piramitinin ilk basamakları halledilmeli ondan sonra sanat gelir.

    0|0
    0|0
    • Batı sanatı değil atılan adım gerçekten takdire değer fakat kendi kültürümüzü yansıtmamışlar arada kalmışlık var. Tablolarda batı kıyafeti ile işlenmiş figürler gibi.. Özgün olmaması sıkıntı..Bu da Osmanlının tutumundan kaynaklanıyor daha çok..
      Ben sanat konusunun eğitimle çok ilerleyebileceğini düşünüyorum fakat önem gösterilmiyor bu konuya.. Çocuklar derslerden sıkılıyor eğlensin diye haftada bir saat oyuncak niyetine sunuluyor elimize. Felsefe bu konuda daha üst bir alan oluyor..

  • avrupalı ne zaman başkasını taklit etmeyi bıraktı da kendi imajını yarattı o zaman aydınlanma çağına geçti..

    bizde ne zaman özenti olmaktan çıkıp kendi iç kabuğumuzda yaşar ve ona göre kendi kültürümüzü yansıtır ya da yeni birşeyler yaratırsak o zaman ayağa kalkarız..

    özgürlük isitiyorsan dünyanın en özgür ülkesiyiz?

    ama biz çoğu şeyi avrupadan ögrendiğimiz için..avrupai yaşıyan kesim modern köylü ya da geri yaşıyanlarda sıradan görülüyor eskiden avrupada sınıf ayrımı vardı..simdi yok..bizde sınıf ayrımı var ama.

    buna kucuk bır ornek bızde sıgortası olmayana devlet bakmıyor avrupada ya da amerıkada devlet sana bu yardımı sunuyor..senı ortalıkta bırakmıyor ogle..

    sen eserın degerını dıyorsun eser degerını eser ın ne oldugunu bunun algısını kımden aldın? avrupadan?
    sen el yazması kuranlar altın ıslemelı osmanlının el yazması cıltlerı bunlara nıye eser gozuyle sanatsal gozuyle bakmıyorsunda?

    cıplak kadın? vs. ya da heykel falan bole seyler ılgımıızı ya da ılgını cekıyor? avrupanın gozuyle sanatsal bakısın ondan.

    bu cocugun terbıyeyı nasıl aldıgı ıle alakalı bırsey.gıbı dusun bunu..

    sen eser sanat terbıyenı kımden aldın? onu bır dusun?
    eskı turk canak comleklerı bır sanat eser degerı tasımıyormu?
    mınyaurler eser degılmı?

    osmanlıda mınyature cok deger verılırdı..
    bızım sanat kultur anlayısımız farklıymıs demek?
    bız ne zaman avrupayı taklıte basladık kendı degerlerımızı unuttuk senın gıbı sorgulamaya basladık ama baska ve farklı seylerı..

    biz herseyimizle a-dan z ye avrupayı taklıt edıyoruz..gıyımımızden sosyal yasantımıza kadar..taklıtcı oldugumuz ıcın bızım fark yaratmamaız ımkansız.beyinsel olarak körelmiş ve sömürülmüşüz...

    0|0
    2|0
    • sen eserın degerını dıyorsun eser degerını eser ın ne oldugunu bunun algısını kımden aldın? avrupadan?
      sen el yazması kuranlar altın ıslemelı osmanlının el yazması cıltlerı bunlara nıye eser gozuyle sanatsal gozuyle bakmıyorsunda?

      1. sorunu cevaplıyorum bir çok yere yazdım aslında neyse.. hat , çini , ebru gibi sanatları küçümsemiyorum burada o dönem teknolojinin olmaması nedeniyle batı Osmanlıyı sadece yaptıklarından dolayı barbar olarak tanımlıyordu.Resim konusu bu yüzden çok önemli geliyor bana. Batı bizim eserlerimizi gördüğünde bu fikrinden son dönemlerde vazgeçmeye başladı ne bileyim bir hat sanatı, ebru ile bunları yansıtamazsın. Bir tabloya baktığında o anı yaşaman , o döneme gitmen mümkündür yani bu batının getirdiği bir algı değil , iyi kullandığı bir olgudur.

    • Hepsini Göster
    • Soruma bakarsan yalnız bu benim düşüncem değil tarihin ta kendisi..

    • arkadasım senınle tartısmıcam artık..ben ne dıyorum sen ne dıyosun..

      sana tavsıyem ı soledım kendın gıbı dusunen ınsanlarla takıl

  • Temel sebep Osmanlı'nın son zamanlarında ekonomisinin, ihtiyaçlarının dışa bağlı olması.. Cumhuriyetin ilanı ile inkılaplar gerçekleşti.. Harf inkılabıyla az olan Osmanlıca edebi eserleride yok oldu.. Osmanlıda okur yazar oranı %3 civarıydı bunların yaklaşık %2si azınlıktı bu yüzden zor olan arap alfabesinden kaldırıp yeni alfabe geterildi.. okur yazar oranı arttırıldı.. eğer dünyaya ayak uydurmasaydık şu an Afrika benzeri bir ülke olabilirdik..
    Bir yabancı gelip bizim Osmanlıca eserimizin neyi anlattığını sorunca malak malak bakıyoruz.. Belki birazda bu yüzden geçmişle bağlantımız kopuk

    0|0
    0|0
    • Olabilir fakat İntibah'ı falan düşünürsek çevirisi var okumuyoruz o ayrı.

  • 1|0
    0|0
    • Okuyalı 3-4 dakika oldu hala gülüyorum :)))) İyi geldi.
      Aslında bu yüzden günün sorusu yaptım okuyan insanlar az çok bu konuda yüzeysel de olsa bilgiye sahip olacak.Zaten bu alanda sıkı bir geçmişimiz yok.Sanat kelimesi her yerde inceden öyle veya böyle geçsin istiyorum ben.

  • 1. Soruna Anadolu yu anlatan abidin dino nun o meşhur eserini örnek veriyorum.
    2.Resimi kabul edecek bir kesim halk arayışında ise burjuvanın kim olduğuna bakmak lazım. Şu anda yükselen kesimi biliyorsun ve özgür resime de nasıl yaklaşıldığı ortada.

    0|1
    0|0
    • Abidin Dino Osmanlı dönemi sanatçısı değildir..
      Diğer konuda aynı fikirdeyiz ayrıca yaklaşımdan çok paraları olsa da eseri tanıyabilecek , taşıyabilecek bir alt yapıya sahip değiller.

    • Osmanlı da Hamdi bey ancak çıkabildi gerisini boşver :))

  • Osmanlı zamanında kadın ya da insan figürleri yasaktı çünkü İslam yasaklıyordu, bunun için resim ve sanata değer verilse bile bu derece bir değer verilmemiştir, ayrıca isteyen istediğini yaparsa Osmanlı padişahlarının otoritesi sorgulanır olacağı için muhalif bir ressama izin verilmez, devleti ya da devletin başının yerilmesi otorite düşürür bu yüzden buna müsade edilmez bu diktatörlük mü evet gerekli mi evet gerekli o çağda gerekliydi,

    Günümüze gelecek olursak da burjuva sınıfı fazlasıyla var, halk fakir ama burjuva sınıfı her daim vardır, Osmanlı da iltizam usulünün yaygınlaşması ile Türklerin burjuva olması yaygınlaştı, ve günümüzde resim ve sanatı önemsiyen ya da gösteriş amacı ile önemsemiş gözüken burjuva aileler mevcuttur.

    0|0
    0|0
  • batının kölesi olduğumuz doğrudur ama eser konusunda aynı fikirde değilim insanların sergilerde satılan servet değerindeki tabloların gerçekten o değerde olduğuna ve onu satın alan kişinin bir şey anladığını düşünüyor musunuz sadece gösteriş hobi olarak bakıldığını ve öyle olmak zorunda olduğunu düşünüyorum insanlar açlıktan ölüyorken paraların oraya gitmesi normal midir gerçekten sanatı beğeniyor musunuz Türkiye Demet Akalın Serdar Ortaç gibi sanatçılar varken dediklerime dini boyuttan bakarsanız kalanının haram günah demesi kadar normal bir şey yok fakat sizin algınızda çağdaş dindar düşünceye sahip olamaz arabalara saatlere kıyafetlere restoranlara milyarlar harcamak normal açlıktan ölmek anormal herhalde egomuzu beslemek yerine keşke insanları beslesek saygı göstersek düşüncelerine sınıflandırma yapmasak çok güzel bir dünya olmaz mı? mümkün mü?

    0|0
    0|1
  • Bahis edemeyiz... Çünkü bu ülkenin yarısı çağdaş olsa bile hala yarısı despot kafa içinde...
    Yani gider bir tablo resim edersin , mahallenin yarısı (çağdaş olanlar) : Burada ressam iç fırtınalarını açıklamış der... Kalan yarısı ise : Ayıııp , Haraam , Günah derler... İşte bu yüzden burjuvalar ortaya çıkamazlar..

    0|1
    0|0
    • batının kölesi olduğumuz doğrudur ama eser konusunda aynı fikirde değilim insanların sergilerde satılan servet değerindeki tabloların gerçekten o değerde olduğuna ve onu satın alan kişinin bir şey anladığını düşünüyor musunuz sadece gösteriş hobi olarak bakıldığını ve öyle olmak zorunda olduğunu düşünüyorum insanlar açlıktan ölüyorken paraların oraya gitmesi normal midir gerçekten sanatı beğeniyor musunuz Türkiye Demet Akalın Serdar Ortaç gibi sanatçılar varken dediklerime dini boyuttan bakarsanız kalanının haram günah demesi kadar normal bir şey yok fakat sizin algınızda çağdaş dindar düşünceye sahip olamaz arabalara saatlere kıyafetlere restoranlara milyarlar harcamak normal açlıktan ölmek anormal herhalde egomuzu beslemek yerine keşke insanları beslesek saygı göstersek düşüncelerine sınıflandırma yapmasak çok güzel bir dünya olmaz mı? mümkün mü?

  • aslında sanat dediğin şey etkileşimdir.Bazen diğer medeniyetler , bazende tolumlar , bazende tek bir insandan.Çok sorun etmiyorumbatıdan etkilnemeyi.kendi özünden türemesi daha iyi olurdu ama olmadı.Yönetimlerde gericilik diyelim.Neden eserin değirini anlayacak olan topluluk burjuva? bizde ki o burjuva dediğin şey temelsiz bir sınıf , dede parası veya köy ağasıdır o sınıf.Kökten gelen bir burjuvada olmadı için de o da sorunlu.1915 de' öldürdğümüz' ermenilerin , malları ile zengin olmuş bir kesim veya gayri müslümleirn malları ile zengin olmuş bu tabaka günümüze kadar geldi.şimdi de günümüz iktidarı ile kafası bağlı burjuva türeedi..çok karıştı konu kusura bakam:)

    0|0
    0|0
    • .''Çok sorun etmiyorumbatıdan etkilnemeyi.kendi özünden türemesi daha iyi olurdu ama olmadı.Yönetimlerde gericilik diyelim.''
      Bu cümlelerin dışında katılıyorum sen önemsememişin ama önemli bir konudur, bu konunun ve dahasının temelidir.

    • haklısın belkide öenmldir.toplumun gelişiminin göstergesidir sanat

  • Açıkçası çok bilgili olduğum bir konu değil. O yüzden ne tepeni attırmak isterim ne de kendimi rezil etmek.

    Ancak bence, zaten her geçen dönem daha da gerileyen Osmanlıda sanata dair birşey kaldığından bahsedemeyiz, mimari dışında pek birşey gelmiyor aklıma. Bilmiyorum belki fazla cehalet eseri bu söylediklerim ama, Osmanlının zayıflayışı ve sonrasında özellikle din üzerinde ki kontrolünü yitirmesi ile ortaya çıkan sorunları göz önüne alınca, zaten bir anda sanat düşmanı şekline büründürülebilen bir din ile sanata çıkar yol kalmıyor.

    Sonuç olarak, ülkedeki sanatsal faaliyetlerin hala başlangıç düzeyinde olduğunu ve zaman içerisinde sanatımıza kendimizi de işlemeye başlayacağımızı düşünüyorum. şu an henüz kendi sanatsal bağımsızlığımızı ilan edecek kadar ilerleyemedik gibi geliyor bana.

    Demem o ki, temeli inşa ediyoruz hala ve zamanla sağlamlaşacak ve üzerine katlar çıkılacaktır.

    Burjuva sınıf hakkında pek birşey diyemeyeceğim.

    0|0
    1|0
    • Aslında bu konuda dinin çok önemli bir yeri var fakat hassasiyetten dolayı değinmek istemedim. Bundan dolayı çini, hat sanatı, ebru gibi sanatlar yerini almıştır fakat dünyayı sallayan sanat akımlarına ayak uydurmamıştır.Batı gelişirken Osmanlı çok çok geride kalmıştır.
      Burjuva normalde onaylanabilir görünmese de sanat üzerinde ki varlığı ve gücü inkar edilemez.
      Resim sanatı gerçekten önemli yani açıkcası bende çok fazla sergiye gitmedim toplasan 20 kere falan ama gördüklerimde bu topraklarla bire bir alakalı bir konunun işlendiğini söyleyemem.

    • Hepsini Göster
    • Günün sorusu olması iyi oldu bak. Belki adam gibi cevaplar gelir :)

    • Tepki geliyor genelde.. ama arada iyiler var.

  • Sanatı kendi kültürümüz, kendi yeteneklerimiz dahilinde yapmalıyız.
    Fakat illaki başka kültürlerin teknik, taktiklerinde yararlanmamız gerekir.
    Ama bu değildir ki başka kültürlerin sanat tarzlarını bizim kültürümüzmüş gibi yansıtalım.
    Olmuyor, uymuyor, hiç güzel görünmüyor. Yakışmıyor.

    0|0
    0|0
  • Kapitalizm sanatçıları destekleyebilecek burjuva sınıfını yaratıyordu geçmişte. Ama durum hızla dğeişiyor, her şey tüketim üzerine artık. Herşeyin paraya dayandığı yeni dünya düzeninde artık sanatçı çıkmaması şaşırtıcı değil.

    Osman Hamdi Bey gibi oryantalistlerin (ki kendisini çok severim aslında) bakış açısında bazı sorunlar olabilir ama sanat evrenseldir. Güzel bir şey varsa, bu Fransa'dan da alınabilir, Ruanda'dan da.

    0|0
    0|0
    • Yani sanatçılar Osman Hamdi , Mihri Müşvik devlete yakın insanlardı ve eğitimleri pariste geçti Osmanlı kültüründe yetişmiş olsalar da , eğitimleri süresinde batılıyı benimseyip kimlik karmaşası yaşadılar. Güzel bir şey alındı evette İşlenen sanat bizim kültürümüzden uzak veya gösterilmeyen yüzü var.
      Sanatçı fakir veya değil mutlaka vardır , özellikle zor dönemlerde vardır. Geneli de bundan beslenir.

  • biz sanatçı değiliz ki zaten. hiçbir zaman öyle tırt işlerle uğraşmadık, hep ciddi işler yaptık. batı tipi sanat zengin işidir, yapacak hiçbirşey bulamadıkları için sanat la uğraşırlar. Türkçede sanat kelimesinin karşılığı yok. Bu iş yapılacaksa özentilik olacağı kesin. Burdaki asıl mesele, özeneceksek işimize yarayan şeylere özenmeliyiz boş beleş işlere değil. Gökdelen yapmayı öğrenmeliyiz, ama piyano çalmak gerekli birşey değil harcanan vakte yazık.

    0|0
    0|0
    • Şaka mısın sen?
      Bir bilim var , bir de sanat var insanlığı geliştiren.. İki temel madde ve sen hiçe saydın geçtin..
      Ne deyim ki sana.. Sen uzakta bir köşede ciddi bir şeyler yaptığını sanan, bir şey olarak kal.

  • gordunmu arkadasım sıtenın sanat kültür ve entellektuel kesimini!

    0|0
    0|0
    • Sorun değil elbette okuyanlar mutlaka olmuştur.Benim için önemli olan bu.
      Ayrıca günün sorusu olduğunda umuyorum daha çok okunacak ve üzerine konuşabileceğiz :)

    • bence kacın kurtarın canınızı:)

  • Osmanlı'nın geri kaldığını nereden çıkarıyorsun? Osmanlı'yı kiminle mukayese ediyorsun? 1908 yılının İstanbul'unun bir Lizbon'dan, bir Barselona'dan farkı mı var? Belki fazlası bile vardır. Türkiye Cumhuriyeti tarihinde Abdülmecit gibi bir entelektüel çıkabildi mi acaba? İkinci Abdülhamit'in polisiye eserlerle dolu bir kütüphanesi vardı. Cumhuriyet döneminde bir Prens Sabahattin gibi entelektüel çıkabildi mi?

    Osmanlı monarşisinin bilimde, sanatta ileriye gitmek gibi bir iddiası yoktu ki zaten. Monarşi adil olmaya çalışıyordu, hepsi bu. Sahip oldukları topraklarda da batıdaki altyapıyı getirebilmek için ellerinden geleni yaptılar. Kapitülasyonlarda gelen paralarla rfesmi tarihin salladığı gibi LAle Devri falan yaşanmadı; telgraf hatları döşendi, telefon şebekeleri kuruldu, yollar yapıldı vs. Muhalefet demokrasinin olduğu yerde vardır. Osmanlı 1876'da 1. Meşruiyet'in ilanıyla birlikte Anayasal Monarşi'ye, yani bugün Britanya'daki sisteme ge

    0|0
    0|1
    • Ne diyorsun Allah aşkına..Konuyla tek alakalı cümlen ''Osmanlı monarşisinin bilimde, sanatta ileriye gitmek gibi bir iddiası yoktu ki zaten. '' bu.. Ve bunu tarihte Osmanlı kabul ederken sen nasıl inkar edebiliyorsun?

    • Hepsini Göster
    • muhalif bir ressam bildiğim kadarıyla yoktu. ama muhalefet vardı. eğer ittihat ve terakki haydutları padişahın malını mülkünü paylaşma derdine düşmeyip osmanlıyı ve bu toplumu rahat bıraksalardı bugün bu topraklar üstünde çok modern bir ülke var olacaktı.

      ikinci sorumun yanıtı çok açık: üçüncü dünya ülkelerinde burjuvazi yoktur. olamaz da. sanat insan için var olan bir şeydir. insanın olmadığı, her şeyin en güçlü olanın etrafında döndüğü bir toplumda sanat da olamaz...

    • Teşekkürler.

  • Bizdeki burjuva, eserin niteliği ile değil nadideliği ve pahasıyla övünür; sonradan görmedirler, normaldir.

    0|2
    0|0
    • İş adamları ilgili aslında ama sahte eserleri kakalayıp duruyorlar :D anlamıyorlar , satın alacağı eseri tanımıyorlar bla bla

    • O iş adamları kaç tane sanat atölyesi açıp Türkiye'deki yetenekli çocukların eğitim almasını sağlamışlar? Onların ilgili olduğu şey şekil şemal.

    • Şeytan kalite kokar diyorlar ya.
      Bunlar kokmuyor, hepsi ayrı değişik.

  • osmanlıda özgürlük vardı her insanda bir sanat vardı ve her insan kendi sanatını ortaya çıkatıyordu bu batılılaşmanın yanlış anlaşılmasıdır gene batılıların sanatını degıl kendımıze ALLAH tarafından bıze bahşedilen sanatı ortaya çıkarmak lazım...

    0|0
    0|1
    • Bunu sanatçı ortaya çıkarır.. O dönemde buna sahip çıkabilecek tek güç Osmanlı devletiydi fakat yasaklar nedeniyle bu mümkün olmadı..

    • Hepsini Göster
    • Her insan sanatçı değildir. Nasıl desem bazı insanlara Allah vergisi gibi bir şeydir.
      Üstün zeka gibi düşün.

    • herkesin bir özelligi vardır her özellikte bir sanattır.

  • avrupa da sanatin esas amaci di̇ni̇ydi̇ halk latince bi̇lmedi̇gi̇ icin rahipler ki̇li̇selerde dini̇ hi̇kayeleri̇ resi̇mler le anlatma yolunu secti̇ler osmanlida din öğretmek icin böyle bir yola i̇hti̇yaç yoktu bu yuzden resi̇m sanati geli̇şmedi̇ sonra dan sanat sanat icin dir anlayisi ortaya ciktiktan sonra avrupa da sanatcilar rekabet etti̇ bi̇rbi̇ri̇yle osmanli bu yarisa gi̇rmedi̇ bili̇p bi̇lmeden osmanliyi bu konuda küçümsemeyeli̇m

    0|0
    0|1
    • Araştırda gel tarihi.. Kanıt sun bana sonra ben sunacağım çünkü..

    • Hepsini Göster
    • Resim ihtiyaç unsuru değildir zevk unsurudur estetik batıda da böyle tanımlanıyor. .bildigim kadarıyla ilk defa guernica adlı tablosuyla Picasso artık resmin zevk aracı degil bir silah oldugunu söylemiştir.. farklı görüşlere tahammülün yoksa bişey diyemem boş konustugun sürece devam ettirmene de gerek yok zaten

    • SENİN SORUN NEYMİŞ KI BÖYLE GÜNÜN SORUSU SECİLMİŞ

  • Erkekler Devam
    37

Kızlar Ne Diyor 15

  • Yani şimdi ben bir yerde katılıyorum bir yerde katılmıyorum. Kapitalizmle pek bir bağlantı kuramıyorum açıkçası. Çünkü bana göre 'Sanat, sanat içindir.' Ki öyle olmalıdır.
    Osmanlı'nın resim sanatında geride kalmasının nedeni eserlere sahip çıkan burjuva sınıfının olmaması değildi. Osmanlı bildiğiniz gibi İslam'ı benimsemiş bir imparatorluk. İslam'a göre resim 'şeytan işi' zannedildiği için insan figürlerinden hatta sadece resim değil heykelcilikten de tamamen uzak kalmışız. O dönemde onlar günah olduğunu zannediyorlardı. Gerilik de buradan kaynaklanıyor aslında. Zaten ilk Güzel Sanatlar Okulu'nu Osman Hamdi Bey açmadı mı? Bugün Arkeoloji Müzesi olarak bildiğimiz yer o dönem okuldu. Oradaki eserlerin çoğuna baktığımızda, zaten kazı çalışmaları sonrasında çıkarılan eserler olduğunu anlıyoruz. Yani büyük bir çoğunluğu öyle. İslam dini, Allah'ın yarattıklarını resmetmeyi yasakladığı için biz resimde ilerleyemedik. Sadece hat sanatında, ebrû sanatında veya minyatürde geliştik. Yani bunun burjuva kesimin sahip çıkmasıyla alakası yok. Eser yoktu ki burjuva sahip çıksın. Batıya baktığında mesela Barok Dönemi veya Rönesans eserleri var, bizde ise hat sanatı.. Hangisi ilgi çekici sence? Zaten Osman Bey de öğrenimini Paris'te tamamlamış ve orada gördüklerini bize taşımak istemiş. Bizim resim ve heykelde geride kalmamızın en büyük nedeni; İslamı benimsemiş olmamız ve İslamın da bunları yasaklamış olmasıdır bence.

    0|0
    0|0
    • Burjuva konusu dışında hemen hemen aynı düşünüyoruz. Dinin yeri belli çünkü.
      Sanatçı Osmanlıya çalışmak zorunda , bağımsız bir sanatçı gelişemiyor çünkü eserlerini Osmanlı devleti dışında icra edebileceği bir gurup yok. Bu durumda ne oluyor devlet ne isterse o.. Zaten yasaklarda var. Yani eğer bir burjuva sınıfı olsaydı ressamlar tüm özürlüğüyle ve özgünlüğüyle işlerini bu sınıfa sunabilip , devletten bağımsız bir şekilde gelişebilecekti çünkü eserlerine sahip çıkan devlet dışında bir sınıf olacaktı.

    • İşte bu söylediğiniz sadece Osmanlı'da değil, Türk Tarihinin her evresi için zor :)

    • Aslında iş adamları çok ilgili fakat sahteleri kakalayıp duruyorlar..Yani paranın olması burjuvayı burjuva yapmıyor :)

  • Sanat taklit edilerek sanat olmaz. Batılılaşma çabası zavallılıktan başka bir şey değil bana göre. Osmanlıdaki hat sanatı bana göre batıya özenilerek yapılan 1000 adet kadın tablosundan daha evladır. Ki gerçekten islami açıdan düşünüldüğünde kadını resmetmeyi bir kenara bırakın güzelliğini, kaşını, gözünü sözle tarif etmek bile günahtır. Kısacası resim bence kültürü yansıtmak için gerekli bir sanat değildir. Haramla iş dönmez. Diğer soruna gelince dediğim gibi ben kapitalist açıdan değil de dini açıdan düşündüğümde pek tablolarla işim olmaz (ha şunu da söyleyeyim canlı olmayan varlıkların resmedilmesi helaldir). Ama elbette kapitalist toplumlarda da üst düzey eziciler sırf hava olsun diye dediğin sanattan anladıklarını iddaa edebilirler.

    1|1
    0|0
  • islamda resim ve heykel yasak değildir eski batıl inançlara döner insanlar die uzak durulmuş resim yapıyosunuz atıyorum manzara resmi kimin buna ne zararı olabilir

    0|0
    0|0
  • önemli olan birinden geri kalmamak ya da başkalarını takip etmek değil, önemli olan özgün olmak. uzun yıllar boyunca amacımız geri kalmamak olunca taklitten öteye geçemedik bir çok konuda. bu da sanattan anlamayan, değerin sadece maddi olduğunu düşünenlerin çoğunlukta olduğu bir toplumda yaşamamıza neden oldu.

    0|0
    0|0
  • insanların sanat anlayışı sıfır bu kesin. yazarlara bile değer verilmiyorken yazan kişi kendini ne kadar önemseyebilir? bu ülkede çoğu gencin değerlere saygısı yok. neden çünkü batıdaha cazip görünüyor. bu yüzden her gün daha da yozlaşıyoruz.

    0|0
    0|0
    • Ne güzel bir noktaya değindin ama çok kısa olmuş , keşke daha uzun olsaydı.

    • doğru söylemişsiniz. katılıyorum.
      İşin daha korkuncu, bazen insan ne kadar bilinçli olmaya çalışsa da kendini bile o yozlaşmışlığa kapılmış ve kaplı buluyor.

  • Üzerine daha önce düşünmemiştim ama cevap yazmak istedim. Gerçekten güzel bir düşünce ve devamında soru olmuş. Tabi soruyu daha belirgin kılmak için, '"eserin değeri" neye göre belirlenir'i düşünmek gerek.
    sanırım...
    düşünmeli...

    Birde illaki her dönem muhalifler olmuştur diye düşünüyorum.( ama tabi bir bilgi üzerine konuşmuyorum.) Ayrıca dünya da resim sanatına baktığımızda günümüzde bizim "anadolu" ya denk gelecek değerleri yansıtan eserler yine çok sayıda değil ki...

    0|0
    0|0
    • Düşünce olsun isterdim sadece ama değil. Tarihi bu ve kaynaklara bakarsan bunu görebilirsin :)
      Sanatçı demek işini çok güzel yapan insan demek değildir o dönemi en iyi şekilde tanıyıp , yaşatan insandır aynı zamanda yani muhaliftir de. Osmanlı döneminde bu konuda fazlasıyla eksik var. Ama attığı adım her şeye rağmen takdire değer. Çünkü islam coğrafyasında bu kabul edilemez.
      Aynen az da olsa var :)

    • Yanlış anlaşılmış olmak istemem, düşünce derken.. "siz kafanızdan..." gibi bir manası yoktu... Sanatçının illa muhalif olması gerekli midir? Muhalif sanatçı eksikliği evet gerçek manada bir eksikliktir ama sanatçı sanatçıdır yahu... :)
      Bir çok kişi yazmış, din etkisi... İslam demiyeceğim çünkü çoğu din; sanatı, bilimi, felsefeyi duraklatmıştır. Hatta din de demeyeceğim çünkü bu da aslında ruhban sınıfın taraflı yorumu sonucudur çoğunlukla.

    • Son cümleni okuyana kadar aynı şey geçti aklımdan ama gereken cümleyi sen kurmuşsun zaten:)

  • resim olan eve melek girmez anlayisina sahip insanlar hangi esere sahip cikip adina sanat diyeceklerdi, sanat yoktur seytan isi vardir (:
    hala pek bir degisiklik yok sen sanat dersin digeri ucube der yikar vs.

    0|1
    0|2
    • Bu konu dinden kaçamıyor maalesef..
      Ama ben bir parça kendimize buluyorum suçu.. Gereken rağbetin olmaması , siyasilerin bu konuyu görmemezlikten gelmesi doğru orantıda ilerliyor.

  • Müslümanlığı kötülemekten asla vazgeçmeyeceksiniz değil mi? Koyu katoliklerde de göreceksiniz ki onlar da müzik, resim gibi sanatlara karşı. Ortaçağı hatırlayın lütfen. Allah gerçekten insanları müzik gibi bir şeyden uzak tutmak isteydi kuş sesleri bu kadar hoş ve huzur verici değil bodur ve kulak tırmalayacak kadar kötü olurdu. (Müzikte sanatın bir kolu olduğu için müzikten örnek verdim)

    0|1
    0|1
    • Din konusuna değinmedim..
      Değinseydim eğer oraya eklenecek çok şey vardı.

    • Hayır ben sizin için söylemedim, yorumlar içindi cevabım

    • Soran kişiye yöneltmediğinizi de söylediğinize göre. Tamamen, katbekat size katılıyorum.

  • osmanlii o donemde basta askeri islahatlar olmak uzere her alanda avrupayi ornek almaya basladii ve sanat tabiki bir tik daha geride kaldi bu baglamda ama bahsi gecen ressamlar onculerdendir ve o donemde sindirilemeyenlerdendir bu bir surec zaten ve tabiki saglam koklere sahibiz ancak farkli kulvarlarda

    0|0
    0|0
    • Osman Hamdi ve Mihri Müşvik devlete yakınlığıyla bilinir. Yani Osmanlı devletinde babaları devlet adamıydı , halktan değillerdi araştırabilirsin. Zaten Paris'de en iyi şekilde eğitim almaları falan açıklar bu durumu :)

  • Bizim ülkemizde ne yazık ki o zümre oluşmadı onun yerine parayı sonradan bulmuş zengin bir görgüsüzler ordusu oluştu onlarda sanattan anlamadan sadece yatırım için sanattla ilgilendiler genelde

    0|0
    0|0
  • çok iyi yazmışsın. çok iyi bir soru. tartışılacak bir konu bence. bence münkün değil

    0|0
    0|0
  • Özet geçseydin keşke.Neyse.. özenen adam herşeyi yapar.

    0|0
    0|1
  • Bu soruda yönlendirme var gibi sanki:-)

    0|0
    0|0
  • Dün okumuştum soruyu ama çok bilgili değilim bu konuda. Üst düzey bir soru olmuş bazı cevaplar da aynı şekilde soruya eşlik etmiş. Kutlarım soran.

    0|0
    0|0
    • Teşekkürler canım :)
      Amacım cevap almaktan çok , okunup üzerine düşünülmesiydi. Umarım ki öylede oldu.

    • Birşey değil ben de teşekkür ederim :) İnanıyorum ki olmuştur böyle sorular samanlıkta iğne.

  • tarihim kotu belki ama guzel bir konuya deginmissin cevaplayamicam

    0|0
    0|1
Yükleniyor...