Türk sanat müziğinin 30larda yasaklanışını tartışalım seviyelice? bir de fasıl sevenler kimler?

kardeşlerim. bugün pek bilinmeyen bir konuyla baş başayız. herkes fikrini yazabilir güzelce tartışmaktan kimseye zarar gelmez korkmayalım.

1934 yılında bir sene süresince türk sanat müziği yasaklanmıştır. alaturka müziğin radyolarda çalınması yasaklanmıştır. ıtriler, hacı arif beyler, dede efendiler, hafızlar yetiştirmiş öz be öz müziğimiz bouzk para gibi harcanmıştır. hafız burhanın yaşadığı mağduriyetler o yılların gazetelerindedir. utumuz, tamburumuz unutturulmaya çalışılmış, konservatuarlara bu çalgılarla alakalı bölümler kanunla yasaklanmıştır. yerini tangolar valslar operalar alacak çünkü. türk beşleri de bunun propagandasını yapmışlardır.

gerekçe de şudur bakın bunu bizzat atatürk söylemiştir: "bugün avrupalılara eskaza bir sanat müziği dinletmek istesek fena. dinletilmeye yeltenilen musiki yüzümüzü ağartacak değerde olmaktan uzaktır."

yani avrupalı karşısında kendi müziğimizden aslında geçmişimizden saray musikimizden utanıyoruz. aslında utanan millet değildi. millet tam aksine değerlerine geleneklerine candan bağlı.

nitekim atatürk bu yanlıştan bir söz karşısında dönecektir. birgün bir alaturkacının evinde fasıl dinlerken dinledikleri çok hoşuna gider ve bir daha çal der. adam da karşılık verir : "paşam, siz seviyorsunuz da. bunları dinlemek isteyen milyonlarca da insan var bu ülkede. yapmayın etmeyin. "

ve bu yanlıştan bu ultra çarpık modernleşme(!) hamlesinden çabuk dönülür. ama ya hiç dönülemeyen şeyler?

neler düşünüyorsunuz?


0|0
2|3

En İyi Erkek Görüşü

  • siteyi tüm konforları adeta sallıyorsun yıkıyorsun parçalıyorsun geçiyorsun hocam var ol nur ol.

    haydi şapkanın yasaklanışını anlarım. harf inkılabı onu da anlarım. zorlarsam tekkelerin yasaklanışını da anlarım. ama sanat müziğinin yasaklanışı ne oluyor yahu. çok ilgimi çekti detaylıca öğrenmek araştırmak isterim bir link var mıdır üstad?

    0|2
    1|0

Kızlar Ne Diyor 2

  • Bunu ilk defa senden öğreniyorum ve bir zamanlar gerçekten acınası haldeymişiz

    TSM bu yaa nasıl ket vurulur şaşkınım hala

    0|2
    0|0
  • Neler yasaklandı bu ülkede muzık yasaklanmış cok mu

    0|1
    0|0
    • düşün ki kardeşim medreseler bile yasaklandı beraber devam edemez miydi tanzimattaki gibi. aynen kardeşim aynen. bir avuç çoban 13 milyonu güdüyordu kendi isteklerine keyiflerine göre.

Erkekler Ne Diyor 2

Yükleniyor...