Hikaye Yazarlığı Atölyesi: Maupassant Tarzı Olay Hikayeleri

Hikaye Yazarlığı Atölyesi-

Sevgili KS'nin edebiyat sever üyeleri. Bir önceki bencemizde Çehov tarzı durum hikayeleri yazmanın kritik noktalarına değinmiştik. Şimdi ise bir diğer hikaye türü olan "Olay hikayeleri"ni Maupassant çerçevesinde ele alacağız.

Başlıyoruz.

Hikaye yazarlığının Dünya'daki bir başka öncüsü Guy De Maupassant'tır. Maupassant'a göre anlatılması gereken hikaye bir olay örgüsü içinde gerçekleşmelidir. Olaysız hikaye, gelişi güzel harketlerden oluşan tiyatro oyununa benzer. Tiyatroyu güzelleştiren onun senaryosudur. Hikayeyi de hikaye yapan şey onun içeriğindeki olay ve olay örgüsüdür. Maupassant hikayelerinde öyle olay örgüleri oluşturmayı başarmıştır ki okuyucu kendini bir anda o olay içerisinde kendini hisseder. İşte hikaye yazmanın da temel amacı okuyucuyu memnun etmektir. Bizde olay hikayeleri yazarken okuyucuyu ön plana koyup yazmaya başlayacağız. :)

MAUPASSANT hikaye ölçütleri

1. Olay hikayelerinde giriş-gelişme ve sonuç bölümleri oldukça belirgindir.

2. Hikaye, bir olay ya da kişi etrafında döner.

3. Giriş bölümünde tanıtım yapılır, gelişmede okuyucunun merakı gıdıklanır, sonuçta okuyucuya aradığı cevap verilir.

4. Merak olay hikayelerinin en önemli öğesidir.

5. Zaman, mekan ve kişi üçlüsüne dikkat edilmeli, bu üçlü birbirine sıkı sıkıya bağlı olmalıdır.

6. Süslü cümleler kullanılabilir, okuyucu etkilenmelidir.

7. Olaylar tüm gerçekliğiyle okuyucuya aktarılmalıdır.

MAUPASSANT'I anlamak için hangi kitap ve yazarları okumalıyım?

Maupassant'ı anlamak kolaydır fakat uygulamak zordur. Çünkü zaman-mekan ya da olay örgülerini biraraya getirmek ve okuyucuyu meraklandırıp konudan uzaklaşmamak zordur. Maupassant'ın Türk temsilcilerini okumak sizlere klasik bir hikaye bakış açısı kazandıracaktır.

Türk temsilciler; Ömer SEYFETTİN, Refik Halit KARAY, Reşat Nuri GÜNTEKİN ve Hüseyin Rahmi GÜRPINAR'dır.

Durum hikayesi yazarken dikkat edilmesi gerekenler;

1. Öncelikle hikayeyi birbirinden farklı 3 parça halinde yazın. (Giriş, Gelişme, Sonuç)

2. Daha sonra 3 parçayı birbirine bağlayın.

3. Hikayenizin olay ya da kişi etrafında döneceğine karar verin.

4. Olay etrafında dönecekse hikayenin başlangıç ve bitişini önceden belirleyin.

5. Gelişme bölümünde merak uyandırdığınızdan emin olun.

6. Okuyucuyu etkilemek ve sonuçtan uzaklaştırmak için cümleleri süsleyin.

Ama dikkat edin, okuyucuyu sonuçtan uzaklaştırmak için konudan uzaklaştırmayın!

7. Zaman, mekan ve kişilerin birbirileri ile ahenk içinde olduklarına emin olun.

Zeyno, 5 yıl boyunca aşık olduğu adamı beklemiş, fakat bu 5 yıl içinde kimse onu arayıp sormamıştı. Zeyno kararını verdi. Artık, doğup büyüdüğü köyden ayrılıp, İzmir'e gitme vakti gelmişti.

Umarım atölyemizin bu kısmı da sizlere ilk bölüm gibi faydalı olacaktır. Okuduğunuz için teşekkür ederim. Bir dahaki atölye çalışmamızda görüşmek dileğiyle.

Sevginiz Çehov hikayeleri gibi kalıcı, mutluluğunuz Maupassant hikayeleri gibi birbirine bağlı olsun. :)

(Bir önceki Atölye çalışmamız için tıklayınız.)

http://www.kizlarsoruyor.com/kultur-sanat/a61789-hikaye-yazarligi-atolyesi-cehov-tarzi-durum-hikayeleri

#GündüzBekcisi


4|0
7|5

Senin görüşün nedir?

0/2000

Gönder

Kızlar Ne Diyor 7

Erkekler Ne Diyor 5

Yükleniyor...