Spiral....piral...iral.. xXx ..lari...larip....laripS? (------- C.3 Katarı]

Düüüttt. Ve katar hızlanıyor yeniden.

C.3'ün ön vagonları... Bu vagonlar, selefi 8'in aksine temas sevmiyor. İyi haber. Bunlar, A.1B.2'nin elifbasıdır; bağlayıcı ve asıl cüzlerdir.

(A.)

Şimendifer, modernizm ve değerlerin yıkılışı noktasına getirdi bizi. Öncelikle değer'i, vakıa'lardan ayırmak gerek. Vakıalar, somut şeylerken; değer, onların önemini tartma noktasında başvurduğumuz kıstaslardır. Economicus'luğa evrilen Homo'nun, çıkarları/amaçları doğrultusunda yaptığı seçimlere hizmet eder. İşte bu "başvurulan"lar kümesinde ka(n)tarın topuzu laçkalaşmaya başladı ahir zamanımızda.

Kökeni anlama isteği, bizi A1-B2 boğumlarına, o da 18. y.y.ın siyaset felsefesine götürür. Hobbes, Locke, Rousseau vb.ne. Kendisini "sözleşme" ürünü gören ve yetkiyi iradi olarak Leviathan'lara teslim eden bireyler, mukabilinde bir takım haklar elde etmişlerdi. Burada mesele, bu ortamda benimsenen değerlerin, "aşkın" dış güçlerden kaynaklandığına inanılmasıdır. Bir nevi yabancılaşma. Değerlere sıkı sıkıya ve sorgulamaksızın bağlanmak, bunun ardışık adımıdır. Yüzeydeki 'günler köpüğü'nün yargılandığı olsa da, yargılamanın "temeli"-ndeki- kapsamın dışında tutulur.

(D)

Temas sevmiyor ama. "A.1 - Vagon - O" ve "Hemzemin - A" ila "Vagon - L"ye sıkı sıkıya montelenmeli. Modern demokratik toplumların ortaya çıkışıyla, işte bir üstteki "temel" de sorgulanmaya başlanmıştır. Öznelleşme ve bireyi merkeze alan düşünceler, çağdaşlığın kutsal gücü adına geleneği sanık sandalyesine alır. Mahkumiyet, "değerler" penceresinden gelir. 20. y.y. ortalarında yükselişe geçen varoluşçuluk vb. akımlar dahi, bir yandan çöküş düşüncesinden beslenirken, bir yandan da bu "kopuş"un izini sürer. (------- Kopuşa hilaf, kopulana meftunları da es geçmemek adına, tekrar Hemzemin A'ya avdet eder katar yolcusu.)

Ateşçi, aman yollara dikkat.

Elindeki kömürleri idareli at.

(E)

Politika'yı, transparan ideolojilerin at-it izi arenasını geçelim; çok işlendi. Biz sanata/topluma gelelim. O. Paz, bir kitabında çağdaşlık için kendini yıkış yakıştırması yapmıştı. Çağdaşlık adına değerlerin sorgulandığı 20. y.y. ın ilk yarısındaki avant-garde hareketi hatırlayalım. Sorgulama, değerlerden öte akademizmi de hedefler hale gelmişse, yazar kasa "kültürel bunalım" diye bir fiş atacaktır. Hep kopuş ve "yeniden" yaratma isteği, ateş çemberinin orta yerindeki akreple eşdeğerdir. Bir süre sonra sanatsal yaratıcılıkta tıkanmaya/gerilemeye yol açar. Kopuşun gitgide şiddetlenerek tekrar eden olgularında gücünü tüketen modernizm, basmakalıplığa gark olur. Hatta bu gelenekten kurtuluş aşkına, sanatın banallaştığı (!) da göze çarpar. Öyle ki, Duchamp'ın pisuvar'ı müzelere girebilmektedir.

60'larda burjuva toplumun çileci normlarına bayrak açan kuşak, çekirdeği özgürlük ve "hazcılık" olan yeni bir alt kültür yaratmıştı. (bkz. Toucqueville'yi hatırlamak) Neydi bu? Dedik ya. Öznelliğin muzafferliği, eski değerleri ve aşkın kural koyucularını yıkıyordu.

(V)

Geldik Hayat Katarı'nın ta en ön vagonuna, lokomotifine.

(...)

Güncellemeler:
Modernite, bir cehennem dairesidir. Otoriteden bağımsızlaşmak isteyen bireyi alırsak. Durumu trajiktir belki de. Sorularının cevapları/referansları, evvelki bir soruda da değinildiği gibi, yine geleneksel toplum içinde bulunacaktır. Fakat sorun şu ki, eski değerler sarsılmıştır.


Peki çözüm nedir?
Fichte der ki: Her hayvan neyse odur. Yalnızca insan başlangıçta hiçbir şey değildir. Olması gerekene dönüşmesi gerekir.


Uzun konu. Sanırım geleneğin büyük eserleriyle kıyaslanabilecek eserler üretmeli. Öyle bir eser olmalı ki, bireylerin dolaysız tüm çıkarlarının üzerinde, üstün/birleştirici bir simge/boyut içersin. Fakat Adorno ve Horkheimer'in "yönetilen dünya" adını verdikleri bu kültürel erozyonda, Pope karamsarlığıyla, çok zor.
Biliyorum ilerisi uçurum. Fakat sen yürü yavrum. Gerisi beter gerisi malum...


|.| Redingotsuz Cordelia

||

||

||

||

||

|| Hemzemin

||

||

|| Hemzemin

||

||


?

0|0
2|0

Kızlar Ne Diyor 2

  • Ben de taktirmak istiyom.

    0|1
    0|0
  • hasandır senin adın.

    valla detayı okuyamadım.

    0|1
    0|0

Erkekler Ne Diyor 0

Erkekler görüş yazmamış.

Yükleniyor...